Gå til innhold

Det blir nok ikke januarbarn på meg

Anbefalte innlegg

Kommer med en oppdatering, har ikke vært her inne på en uke.. Jeg poster innlegget mitt her da jeg "hører" til her, sånn ut i fra termin... - Men av og til blir det ikke som tenkt.. Nå ser det ut til at vi blir foreldre for første gang faktisk ganske snart..

Jeg har fått svangerskapsforgiftning og er innlagt på sykehuset. Har i løpet av svangerskapet vært skikkelig plaget med vann i kroppen, og etterhvert et blodtrykk som har vært stigende.. Våknet opp fredag forrige uke med ankler som var langt mer hoven enn de vanligvis er,så jeg kontaktet legen min, som fant protein oppe i 3 og bt 170/90. Ødemene er "rangert" til 3, mener jeg å huske. Resultatet var rett til Føden, ny grundig undersøkelse og ble øyebklikkelig innlagt og har vært det siden da. Har stort sett bare beveget meg mellom senga og do, samt kjøkkenet når jeg ville gå litt "ekstra".. Fram til nå har tallene mine svingt en god del, men det har hjulpet godt å holde meg i ro.. Anbefaler lydbok, funker bra for når man er lys- og lydvar samt hodepine.. Babyen har det heligvis bra, tar ctg flere ganger for dagen samt blodprøver.. Hun vokser i takt med det hun skal og hun er ei aktiv "tøtte" :-)

For fire dager siden hadde vi omvisning på prematur-avd, (nyfødt-intensiv), ble forklart av en dyktig sykepleier hvordan de arbeider, hva de gjør og hvorfor.. Her traff vi også flere foreldre som vi pratet litt med. Det gjorde godt i hjertet til meg og samboer. Jeg føler meg så godt ivaretatt her, og det gir meg en trygghet og en "ro" som jeg ikke ville vært foruten.. Dette er første barnet vårt, så vi kan ingenting om dette, vi er på helt ukjent terreng... Det å ikke kunne noe, eller ha kunnskap om det som faktisk foregår, er også noe som er både skummelt og uvant.. Vi er idag, fredag, faktisk 33 uker på vei:-) Vi er ved godt mot og får god støtte fra nettverket rundt oss også.

I går, dvs torsdag, steg både protein og bt. Igjen. Fikk nå inatt første "modningssprøyte" i låret, slik at babyen vår får hjelp til å utvikle lungene sine mer ferdig.Fikk også medisin for blodtrykket. Regner med 2. sprøyte kommer i løpet av ettermiddagen.. Legene skal ha nye møter for å diskutere veien videre med meg og babyen og om de skal foreta forløsning . Jeg er spent. Ikke vet vi enda hva som skjer videre, eller når, men vi tar hver dag som en gevinst. Har aldri trodd at en enkelt dag kan bety så mye...

Jeg er ikke sikker på når jeg er tilbake her inne igjen, men ville bare dele opplevelsen så langt. Får bare ikke sove inatt og snakket derfor med en av nattevaktene om å få låne pc. Skal straks krype tilbake til sengen min, hodepinen dundrer i panna mi og lyset fra skjermen er som en sol midt i fleisen...

Fortsetter under...

Huffda... dette var jo ikke helt som planlagt... men så godt at du får godt oppfølging :) Håper lillejenta kan få være der inne littegrann til så hun er ferdig nok når hun kommer ut! sender mange klemmer til dere alle tre :)

Annonse

Oj... Jeg var inne på føden for å sjekke opp om jeg hadde fått svangerskapsforgiftning (igjen - hadde det i forrige svangerskap) i går, og legen kunne ikke utelukke begynnende svangerskapsforgiftning, men jeg har det ikke på langt nær så ille som deg... Flott at babyen din har klart å holde seg i magen såpass lenge, for da vil hun nok klare seg bra utenfor mors mage også, dersom det blir aktuelt snart. De sier jo også at jenter ofte klarer seg mye bedre dersom de er premature enn gutter...

Lykke til!!

Tilbake igjen en snartur (dette er virkelig dagens høydepunkt, å sitte inne på BIM - skjønner jeg har vært/er avhengi..hehe...)

Vel, ting går ikke alltid som planlagt. Vi henger etter med å komme i orden hjemme, med innkjøp, julegaver, ordne til jul, vasking osv, men slekt og venner bidrar. Det ordner seg, alle er såå hjelpsomme og greie. Dette er ikke bekymring engang;:-)

Vel, blodtrykk mer stabilt mens protein stiger (typisk denne sv.forg.)... Får andre lungemodningssprøyta i dag, så fortsatt fortløpende vurdering.., vel-vel.. Fikk stor bukett blomster fra kollegaer, det var kjekt!! Mamma har vært innom med liten rød heklet juleduk og telys, så nå "måillkose" jeg meg så godt jeg kan. Blir jo kjent med en del andre her inne, som enten "ligger" på vent, er her for oppfølging for så å bli sendt ut, eller de som er som meg som tydeligvis IKKE slipper ut.. Gleder meg til mange trilleturer i vinter/vår:-)

Er glad for at vi i dag er i 33. uke. - Bolla vokser i ovnen;-) Gubben (les: sambo) kommmer innom, vi skal altså "hvile" sammen..hehe.. er så underernært på nærhet fra ham at bare det å hvile i lag gir meg en sånn indre ro og styrke til å komme meg gjennom dette. Han skal ha med deeeeeilig sjokoladekake fra kakedisken.. nam-nam... blir nesten euforisk bare ved tanken..hehe..

vel-vel.. nå roper senga på meg igjen. Tusen takk for tilbakemeldingene, setter sånn pris på det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...