Gå til innhold

Hva kan en 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Med tanke på språk, snakke setninger og evt synge en sang?

- Hukommelse, og hugse igjen ting?

- Kle på seg selv? og av seg selv?

- Fantasi, finne på ting?

- Gå turer ute i skog o.l?

- Pusle puslespill og f.eks perle, motorikk?

og evt andre ting? Holder på å lage noe til en venninde med en 2 åring i hus.

Skrevet

Min gutt blir 2 år i slutten av januar ,men kan jo si litt om hva han kan nå : )

Han sier veldig mange ord, og det kommer et nytt nesten hver dag. Uttalen er selvfølgelig ikke helt riktig men det kommer seg. Har begynte å lære seg navna på de i barnehagen, og sier disse.

Hann setter sammen opptil 3 ord og bruker dett i en setning.

Han kan synge en sang i den grad at han synger riktig melodi men ikke rett tekst hehe

Vi skjønner at han prøver å synge Mikkel rev. Bæ bæ lille lam eller Postmann Pat f.eks : )

Kle på seg selv kan han ikke

Kler av seg sokker og ikke noe mer.

Fantasien er det ikke noe å si å. Leker og "later som" f.eks plast hesten spiser, duplo mannen snakker osv.

Hukommelsen blir jeg imponert over. Huusker og snakker om ting som skjedde i sommer, som han da ikke hade språk til å fortelle og snakke om.

Gå turer kommer veldig ann på motivasjon. På byturer og andre spennende steder går ha langt og lenge alene, men vet ikke hvor langt han hadde gått i skogen. Med barnehagen hadde han nok hodt ut en god stund.

Han er en racer på disse puslespillene med brikker som passer i et rom, og hvor brikkene har knotter.

Har i det siste avansert til " vanlige" små puslespill.Kanskje ca 15 brikker

Skrevet

Snakker mye, ofte lange setninger (5 og 6 ord).

Husker godt, dessverre non gonger.

Kan kle av seg, og på seg (utenom sokker), når han vil.

Han liker ikke å pusle.

Skrevet

Datteren min ble 2 år 17 november og kan:

"Med tanke på språk, snakke setninger og evt synge en sang?"

-

Snakker norsk nokså flytende, men ikke alltid like god uttale og ofte uten r. Kan sette sammen 6 ord i en setning. Forstår engelsk men ikke like godt aktivt ordforråd der.

Kan synge flere sanger.

"Hukommelse,og hugse igjen ting?"

Kan huske nesten ett år tilbake i tid. F.eks. at hun rann mye på akebrett i fjord vinter.

" Kle på seg selv? og av seg selv?"

Kan kle på seg sokker, bukse, lue og sko selv.

Kan kle av seg sko, sokker og jakke selv.

" Fantasi, finne på ting?"

God fantasi. Kan f.eks. gå og dunke i veggen og si Oj, bodde troll! Gå og gjemme seg!! Og så springer hun og gjemmer seg for trollet. Tilegner også dukken følelser og lager situasjoner med dyrene sine og rundt lekekjøkkenet.

Kan gå lange turer på mer enn en kilometer. Men da må det være noenlunde flate veier. Takler dårlig bratte oppoverbakker og er veeldig forsiktig og utålmodig på ulendt terreng. Prøver å trene henne opp der.

" Pusle puslespill og f.eks perle, motorikk?"'

Veldig flink på knottepuslespill. Prøvde nettopp et puslespill på ca 25 brikker og tror ikke hun tok helt konseptet. Skal prøve på ett med 5 og se om det går bedre da.

Har ikke prøvd å perle. Har god finmotorikk og kan tegne ulike figurer på tegnebrettet

og evt andre ting? Holder på å lage noe til en venninde med en 2 åring i hus.

Har bokstav, farge og tallbegreper. Glad i å danse, turne og hoppe.

Skrevet

27mnd jente:

- Tidlig ute med språk. Snakker lange setninger grammatisk riktig (ikke alltid). Holder små samtaler med bamsene sine (rollespill). Kan mange sanger.

- Husker godt. Husket bla fargen på bilen til farfar etter at det var et par måneder siden hun hadde sett bilen.

- Kler av seg alt utenom støvler, trøyer og tettsittende gensere

- Får i blant til å kle på seg sokker, romslige kosebukser og lue

- Begynner å bli kreativ og leker på en "ny" måte

- Er litt feig motorisk. Klarer ikke å hoppe skikkelig og vil helst holde seg når hun skal ned eller opp. Men beveger seg greit i skog og på ujevnt terreng.

