Gå til innhold

Dyne/gasklut over nesa når babyen sover... IKKE GJØR DET!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har en far som er lege. Han var på en konferanse der emnet ble tatt opp, og de har en teori om at babyer som har noe over nesa har stor risiko for å omkomme i krybbedød. Årsaken er at lufta ikke får sirkulert, og at hjertet dermed gradvis jobber saktere til det stopper.

Ikke for å skremme dere, altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor skal man ha kluten over ansiktet?

min eldste har koseklut,(gas) og den holder hun i hånda og koser til ansiktet,

og minste bruker en sånn flanellklut, på samme måte inntil ansiktet.

Er enig i at det kanskje ikke er så lurt å ha det over ansiktet ja, man vet jo selv hvordan det er å puste inn den samme lufta hele tiden under dyna eller teppe...

Skrevet

Min bruker den ikke over nesa, han koser med den og den ligger som regel inntil ansiktet og borti nesa. Dersom den ligger over nesa tar jeg den vekk når han har sovnet, ALLTID!

Vet jo at det er farlig viss ikke!

Skrevet

Jeg ble anbefalt det av helsesøster og har hørt det fra andre steder også. Hvis man legger en gassklut i bh'en når man ammer lukter det veldig deilig mamma av den, og poden kan sove bedre. Gjorde det ikke, jeg da. Men mange babyer liker å ha noe tett rundt seg og over ansiktet, jeg la hånda over ansiktet for å roe han. Ikke helt tett, da, og det hjalp.

Skrevet

Babyene liker "nesevarme", har lest mange innlegg her om at mange liker kosekluten over ansiktet. Jenta mi sovner med den over nesa, men hvis hun ikke selv har tatt den vekk etter fem minutter gjør jeg det for henne.

Skrevet

Ja, inntil kinnet er jo greit, men ikke akkurat over nesa sånn at lufta ikke får sirkulert. Bare sier det jeg har hørt jeg...

Skrevet

tar dere bort alle kluter som ligger i sengen før dere legger dere for natten selve da? fordi vår gutt på 3 1/2 måned har flere kluter i sengen og koser med dem i søvne, og trekker gjerne en av dem over ansiktet i løpet av natten... dette er noe han har gjort fra han var nyfødt, og han har alltid en klut foran øynene og egentlig hele ansiktet da han sover..

Skrevet

Hmm...sier det seg ikke selv at man ikke skal legge noe over munn og nesen til babyen??

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor man legger klut over ansiktet til babyen jeg... Har sett det mange ganger på kjøpesenter, og blir like sjokkert hver gang. Husker isack hadde store søvnproblemer de første 5 mnd. av sitt liv, men ville aldri i verden lagt en klut over ansiktet hans likevell...syns det ser farlig ut. Og kunne jo tenke meg til selv at det fører til større rissiko for å dø i krybbedød.

Skrevet

Det er forresten noe helt annet å legge ting lett ved siden av kinnet el. men å legge en klut over hele ansiktet (det har jeg sett x anntall ganger) syns jeg er helt utrolig altså. skjønner ikke at man tørr jeg..

Skrevet

Det er jo ikke bra for babyer å puste inn luft de nettopp har pustet ut. Jeg passer alltid på at emma ikke har noe foran ansiktet som gjør at lufta ikke får sirkulert når hun sover. F.eks teppe, klut...

Skrevet

Det jeg har gjort er å ta et ammeinnlegg og legge inntil kinnet, da lukter det av meg samtidig som hun ikke behøver å ha noe over nesa. Eldste datteren min på 2 år bruker det enda som kosing når hun skal sove, går i skuffa og henter et nytt ett før hun skal sove:-) Så slipper jeg å vaske et teppe eller klut hele tiden,. bare kaster innleggene og tar nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...