Gå til innhold

Jeg har MANGE spørsmål om "grøting"

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvor gml er barnet ditt?

- Jenta mi er 5.5 mnd, og jeg har gitt grøt noen uker, kun til kvelds, ikke oppe i fullt måltid ennå.

2. Hvilken stilling gir dere grøt?

- Jeg holder henne i armkroken så ene armen hennes er rundt meg, mens jeg holder grøtskål og den andre armen hennes unna med venstre hånd og mater med høyre. Holder henne veldig tilbakelent. Er det tungvint? Kan ikke ha henne i vippestolen, for da vifter hun overalt.

3. Hvor lang tid bruker dere?

- Det tar jo sånn tid! Selv om hun vil ha det forere ned enn jeg klarer å gi. Blir sinna og spruter ut hvis jeg ikke er rask nok. Kan det være dumt å gi for raskt, for magen hennes?

4. Hvor mye gir dere? (kommer jo an på hvor tykt det er)

- Har max gitt 90 ml "tjukk suppe". Er det langt unna fullt måltid?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Lillemor er født 19.juni, så hun er snart 6 mnd, hun får et grøtmåltid om dagen, noen ganger to... (hun har lagt på seg dårlig i perioder, derfor får hun mer grøt om hun spiser dårlig ellers)

- Jeg holder henne i armkroken så ene armen hennes er rundt meg, mens jeg holder grøtskål og den andre armen hennes unna med venstre hånd og mater med høyre.

Signerer bare på denne, akkurat sånn jeg holder tuppa også :-) Ellers har jeg henne i Babybjørn vippestol som jeg lener ryggen på mot sofabordet så den ikke vipper så innmari...

- Det tar til tider laaaaaaang tid ja, mye kaving og mye som kommer ut igjen, skal inn med totten med munnen full av grøt, veiving osv :-) Men noen ganger går en hel porsjon ned på høykant, så det varierer..!

- Jeg gjør grøten ganske tykk, ellers vil hun ikke ha den... Bruker ikke noe mål, men er vel ca 1,5 dl væske og så blander jeg med pulver til ønsket konsistens :-)

Bruker forresten for det meste Hipp sin eple&pære-grøt da, brukte Nestle sin maisgrøt før, men den rant bare ut igjen..! :-) Håper du fikk svar på mye av det du lurte på, og lykke til! :-)

Skrevet

Ser ut som vi gjør mye likt - da kan jeg jo ikke være helt på bærtur :-D

Jeg bruker Nestles maisgrøt. Har prøvd grønnsakspuré og banan uten hell. Bør man gi andre smaksprøver forløpende eller kan jeg bare holde meg til grøt en stund?

Jenta mi er forresten født dagen etter jenta di :-)

Skrevet

Hehe, like gamle de da :-)

Hittil har vi prøvd å gi henne grønnsaksglass fra Nestle, fruktpureene til Hipp (liker ikke Nestle sine fruktglass, de er så geleaktige, virker ikke naturlige i det hele tatt..!) og så har hun fått smake litt av vår mat innimellom, f.eks. most litt poteter og grønnsaker, litt fisk og sånn... Når de bikker 6 mnd har de behov for mer næring enn bare morsmelk, så da bør de få tilskudd, men du trenger ikke å gi noe annet enn grøt hvis ikke du vil..! Men grønnsaker er jo greit å introdusere før frukt i hvertfall, ellers vil de bare ha søtt ;-) Husker det fra storebror var liten, hehe..!

Skrevet

Et lite tips i forhold til grøting er å ha henne i bilstolen når du gir grøt. Det fungerte veldig fint her iallefall, ble mye mindre gris og gikk litt fortere. Jeg klarte nemlig ikke å ha han på fanget og gi grøten. Nå sitter han fint selv, så nå gir vi grøt i tripp trapp-stolen. Han er 7,5 mnd gammel. =)

Skrevet

Lurt tips å gi grønnsaker før frukt!

Vi har dessverre ikke bil og dermed ikke noe bilsete...

Skrevet

Oki =) Litt teit å kjøpe inn bilstol da kanskje *ler*

Skrevet

Hei.

