Honningmelon Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Veide jenta på 17 dager i dag,og da hadde hun lagt på seg 150 gram på to uker,125 gram i uka. Jordmor sa det var helt greit,men at hun kunne jo lagt på seg mer. Men,så leste jeg i den boka om amming,at 100-200 gram i uka er tilstrekkelig å legge på seg(hun får kun mm). Men,har hun lagt på seg lite?
Murmeline Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Som jm sa; det er ikke kjempemye, men det er nok. Husk å ha troen på at dette klarer du fint:) Det er ikke sånn at alle babyer MÅ legge på seg 300g i uka osv.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 da min lille var tre uker veide hadde hun lagt på seg rett over 200gram siden vi reise hjem fra sykehuset(veide 3320 ved fødsel, 3050 da vi reiste hjem og 3280 etter tre uker), og det ble ikke nevnt som noen bekymring fra jordmor..... det er jo vanlig at de går ned en del før de begynner å gå opp også, så det går kanksje litt "saktere" i starten....
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Snuppa mi veide bare ca 70 gr mer enn da hun ble født etter en mnd... Jeg fikk pes fra hs om at hun måtte snart begynne å legge på seg mer.... skjønte ingenting for jenta virket fornøyd. Moren min sa hun hadde hatt det samme problemet med meg. Like før jeg ga meg med amminga og ga henne mme. Men plutselig begynte hun å legge på seg, la på seg 500 gr på to uker og vekstkurven føyk i været! I dag er hun 3 mnd og fortsatt lang og slank men legger mer "normalt" på seg. Babyene følger sin egen kurve og det er viktig å følge med men ikke bli overbekymret tror jeg. Noen har et lite "dupp" for så å komme seg.
Honningmelon Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2006 Jeg ser jeg skrev feil i innlegget.Mente 250 gram på to uker,men mulig dere skjønte det. Skal veie henne igjen om to uker ca. så får vi se da. Strever litt med å ha tro på meg selv med amming fra før,så det gjorde ikke akkurat selvtilliten noe bedre dette her:( I tillegg er hun urolig på kveld og natt,så nå tror jeg jo at jeg har for lite melk:(
mai mammaen til to Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 datteren min gikk opp veldig mye i starten.. hun veide 3220 da hun ble født. var 3030 gram da hun var 2 dager og 3300 når hun var 5 dager..så hun gikk opp 270 gram på 3 dager...deretter gikk hun opp 750 gram på 2 uker.. men jeg tror nok ikke hun er gått opp veldig lite da...er jo innen normalen. Men kan jo hende du har litt lite siden hun er urolig på kvelden. men datteren min var også veldig urolig på kvelden. var våken fra 00-02 hver natt husker jeg..men varte bare en liten periode..så trenger jo ikke være det heller.. du kan jo ev veie henne igjen om en uke eller to..så ser du jo om hun har gått opp... lykke til iallefall
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Det er vel helt akseptabelt det! Tror det er sånn at de helst ikke skal legge på seg mindre enn 125gr i uka. Det er kanskje litt lite. Jeg slet veldig med ammingen og sønnen min stoppet ganske solid opp på vekskurven, han la vel på seg 90gr på 10 dager. HS sa vi bare skulle se det ann, han var i kjempe form og hadde det bra, så det var ingen grunn til bekymring! Nå har det ordnet seg og han har lagt på seg ca 200gr i uka. Du trenger sikkert ikke bekymre deg for det så lenge hun er i fin form, det er jo altid noen barn som er små av vekst!
yasmina Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Min har siden han ble født og frem mot 4 mnd lagt på seg gjennomsnittlig 120g per uke. Aldri over 120g og fikk ikke noen kommentarer fra hs på det. Men det kan være greit å veie litt oftere da for mors egen del. Men, så vet jeg ikke helt om dem er til å stole på da dem ikke ser ut til å bry seg så mye uansett hvor lite han legger på seg da
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes det er fint å følge med selv. Her er link til de nye percentilskjemaene. De er basert på MM i motsetning til de på helsestasjonen som er basert på MME. http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php Se også denne. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102577
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Det er helt vanlig at de er urolige og vil ha mye pupp om kvelden. Det er slik de "spiser" seg opp til å sove litt mer om natta. Når du ammer lenge og mye på kvelden får hun i seg mer av den fete melken som kommer til slutt. Vet ikke hva du definerer som urolig om natta, men det er ikke uvanlig med flere runder med nattamming så lenge du fullammer. Kontakt eventuelt ammehjelpen hvis du er usikker.
