Gå til innhold

Vil så inderlig kjøpe hus. Hva er kvalifikasjonene for å få lån...?

Anbefalte innlegg

Vi er et ungt par som gifter oss til sommeren og har en sønn på 6 mnd. Veldig lyst til å kjøpe og nå er drømmehuset tilsalgs!

Det står til 1.250 000 kr, og er helt nyoppusset.

Min samboer mangler 2 år til han er ferdig utdannet lærer, men han har pappapermisjon nå frem til februar. HAn har vikarjobb i et fengsel, og det blir helt sikkert til å bli mye å gjøre der til etter sommeren. Om han kommer inn på fengselsskolen, går han det til høsten, og det er betalt utdanning.

Jeg går studiekompetanse nå og får barnetrygd, stipend+ at jeg i høst fikk innvilget yrkesrettet attføring. Og neste år kommer jo kontantstøtten.. Om vi skulle finne på å reise til storbyen for å studere et år eller 2, kan vi vel bare leie ut huset?

Noen her som har erfaring med dette, og vet om vi kan ta opp et lån?

Eller mener dere vi gaper over for mye?

Vi har kausjonist om det skulle være aktuelt.

Fortsetter under...

For meg høres det ikke ut som om dere har så stor sjanse til å få ett så stort lån.

Banken vil gjerne ha garanti for at dere har faste inntekter og du sier heller ikke noe om hvor mye dere har i egenkapital. De fleste banker låner bare ut 80% av kjøpesummen og da må dere få ett topplån for de resterende 20% om dere ikke har disse som egenkapital. Dette lånet kan bli ganske dyrt.

Men det er jo bare å ta kontakt med banken deres og få en time der.

Det som er når man skal ta opp lån hos banken er at de legger inn hvor mye de regner med dere trenger til mat,strøm,babyen,telefon,forsikringer,tv lisens etc.

Og bankens regnestykke trenger ikke være det samme som deres regnestykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...