Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Hvor går grensa for når man gir eller ikke gir paracet. HS sa til meg at ved feber fra 39,0 skal gis parasett. Men jeg er usikker, noen ganger ved 39,0 er min 12 mnd gamle datter i fin form, andre ganger sløv. Gir dere ALTID paracet ved feber om kvelden? Setter dere på vekkeklokke om natta for å gå inn og skjekke når barnet har feber? Uansett, eller bare nr det er veldig sykt.? Gjør dere det ved feks 38,2 i feber, eller over 39,0 eller......? Førstereismamma og blir litt usikker. Mitt barn er 12 måneder.
Blomman Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Gir paracet om barnets allmentilstand er nedsatt, om feberen er over 39 spiller mindre rolle. Ellers gir jeg paracet om barnet har ubehag ved sykdom eller har smerter pga av tenner. Ved feber på natt har minsten på nå 11 mnd ligget i senga vår slik at jeg har kontrollert han der. De større barna går jeg inn tul på natta og sjekker ;-)
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 På dagtid gir jeg kun dersom allmenntilstanden er dårlig i forbindelse med feber, eller ved tydelige smerter. Ved leggetid gir jeg uavhengig av allmenntillstand dersom feber er over 39 og stigende. Dette fordi jeg ikke vil risikere at feberen stiger så mye at de får feberkramper. I natt fikk lillegutt (7mnd) en stikkpille. Ikke fordi han er syk, men fordi han hadde så vondt i magen at han hylte febrilsk i en time. Ca 20min etter at han fikk paracet, roet han seg og sovnet igjen. Jeg er inne og sjekker barna på natta dersom feberen er forholdsvis høy ved leggetid.
Gla-mor Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 En av grunnene til å gi Paracet ved høy feber hos de under 1 år er å forhindre feberkramper. Så selv om de virker friske, kan feberen hos de små stige veldig raskt og kan gi feberkrampe. Viktig at de ikke har for mye klær på også så de ikke blir overopphetet. Sjekker babyen ca. hver andre time om natta ved høy feber, kjenner etter om han blir veldig varm og svett, og letter litt på dyna. Det er ikke nødvendig å vekke de.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Enig med Glad mor... et annet poeng er at immun forsvaret jobber best for å bekjempe sykdommer ved 38 grader......Så derfor er dette en grei temperatur å ha men en må passe på at den ikke blir for høy... ellers gir jeg paracet ved smerter i frobindelse med tenner etc.....Har en ganske lav terskel for å gi dette......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå