Gå til innhold

Kjenne selv med fingrer??:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leste i en bok om graviditet at en kan stikke fingere opp i skjeden og kjenne selv om en er blitt moden. Tidlig i svangerskapet skal en kjenne livmorhalstappen som hard og kjennes som en nesetipp. Så står det at sent i svangerskapet kan en kjenne "up there" og føle at livmorhalstappen er blitt bløt som leppene(i ansiktet!) og at skjeden vier seg raskt ut når en "krafser" oppi der.

Dette kan vel kun anbefales å gjøres hvis en er sikker på at slimproppen ikke er gått, med tanke på infeksjonsfare?

Vet dere gjennomsnitt for hvor lenge en har igjen til fødsel hvis en da har moden livmorhalstapp?

Noen som har prøvd dette "eksperimentet"?

Limz, uke 35 ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste både leger og jordmødre fraråder at en driver og kjenner oppi der på egen hånd.

Skrevet

Men hovedgrunnen til at jeg ikke har tenkt å gjøre det er vel fordi jeg ikke tror jeg kommer til å skjønne bæra av hva jeg kjenner der inne, hehe :) Med mindre jeg kjenner håret på hodet til ungen og SÅ langt kommer jeg neppe av meg selv :)

Skrevet

Hehe...tror jeg får holde meg unna dette mystiske området jeg også!!!

Takk for svar :)

Skrevet

et par tilleggskommentarer:

JA du har rett ang. infeksjonsfaren. Men problemet der igjen er at det sannelig ikke er greit å vite om denne proppen er gått eller ikke... jeg går i hvert fall ikke rundt og sjekker doskåla til en hver tid :) fødte uten å ha peiling på hva slimproppen var en gang forrige svangerskap, antar det går greit denne gangen og. Proppen kan visst gå maaange uker før fødsel, ifølge jm.

Og når det gjelder spmålet om hvor lenge man har igjen til fødsel når en er "moden" så antar jeg det avhenger av modningsgrad også... jeg fikk konstantert i uke 33 at de kraftige kynnerne mine hadde modningseffekt - og på innvendig ul sa legen at det var litt modent. Jeg er 36 uker på vei på lørdag, men ingen fødsel her enda :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...