Gå til innhold

kolikk... eller? trenger litt hjelp her.. (ble visst litt lang..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår er nå 2,5 uker gammel... og har kolikk-tendenser. legen hans mener det er litt tidlig å si om det er kolikk eller ikke, mens en lege vi snakket med på legevakta mente det helt garantert var kolikk. han griner, eller skikkelig hyler, i flere timer i strekk om natta. men om dagen er han helt annerledes... da sover han, ligger og studerer alt i rommet etter måltidene, og er egentlig ganske så fornøyd. litt gråt er det jo, men ikke i nærheten av hva det er om natta. hvis det hadde vært kolikk, ville han ikke da hatt like vondt på dagen??? vi kan se at det er magen han har vondt i, for han vrir seg og spenner alle musklene i kroppen.. og får han ut en promp eller rap så roer han seg litt. men vil liksom ikke innse at det er kolikk...

er litt frustrert, for er så vondt å ikke kunne hjelpe lillegutt når vi vet han har smerter, pluss at det blir veldig lite søvn for tida. det eneste legen på legevakta sa var: "jaja, ikke noe å gjøre. han kommer til å ha vondt i magen lenge, og dere kan ikke trøste han. dere får nå et mareritt uten like i noen månder. håper dere er tålmodige sjeler!". der sitter vi med rødsprengte øyne etter fire døgn med ekstremt lite søvn, og er bekymra for gutten vår. ikke mye medfølelse å få fra legen der i alle fall...

vi prøvde smokk noen dager for å se om det ville hjelpe han å sovne.. det gjorde det, men syns det virker som om han har mer vondt etter det.. kan det være at han svelger ekstra mye luft når han bruker smokken??

eller har vi nå begynt å gi han minifom... brukt det et par dager, enda ikke noen virkning... noen med erfaring ang minifom?

også prøvd sukkervann og massasje...

noen andre tips?? mottas med et stort TAKK!!! :)

Skrevet

de trenger ikkje å skrike hele tiden når de har kolikk, tror det er svært sjelden at de har vondt hele døgnet..

har du prøvt å presse (pumpe?) beina opp mot magen flere ganger? det hjalp på jenta mi, men det som tok vekk kolikken var kiropraktor.. 3 behandlinger og vi fikk en ny jente:)

alt blir mye verre når du ikkje får nok søvn, sambo var sykmeldt helt til hun var 2 mnd, (heldigvis for meg nesten!) vi sov på skift slik at vi begge skulle få noelunde nok søvn. Har dere muligheten til det?

Skrevet

Legen var bare realistisk, ikke for å være slem, men kolikk er et helvete. Gutten vår hadde perioder hvor han hylte i 20 timer i døgnet, han sov nesten aldri og jeg ble nesten sinnsyk av søvnmangel. Vi kom oss igjennom det, og nå virker det faktisk veldig fjernt...

Dette hjalp oss!:

-bæring på magen, hylte allikevel, men tok noen pauser

- amming, eneste gangen han var stille, men er visst ikke godt for magen i lengden når det er hele tida, gjør det hvis du blir gal.

- fennikelte! Dette hjalp veldig og anbefales på det varmeste, merkbart mindre gråt. Kjøp fennikel på apoteket og lag te av det som han får før hvert måltid. Et vidunder, men vet ikke om det hjelper andre.

Hos oss ga det seg rundt ca 2,5 mnd, så vi var heldige. Begynte ved 3 uker. Veldig viktig å ta i mot all hjelp dere kan få, dra hjem til mor i perioder hvis du kan. Avlast hverandre, du blir seriøst gal hvis du ikke sover i det hele tatt. Sett alt annet på vent, det går over, og da blir det tid til å vaske hus og være sosial.

Lykke, lykke til og varme tanker. Og igjen: det går over!

Skrevet

Du beskrive kvardagen vår, hyling heile natta, nøgd unge på dagen. Me ser heller inga virkning på minifom enno, og eg har tenkt å ta han med til kiropraktor. Det er verkeleg ille å sjå ungen sin ha så vondt.

Skrevet

ok.. må vel bare innse at det er kolikk han har da. huff :( er så forferdelig å ikke kunne trøste han, vi vil han jo bare godt!

skal prøve å presse beina hans opp mot magen.. er jo absolutt verdt et forsøk! takk:)

har ikke egentlig mulighet til å sove på skift her, for han jobber på dagen, så han trenger søvn. men det har likevel blitt til at han er oppe om natta han også, ikke lett å sove med den hjerteskjærende gråten! jeg prøver å sove på dagen når lillegutt sover, så har jeg i alle fall litt energi til å holde meg oppe om natta....

Skrevet

hei..huff ja dette vet jeg alt om..min hadde kraftig kolikk. jeg brukte noe som heter barnete og blandet den med karve,anis og fenikkel te. det var det eneste som hjalp. utenom sukker vann. står en masse om hvordan vi hadde det på hjemmesida hans. du kan se hvis du vil. www.isaacalexander.piczo.com

Skrevet

en ting som funket bra for oss var fisher price vippestol med vibrering! den roet hun seg ned i, men lot hun ikkje sitte lengre enn 30 min om gangen siden hun var så liten.. men de 30 min var gull verdt av og til hehe

Skrevet

takk for svar alle sammen! jeg prøver å trøste meg med at det går over, men ikke særlig å tenke på at det vil fortsette i kanskje 2-3 månder til! lar det gå noen dager, så tror jeg vi tar han med til kiropraktor vi også. i mellomtida skal jeg få tak i den teen ;)

Skrevet

Hei vennen... Uff,ikke lett med våke-netter...Tøtto vår hadde det slik i begynnelsen.... Gråt masse... Men så lærte hun seg skikkelig å rape.... Det gjorde underverker. Teorien min er at disse små vesnene må lære seg alt, inkludert det å rape etter maten. Vi trodde hun hadde kolikk,men nå er det helt annerledes ( hun er 10 uker nå)...

Vi prøvde med miniform,det hjalp ikke særlig. Du kan gi henne kokt vann ( uten sukker,- sukkeret er ment som næring og det trengs jo ikke når du ammer :) men det som hjalp oss mest var at jeg begynte å drikke to kopper amme-te hver dag. Det hjelper veldig mot luftsmerter hos barn. ( Jeg drakk apoteket sin,har ikke prøvd de andre men har hørt at de er mye billigere ihvertfall)

Jeg er helt dønn uenig med legevakt-legen,jeg tror gutten din bare trenger å lære seg hvordan han skal bli kvitt luft... Det kan være at han svelger litt extra luft når han smokker,men det må jo veies opp mot at smokken er en trøst samtidig...

Jeg ga henne smokken,la henne på rygg og løftet knærne hennes opp litt mens jeg vugget dem. Det gjør jeg fortsatt hvis hun har knip. Virker som om det hjelper veldig. Det viktigst er at hun føler at jeg er rolig i det hele også. Det funker beroligende på henne ser det ut til...

I forhold til søvn.... Typen min går på skole og trenger nattesøvnen sin. Jeg har perm og vi har kun datteren vår, ikke flere barn. Så i ukedagene,spesielt da hun skrek så mye på natten, holdt jeg meg i stuen sammen med henne om natten, vi lå gjerne på sofaen og sov. Da fikk han nok uavbrutt søvn på soverommet og da han kom hjem fra skolen så kunne jeg få meg god søvn også. Det er ikke vits i at begge foreldre skal slites ut med søvnløse netter. Det er bare en ond sirkel. I helgene hadde jeg pumpet meg litt slik at jeg fikk sovet skikkelig ut og han evt kunne mate ( med kopp når de er så små). Det funket brillbra og vi hadde farger i kinnene begge to, ikke på hviten i øyet.

Lykke til videre, det ordner seg,og bare du får mer søvn så ser du allerede lysere på situasjonen. Gutten din bruker gjerne en uke eller to til på å finne ut av rapingen, men når han får øynene opp for det så vil dere slite mindre. Dette trenger virkelig ikke å være kolikk :)

Skrevet

hvor bor du? bor du i bergens område har eg en kiropraktor å annbefale:)

Skrevet

åh, takk!:) fikk litt håp nå! kan godt stemme som du sier at han trenger å lære seg å rape. det er nemlig veldig sjeldent han får det til! vet jo at jeg bør forberede meg på at det kan være kolikk, men som sagt klarer jeg ikke helt å innse det. ikke før andre ting er prøvd ut uten hell...

tror jeg løper og kjøper te på apoteket nå jeg...

Skrevet

kolikk er vældi sjeldnt, men det de fleste mein me kolikk, e kveldkolikk. da bi ungen uroli om kveldn og skrik vældi mye. det e ikke kveldskolikk vess han ro seg ned når du tar han opp fra sænga, vugg på han og trøst han. da e det sekkert bære luft i magen. skriketoktan kommer som regel rundt samme tidsponkt kvær kveld når det e kveldskolikk.og en kiropraktor kan ikke fjærn kolikk, det e ingen som veit kordan man helbred det...det går over av seg skjøl rundt 3 månersaldern!! men det kan hjælp å gå tel kiropraktor vess han har mage knipa ganske ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...