Gå til innhold

Har prøvd alle triksene for å åpne tette melkeganger, men ingenting hjelper! Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet med skikkelig "betongpupp" i dag tidlig, og føler jeg har prøvd det meste for å løse opp klumpene. Jeg har ammet, pumpet, massert, massert i dusjen, og tatt en nesespray jeg fikk av legen en gang jeg hadde brystbetennelse tidligere.

Tidligere i dag sugde sønnen min fint en liten stund, før han liksom ga opp. Jeg var like sprengt, så jeg prøvde pumpa, men ut kom det bare bittelitt. Ikke rart han ga opp, for det kom jo ikke ut noe!!

Fikk nettopp ut 50 ml med pumpa, og "that's it", puppen er like hard og vond. Klarte ikke å få melka til å renne da jeg sto i dusjen engang. Foreløpig har det ikke blitt betennelse, for puppen er ikke rød eller varm, men det er jo bare et tidsspørsmål før det utvikler seg.

Så hva gjør jeg nå? Har dere noen tips, eller må jeg bare ringe lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres vondt ut :( Kunne det hjulpet om du roet heeelt ned og drakk en lettøl? Av alle ting :) Jeg har aldri hatt så fri flyt ( og så mye melk) som da jeg var på konsert og drakk to pils. Helt sykt. Skal kjøpe inn litt øl,både lett og vanlig å ha i kjøleskapet, det gjorde underverker. Kanskje det kan hjelpe på å få ut melken din også? Uansett,lykke til, vet hvordan det er. Hos meg kommer den heller hvis jeg slutter å tenke på det.

Viktigst, senk skuldrene. Hevede skuldre danner adrenalin,adrenalin hemmer flyten.

Skrevet

Det beste hadde vært om du fikk den lille til å suge,kan du ikke prøve å håndmelke litt? (du har sikkert prøvd det,men...) da du har fått ut litt så vil den lille klare å få tak!.Puppen er sikkert så hard at babyen ikke klarer å få munnen rundt vorta,samtidig som du ammer så dytt litt på pupppen under slik at du presser litt melk.(herregud og håpløs jeg er på å forklare!!!...)

Dette er mitt tips hvertfall,får håpe det er noen ammehjelpere her snart;O)

Skrevet

Takk for svar!

MammaLukas: Det er bare hardt på den ene halvdelen av puppen, på den sida som er mot armen, så det går greit for ham å få tak. Og han får jo ut litt, men ikke nok. Regner med han er sulten igjen snart, så da skal han få "jobbe" litt igjen.

Uglemamma: Interessant tips det med ølet! Får se om jeg kanskje prøver det, men først skal jeg prøve å få skuldrene ned fra øra ;-)

Skrevet

Hei!

Har vært der jeg også, og vet hvor vondt det er! Stakkar deg :/

Jeg gjorde som deg, pumpa, amma og masserte idusjen. Ringte til slutt til en JM på sykehuset, og hun tipset meg om å ligge i badekar med puppene under vann i en halv time-time (puh..!) med en kopp te- og massere- og amme rett etterpå. Gjentok dette flere ganger (ja- slitsomt er det...) og det hjalp.

Prøv det om du har badekar! Ellers lan du sette en stol i dusjen og massere flere ganger.

God bedring =)

Skrevet

Hei, du har fått masse gode råd her.. men jeg vil bare legge til en ting til, prøv å legg babyen til i ulike stillinger, (ammehjelpen.no) har diverse videoer som du kan se angående stillinger. Det hjalp meg veldig mye, både når det hadde tettet seg og ikke minst som forebyggende.. Da tar babyen tak i de andre delene av brystet som det isliter med å få ved den vanlig stillingen.. Lykke til

Skrevet

Det eneste som hjalp meg, var da vesla var veeeeeldig sulten og sugde leeenge ved brystet, da løste det seg opp ! Så hvis du klarer, ikke amme hele tiden for å prøve å løse opp, men vent en liten stund til babyen er ordentlig sulten og ikke halv-mett, og prøv igjen.

Skrevet

Smør inn begge puppene med et tykt lag kesam minst 3 ganger pr dag(står sammen med rømmen i de fleste matbutikker), til du kjenner at det slipper taket. La det sitte på i 20-30 minutter hver gang. Brukes visst på sykehus i Tyskland mot selv de alvorligste gradene av brystbetennelse. Dette tipset sto i foreldre &barn, og har iallefall hindret meg fra å få tilbakefall flere ganger.

Lykke til!

Skrevet

Kjøp Lecitin kapsler på helsekostforretning, gjør melka mindre seig. Husk å få kapsler som inneholder 1250mg, ta to tabl tre ganger daglig, reduser etter hvert.

Svart te hjelper også på utdrivningen (krampeløsnende).

La babyen suge slik at underleppa ligger mot det harde området, og masser mot munnen mens du ammer.

Skrevet

Varier med ulike ammestillinger. f.eks.Hvis du ligger å ammer, er det lett å få tette melkeganger inn mot armen. Da får den lille best tak på den andre siden, og dermed ikke sugd like mye på det partiet inn mot armen. Slik kan det også være med andre stillinger. For de som lett får tette melkeganger så hjelper det å variere. Det har jeg erfart ihverfall.

Det gjør helt forferdelig vondt, men et annet tips er å klemme så hardt at tårere triller. Holde en ca.20 min og dra mot brystvorta....gjenta dette. Til slutt vil spruten stå uten at du rører ved...lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...