Min gutt er 5 mnd nå. Han får 2 porsjoner grøt pr dag. Risgrøt på formiddagen og maisgrøt på ettermiddagen. Vi begynte når han var 4 mnd. (mme barn)

Vi fant ut at å gi grøt mens han satt i vippestolen funka best. Han veiver ikke så mye med armene og elsker grøt, så det er ikke noe problem å få det inn i munnen og at det blir der :)

Tida kommer an på hvor sulten han er. Hvis han er veldig sulten får jeg det nesten ikke i han, da må vi bruke litt tid. Ellers går det kanskje 5-10 minutter på 1 porsjon. Han får grøt av 1 dl mme + 60 ml grøtpulver foreløpig :)

Skrevet

- Gutten vår er 6 mnd og 1 uke og vi har gitt formiddagsgrøt i 2 1/2 uke. Prøvde med littegrann kveldsgrøt her en kveld, men det var ingen suksess, våknet mer enn han pleier, så det er visst litt tungt for magen ennå. Men sover alt i alt bedre etter grøtintro.

- Sitter i vippestol som er plassert oppå kjøkkenbordet. Veiver en del med armene og vil gjerne gripe skjeen, men innimellom går der rolig for seg. Er blitt mye flinkere den siste uka til å få mesteparten av grøten ned :)

- Tar ca 15-30 min å få ned den lille porsjonen...

4. Hvor mye gir dere? (kommer jo an på hvor tykt det er).

Han spiser grøt laget av (i underkant av) 100 ml. Får i tillegg ofte litt banan eller fruktpure (ofte blander jeg litt i grøten). Akkurat prøvd med litt hvetegrøt m/frukt fra nestle og den smakte visst bedre enn maisgrøten.. kanskje jeg må prøve den fra HIPP med eple/pære - hørtes godt ut :) Har prøvd med litt middag (potet/gulrot) men da kommer de verste grimaser, så det er visst en søtmoms dette...Så hvis det er noen som har tips om noen gode middagsslagere så blir jeg glad :)

Skrevet

1. Er 6mnd. Fått grøt siden han var 4 mnd.

2. Han sitter i vippestolen eller i kidoo stolen sin. Fekta mye i begynnelsa,men gjør ikke det nå lenger.

3.Han spiser på 5 minutter. (en sulten liten kar)

4. Han spiser ca 120ml morgen og kveld.Tror de regner fullt måltid med 1dl.

Må legge til at gutten min er 10kg og krever mye mat.

Skrevet

- Jenta vår er født 10.06, altså snart 6 mnd. Vi har akkurat startet med grøtmåltid nr. to. Da byttet vi ut maisgrøten på kvelden med havregrøt. Så nå får hun to måltider med havregrøt.

Her sitter hun i vippestolen. Jeg sitter foran henne med beina bak stolen. Da vipper den ikke så mye.

Vi bruker ganske lang tid, ja. Det glir ikke akkurat ned. Også må vi blande det ut med fruktpurrè. Hvis ikke vil hun ikke ha.. Huff, bortskjemt allerede... Flere som må dette??

4. Hvor mye gir dere?

Jeg lager den posjonen som står på pakken med litt ekstra vann, men hun spiser ikke opp alt.

Flere som synes at havregrøten blir veldig tykk??

Skrevet

1. Hvor gml er barnet ditt? 7 mnd.

2. Hvilken stilling gir dere grøt? hun sitter i tripp trapp stolen. Men da vi begynte å gi henne grøt kunne hun ikke sitte helt så då satt hun i vippestolen. av og til satt hun i sofaen og..eller sånn halveis lå liksom..Vippestolen kan jeg sitte fast liksom.sånn at den ikke vipper...

3. Hvor lang tid bruker dere? Det tar kanskje 10-15 min.. men hun spiser ikke full porsjon enda..og når hun blir veldig utolmodig så slutter jeg. gidder ikke tvinge i henne..

hun spiser ca 2 ss med grøt pulver blandet med vann

vognen kan jo være et alternativ å bruke når hun får mat? at hun kan sitte i den?

Skrevet

1.Jenta mi er 5.5 mnd,har gitt grøt en uke før hun fylte 4 mnd. Nå spiser hun grøt 2 ganger per dag, risgrøt og maisgrøt.

2. Hun sitter i høystolen i 2 uker nå.

3. det tar 10-15 min.

4. ca. 70-90 ml. melk per gang (liker tykk med sviskesaft ).

Hun spiser også grønnsakspure til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...