Murmeline Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Skjønner godt at dette går utover selvtilliten. Det er helt vanlig å ha litt lite melk om kvelden + at babyene spiser mer da pga at de skal sove litt lenger av gangen om natten. Det som er viktig (generelt, jeg kjenner ikke hele historien din:) er å ikke stresse med melkemengden. Legg henne oftere til brystet på kvelden, hun sier i fra når hun er sulten. Har lite melk på kvelden selv, og ofte driver vi med maratonamming på kvelden, gjerne fra 22-24. Setter meg i senga og slår på tven, og prøver å ikkela meg stresse av dette, men heller kose oss:) Ikke så lett da man er sliten på kvelden, men prøver... Det som gir meg mindre melk på kvelden, er hvis jeg har stresset rundt hele dagen uten noe hvile.. Da jeg oppdaget at jeg hadde lite melk om kveldne, kjøpte jeg mme, gav ikke hver kveld, men hadde det som sikkerhet. Hvis det ble mye hyl og skrik gav jeg en flaske, tillot meg selv det med god samvittighet. Slik endte jeg opp med å stresse mindre. Det beste er jo å heller pumpe på morgenen og gi dette på kvelden, da øker du samtidig. Nå har jeg alltid mme stående, for da slapper jeg bedre av:) Gir lite, men har det som sikkerhet.. Min hs sa forresten at hvis vektoppgangen var ca 100g el mindre pr uke, pleide hun å anbefale litt mme, men at det kom litt an på barnet også. Lykke til:)
Tibra Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Hei Min la på seg omtrent som din i starten og jeg fikk høre av helsesøster at det var helt flott! Hos oss var det sånn at det var litt tregt i starten og så skjøt det litt fart etterhvert, det går jo gjerne litt i rykk og napp (feks la han på seg 500 g en uke da han var rundt 2 mnd). Det at du ammer mye om kvelden hjelper jo også på å øke melkeproduksjonen og det er jo flott! Følte at jeg ammet ganske så kontinuerlig på kveldstid i begynnelsen, og tror det er ganske vanlig... Hvis jeg var deg ville jeg sett vektoppgangen litt an (den er jo innenfor normalen så dere er jo godt igang!) og gi babyen din tid til å få "suge opp" melkeproduksjonen før du begynner med mme. Lykke til
Honningmelon Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 8. desember 2006 Jeg ammer ca. hver time på kveld,så å amme oftere går ikke ann. Og hadde det bare vært fordi hun spiser seg opp til natta,så hadde det jo vært greit. Men,hun nekter å roe seg på kvelden når jeg skal sove.Bare søker og kavner etter noe å suge på.Kan bare glemme å få henne til å roe seg i senga si... Føler all denne amminga og uroen går ut over 3 åringen min også.Får jo ikke tid til han nesten...
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Kjære Honningmelon:o) Jeg er 100% sikker på at din lille har det som plommen i egget,jeg har lest innleggene du har skrev et her etter du fikk nummer 2.De fleste innleggene du har skrevet er bekymrings innlegg om amming ,vekt og søvn.Nå er det påtide at du starter å stole litt på deg selv! Du må senke skuldrene dine og ha tro på at du er en fantastisk flink mamma,du har tross alt en 3 åring som lever i beste vellgående ikke sant?? Så det å være mamma kan du!!! Din lille er jo ikke mer enn 17 dager,la det gå litt tid så skal du se at amming,vekt og søvn kommer seg ) Du må bare ta det litt rolig,stole på deg selv og nyt disse ukene da hun er bitteliten.Stol på hva jordmor sier om at den lille har lagt på seg nok,som jeg er sikker på at du vet så er alle babyer forskjellige og ingen legger på seg like mye i begynnelsen. Ha litt tilltro til deg selv nå,du gjør en fantatisk jobb!!! Klem;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå