Tredjemann på vei :D Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 har allerede skaffet oss ei potte og begynt som smått vi, og lillegutt er bare 13 mnd:) tenkte som så at "hvorfor ikke prøve?". han vet hva vi mener når vi ber han om å bæsje, for da lager han sånn presselyd, hehe. så igår satte vi han på potta (var lenge siden sist han hadde bommelommet og gikk og prompa en del), med ei bok og spurte om han ikke skulle bæsje litt, og jammen så gjorde han det etterhvert! et skikkelig lass! og blid som ei lerke etterpå såklart bedre enn å gå med det i bleien sin! sorry detaljene, men det er jo bare snakk om en liten unge da:) synes det er helt sykt hvor mye han forstår allerede jeg! er jo første ungen vår så vi kan ikke sammenligne med noen, derfor blir vi jo ganske overraska over sånt:) er blitt så flink til å spise med skje og gaffel selv også, og nye "ord" kommer hele tiden. morsomt er bare fornavnet!
*enfalmawen* Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Oj, så flink han var! Nå fikk jeg lyst til å prøve jeg også, min gutt er 15 måneder.
Tredjemann på vei :D Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2006 ja hvorfor ikke? skader ikke å prøve! har ingen forventninger til han da, så man bør nok gjøre det mest som en lek:) dem synes jo det er mye mer behagelig:)
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Så bra! Min gutt på 21mnd setter seg gjerne på potte, men klarer ikke å presse. Han sier bare tisssszzzz. Vi får øve oss noe mer:) Har hørt at det hjelper å gå på potte til samme tider (f.eks. når barnetv begynner), men har ikke hatt noe lykke så langt. Vi vil også ha en bæsj:)
Yatzy Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Lillegutt begynte da han var 9 mnd. Ikke fordi vi tror han blir tørr med det første, men fordi det er så greit å få bæsjen i potten istedenfor i bleien. Setter ham på potte hver gang vi skifter bleie hjemme. Kommer et stort lass hver morgen, så dermed er både han og jeg fornøyd :-). Tisser ikke alltid, men blir jo mindre vått i bleien enn ellers (bruker tøybleier).
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Mitt BESTE tips mot å bli bleiefri! Min sønn var TØRR da han var 2 år akkurat. Vi øvde oss ikke på potte lenge, ikke i det hele tatt faktisk. Ikke noe øving og styr og tull, rett på sak. En dag ville han ikke bruke bleie , bare truse. Vi hadde jo ikke truser til han, men reiste ned på butikken og kjøpte sikkert 20 truser (såpass må man ha). Kom hjem og tok de på han. Han var kjempestolt. Når han tisset i trusen synes han det var ubehagelig, og skjønte fort at han måtte tisse på do. DORING er tingen! (baby bjørn sin kr.249 er ABSOLUTT verdt pengene. Finnes mange andre merker, men denne er BEST). Han tisset en del i trusen den første uken. Men vi kjeftet ALDRI. Bare sa pytt pytt, gjør ingenting. På slutten av den uken tisset han OG bæsjet på do. De påfølgende ukene hadde jeg alltid med ekstraklær når vi var ute på tur osv. Det kunne skje han tisset på seg, men ikek ofte. Etter 1 mnd. skjedde det aldri..... Nå har han vært bleiefri i 1,5 år og aldri tisset på seg om natten. Om dagen hendte det en gang i blandt, sjelden. Vil tippe 5 ganger i løpet av et år. Det jeg var litt nøye på var feks. i bursdager når han drakk mye brus(og det renner jo rett igejnnnom systemet) så tok jeg han på do selv om han ikke ba om det. Midt i all leking osv. er det lett å glemme seg. Han tisset MYE da jeg tok han på do. Vil bare si at POTTE brukte vi ikke, og vi begynte heller ikke tidlig med trening. En veninne av meg begynte med gutten på potte når han var 14 mnd. Han sluttet ikke med bleie før han var 3 år. Min tok en uke-så tørr..... Lykke til, løp og kjøp TRUSER...... :-) :-) :-)
annie-77 Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Samme for oss som for Yatzy over her. Kjempegreit! Ho er 18mnd nå og sier alltid i fra når hun gjør i bleia. Oftere og oftere sier hun i fra at hun skal på do slik at vi rekker fram i tide! Og når hun har gjort i fra seg på do eller potte får ho gå uten bleie en liten halvtime som belønning,da stopper ho ofte opp og kjenner etter og synes det er morsomt at ho ikke har bleie ; "beie borte" sier ho! Bare å begynne,noen unger er tidlig klare for bleieslutt og da er det jo greit og oppdage det. Men ikke stress, det skal være gøy for ungene!
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Jo, det skader faktisk å sette et barn under 1 1/2 år på potte/do! Da blir jo rumpeballene dratt fra hverandre og det kan skade lukkemusklaturen... Det er anbefalt å vente til nærmere 2 år...
tre små... Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 hæ? har jeg aldri hørt om. de sitter jo på huk hele tiden...
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 På huk ja, men det er noe annet... Jeg snakker om å bli satt med all tyngde oppå en ring som da drar rumpeballene fra hverandre... Jeg bare videreformidler råd jeg har fått... Ser liksom ikke vitsen med å stresse så veldig med pottetrening... De blir ikke tørre før de er klare selv!
tre små... Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 blir ikke slik tyngde på den potta jeg har iallefall. vi har ikke stresset med pottetrening men jenta mi liker sååå godt å gå på potte. når vi tar av ho bleia forter ho seg bort til potta og veldig ofte tisser ho da!! stolt som bare det. ho er 20 måneder og har gjort dette en stund nå. lar ho få gå på potta når ho har lyst.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Aldri hørt om det med lukkemusklaturen før.... Høres helt merkelig ut spør du meg.... .Sist vi var på helsestasjonen så sa helsesøster at mange begynte med potte så fort de små klarte å sitte for seg selv - sånn at dem blir vant med potte.. Tipper hun ikke hadde sagt det om det var feil....
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 Vi har akkurat begynt, men ikke med potte, men do. Vi begynte fordi Jr. begynte å si fra at han hadde bæsjet. Vi kjøpte derfor barnering til doen og sa at han kunne tisse og bæsje der hvis han ville. I dag fant han ringen, putta den på plass og jeg ble med ham inn og spurte om han ville sitte. Ja, det ville han. Vil du tisse da: Ja. Jammen kom det en skvett. Jeg har ikke tenkt å trene ham egentlig, men hvis han sier fra så skal han få sitte der. Jr. er 22 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå