Gå til innhold

Sjekker legen automatisk HCG-nivå ved hver kontroll?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ca 9 uker på vei, men har allerede vært hos legen to ganger, ved 4 + 2 og 8 + 2. Hun tok blodprøve begge gangene, men hun har ikke sagt noe om hcg-måling og jeg glemte å spørre.

 

Er det vanlig at legen autmatisk sjekker hcg nviå ved hver kontroll? Burde jo være det for å kunne berolige folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke de gjoer det, nei, med mindre man ber om det selv eller om det er spesiell grunn til det. Man maa ogsaa maale med et par dagers mellomrom for aa se at alt stiger som det skal...pluss at HCG maalinger egentlig bare er hjelpsomme fram til ca uke 10 har jeg lest. (Etter uke 10-12 synker de...det er vel derfor symptomene gir seg for de fleste) Det virker jo som en ganske enkel test da, og jeg er enig--betryggende er det... Men innen mange kommer seg til lege er det kanskje ikke saa nyttig lenger? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de ikke,så sant ikke mor er engstelig..Da tar du to blodprøver med noen dagers mellomrom..For og se om det har steget,og det stige kraftig tidlig i sv.skapet..Blodet blir sendt til laben..

Håper du fikk svar;)

 

 

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor det?

om det ikke stiger - hva tyder det på da?

med fare for å virke dum, så spør jeg. TIL TROSS for at dette er andre svangerskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det IKKE stiger, så er det vel noe galt da...

 

Har faktisk vært å tatt en blodprøve idag og skal ta nr.2 på søndag...

Har hatt litt blødninger idag + igår og hatt smerter ganske lenge egentlig.

Tok en innvendig UL idag, og legen sa at ENTEN er jeg mindre på vei enn antatt (har IKKE hatt særlig regelmessig mens den siste tiden, så vanskelig å si), ELLER så kan det være begynnelsen på en spontanabort.....

 

Fikk ikke ny time hos henne før på neste FREDAG, synes det er litt rart, herlighet, resultatet må vel være klart før DEN tid?? Trenger vel ikke FEM DAGER på å sjekke HcG nivået vel???

Hva tror dere??????

 

PLEASE svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar ikke 5 dager nei,

jeg fikk svaret veldig fort jeg.

Skulle ta en dag, men pga sykdom ble det en dag ekstra.

Noe de beklaget veldig.

 

mange får svar på dagen også, så det tar ikke så lang tid..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, det høres bra ut.

 

Kan jeg spørre deg om hvorfor du måtte ta en blodprøve, og hvor langt på vei var du da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med prøverør, og fikk da beskjed om å ta blodprøve.

Det er bare noe jeg må..

Jeg var bare 4+2 på vei da jeg tok blodprøven (den var på 408).

Allikevel om jeg testet poitive (uten tvil) på hjemmetester, så

krevde de at jeg tok en blodprøve, først da fikk jeg kalle meg gravid :)

 

Er nå 4+5... skal ta ny blodprøve i morgen,

må sjekke om den stiger som den skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar!

 

Og gratulerer med spiren din! Får håpe både din og min stiger som den skal....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager paa aa sjekke HCG--det hoertes litt droeyt ut synes jeg! Jeg fikk mine svar dagen etterpaa, og det vet jeg mange andre ogsaa har gjort. Aa be noen om aa vente fem dager naar de er saa bekymret--det er ille synes jeg. Kanskje du kan ringe dem tidligere og spoerre om de har resultatene?

 

I mitt tilfelle var ikke testing noe jeg matte denne gangen--men jeg hadde en SA for noen maaneder siden, og var, som mange andre engstelig for at det kom til aa hende igjen. Derfor ringte jeg til legen med en gang proeven slo ut positivt og fortalte at jeg var engstelig og spurte om de kunne teste HCG for at vi kunne se at alt virket normalt denne gangen. Da jeg mistet var ogsaa progesteronet lavt, og dersom det var lavt denne gangen kunne de gi meg progesteron-krem. Ville rett og slett bare ha tettere oppfoelging. De testet en gang da jeg var 4+4 og igjen da jeg var 5+1. Ikke vanskelig i det hele tatt--og de hadde resulatetene dagen etter. Jeg grein av lettelse da de ringte. Uansett om svaret er positivt eller negativt er det godt aa vite det...og ikke bare lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påvise HCG i blodet er en enkel og billig prøve, men å finne nivået var i alle fall for noen få år siden både kostbart og tidkrevende og ble bare gjort i spesielle tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiger ikke HCG'en iløpet av disse dagene er det tegn på att legen bør bestille UL..FORT!!

Snakker av erfaring,har gått igjennom dette mange ganger..

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg Vi2MedPopcorniMagen...

Jeg opplevde det samme som deg, bare i julen i fjor...Fikk samme svar som deg ved innvendig ul...jeg måtte vente på svar på blodprøve fra 27.desember til 3.januar...d føltes utrolig lenge...dessverre hadde jeg en SA, og visste d i grunnen da jeg kom for å få svar...Men selv om d ikke gikk bra for meg, betyr d jo ikke at d ikke kommer til å gå bra for deg...Ønsker deg masse lykke til, kan trygt si at jeg vet akkurat hva du føler...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PrincessEleanor m nurk i magen,

 

tusen takk for svar, går fortsatt rundt i en sånn "døs".... ser bare fram til å komme meg til legen igjen for blodprøve nr.2 på søndag....

Tenkte jeg skulle reise tidlig, så kanskje de har svaret iløpet av søndagen??? (er på gyn. avd. på sykehus, vet ikke om de har så mye aktivitet på lab'en da...?)

 

Det eneste jeg tenker på er jo at dette MEST sannsynlig er en SA..... om du fikk samme svar hos gyn som meg, er det vel ikke noe å lure på egentlig, hun så ikke så VELDIG positiv ut for å si det sånn....

(Og jeg begynte jo å gråte da selvfølgelig....) off, FRYKTELIG hormonell....

 

Hadde du noen symptomer på slutten?

Har jo begynt å bli kvalm de siste dagene bare, ikke vært det tidligere, så kroppen sender så mange forskjellige signaler... vanskelig å si...

 

Synes det er rart, OM dette kommer til å gå bra, legen mente det kunne være at jeg hadde kommet kortere enn først antatt, men tok jo en positiv test den 19/10!!!!!???

 

Sorry, ble litt laaaaangt dette her, men MÅTTE bare få det ut!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei legen gjør ikke det hvis det ikke er mistanke om spontanabort. Da kan man måle HCG-i blodet for å se om det synker. To eller flere målinger for å sammenligne. Hilsen Legesekretær med med. grunnfag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...