- God finmotorikk. Flink med puslespill. Pusler spill med 20-30brikker (Får det ikke til første gang altså). Vi har ikke prøvd å leke med perler enda.

Skrevet

Tja...Min gutt på 2 år og 3 mnd kan, når det gjelder de tingene du nevner:

Med tanke på språk, snakke setninger og evt synge en sang?

Han snakker hele og lange setninger og kan ord for det meste. Kan sier t i stedet for k og j i stedet for l (ikke= itte og holde = hojje osv) og så har han merkelig nok ofte nektelsen på slutten av setningen, for eksempel: Jeg spise den, itte.....eller.....ha på den bossen itte).

Han synger masse sanger, selv om vi ikke alltid kjenner dem igjen.

Husker like godt som en voksen, synes jeg nesten. Kobler masse og assosierer likt som oss voksne.

Kler av seg selv, klarer ikke å kle på seg uten hjelp, men prøver veldig og kommer ganske langt. Støvler går greit selv.

- Fantasi, finne på ting? Ja, har god fantasi, leker at han er noe annet enn han er, leker med ord, osv.

Ifølge barnahegn går han langt, men når jeg er med, liker han ikke å gå spesielt langt selv.

Han pusler puslespill lett, men vi har aldri prøvd å perle her hjemme, så det vet jeg ikke. Tror ikke de lar ham gjøre det i barnehagen heller-

Skrevet

-Med tanke på språk, snakke setninger og evt synge en sang?

Hun er 2år2mnd og snakker stort sett helt flytende, og er veldig glad i å synge, kan vertfall over 20 sanger.

En vanvittig hukommelse på dei små, sier ofte "hugser vi var på båttur i går", hugsa vi såg teater i går, og alt var som regel i går da selv om d var i sommer:-)

En sta liten jente her som skal klare d meste selv, så klarer fint og kle på og av seg selv, selv om d tar litt tid:-)

- Fantasi, finne på ting?

Livleg fantasi, som spesielt viser seg i rollespill. Og så dikter hun sanger.

Går turer i skogen på 1/2 time til 1 time, sitter i bæremeis når hun er sliten.

Puslespill er kjempekjekt, går som regel greit og pusle selv med dei hun har hatt en stund. Perling, tegning og maling er og kjekt for ei lita stund, så lenge vi har tid og sitte i ro:-)

Skrevet

2 år 2 mnd.

SPRÅK:

Kan si det meste og sette sammen så mange ord hun vil, snakker selvfølgelig ikke "rent" som en 5-åring, men hun gjør seg godt forstått, også til mennesker som ikke kjenner henne så godt.

Hun kan synge hele sanger alene. Bl.a. "Bæ bæ lille lam","Kjære Gud jeg har det godt", "Min båt er så liten" m/bevegelser til.

Hun teller helt alene til 20.

HUKOMMELSE:

Hun kan en del farger (Blå, Grønn, Rød, Gul og Svart)

I forrige uke kom min bestemor på sykehuset, og da sa vi til Hannah at vi ikke kan besøke oldemor på en stund siden hun er syk (pleier å besøke henne ofte). Og i går spurte Hannah: "Oldemor sjuk nå lenger, mamma?" Da ble jeg ganske overrasket..

KLE PÅ/AV SEG SELV:

Tar på seg skoene selv. Hender det blir "chaplin" da.

Har av/på t-skjorte, bukse, ytterjakke, sokker og bleier selv. Sokkene klarer hun ikke ha på, kun av.

FANTASI:

For et par mnd siden fantaserte hun om at kameraten hennes, Halvor; satt ved siden av henne ved frokostbordet. Så jeg måtte sette frem asjett og kopp til han også. Og der satt hun å hadde "samtaler" med han.

GÅ TURER O.L:

Vi bruker sjelden vogn lenger. Den er kun til å sove i her i huset. Men hvis vi skal gå lengre turer så tar vi alltid med vogna i tilfelle siden hun blir veldig fort sliten og tungpustet, men det er en annen sak. Har ikke vært noe flink til å gå turer med henne i det siste heller siden jeg har bekkenløsning.

PUSLESPILL::

Har ikke prøvd perler med henne, har tenkt at hun er for liten til det enda. Har mange puslespill med både 10, 15 og 25 brikker, og det går fint. Plutselig skjønner dem prinsippet, og da "lærer" hun seg fort et puslespill.

ANDRE TING:

Hun setter på dvd og cd selv, finner riktig kanal på tv'n når hun skal se dvd også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...