titti+hanna Skrevet 7. desember 2006 #1 Del Skrevet 7. desember 2006 Har hatt en masete tid helt fra fødselen av i forhold til amming.. Jenta mi ville ikke ta puppen i det hele tatt de første døgnene, så begynte vi med skjold, men likevel gikk det dårlig.. så fikk jeg syntocinon spray og ting fungerte bedre, men måtte bruke skjold.. fortsatte med dette i ukene fremover, prøvde flere ganger å slutte med skjoldet, men funket aldri/hun nektet å ta puppen uten.. det skal sies at hun fra starten har tatt flaske og smokk veldig bra (dette for å i det hele tatt få i henne noe på sykehuset og dekke hennes utrolige sugebehov) Ammet sånn frem til rundt 9 uker, da var vi å veide og hun hadde gått ned i vekt (veide sist ca 6 uker) - da hadde vi også hatt flere uker med urolig baby hver kveld, mye gråting/sutring hvor vi gikk og gikk med henne hver kveld/natt.. Jeg pumpet meg da en hel dag og fant ut at jeg hadde veldig lite melk på kvelden, og vi begynte da å gi henne mme i tillegg til mm på kveldene.. og jeg fortsatte å pumpe for å opprettholde produksjonen.. og jenta ble en helt annen baby, så fornøyd! Så vi har fortsatt med både mm og mme og pumping.. men jeg blir utrolig sliten av dette, får hun for lite mm ved et måltid, må jeg lage flaske etter det igjen, og så må jeg pumpe får å få tømt puppene, siden hun ikke gadd suge lenge nok, og alt må steriliseres hele tiden, og alle rundt meg maser om "aming er så viktig...osv..." Jeg er mye hjemme for orker ikke mase med alt dette borte hos andre, er jeg borte gir jeg mme får orker ikke skriking og hyling som hun ofte gjør når vi ammer.. I tillegg til dette ble jeg skikkelig forkøla med ørebetennelse og fikk antibiotika, en type jeg kunne amme på da.. så jeg prøver å amme, og pumper, men hun vil ikke ha det (mulig medisinen setter smak på og det ikke er godt??) Nå føler jeg meg bare helt totalt utslitt, og som en dårlig mor som ikke har melk nok/bra nok melk - og syns det er forferdelig trist å aldri skulle amme mer, selv om hele amminga har vært et mas siden fødselen.... sukk, trenger virkelig noen tilbakemeldinger på dette... tror jeg bare gir det opp, tar all min energi som jeg kanskje heller kunne brukt på å kose meg med babyen min som vokser så fort.. (blir snart 4 mnd) Hjertesukk fra frustrert førstegangsmor Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7378710-f%C3%A5r-jeg-lov-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-n%C3%A5-litt-lang-men-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 7. desember 2006 #2 Del Skrevet 7. desember 2006 Det kan jo kanskje være like greit, du har gjort en hederlig innsats... Forresten, husk, DU bestemmer hva barnet ditt får. Ikke vi, ikke svigermor, ikke damer på kafe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7378710-f%C3%A5r-jeg-lov-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-n%C3%A5-litt-lang-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-7379663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mai mammaen til to Skrevet 7. desember 2006 #3 Del Skrevet 7. desember 2006 jeg syns jo at hvis du har lyst å slutte så gjør du det. babyen har ikke vondt av mme.... du kan jo ev gi henne litt pupp om natten f.eks.. så slipper du å blande til flaske da... men jeg syns du skal bestemme dette helt selv. syns det er helt teit at man skal forsvare seg om man velger å slutte å amme. selv så har jeg vært svært heldig med det at alt har gått kjempe lett med ammingen.. bortsett fra biting da.. men jeg får høre at jeg bør begynne kutte ammingen nå..at hun begynner å bli så stor no... hun er akkurat blitt 7 mnd.. Folk finner alltid noe å mase og syte på Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7378710-f%C3%A5r-jeg-lov-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-n%C3%A5-litt-lang-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-7384010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #4 Del Skrevet 7. desember 2006 Vil bare si at da min var 4 mnd kunne jeg bare amme i sengen, han ville ikke ha pupp noe annet sted, bare skrek og vrengte seg. Det var veldig tungvindt, og føltes som om det skulle være sånn alltid. Men det gikk over, plutselig er amming kjempelett....men du bestemmer, så lenge du vil det beste for barnet ditt er det du som vet hva som er det beste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7378710-f%C3%A5r-jeg-lov-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-n%C3%A5-litt-lang-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-7384916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleh Skrevet 9. desember 2006 #5 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg syns virkelig du har gitt ammingen et hederlig forsøk! En ting jeg har lært gjennom de 10 mnd jeg har hatt mi lille snuppe er å stole mer på meg selv, og at jeg vet best hva som er best for jenta mi og meg - og ikke alle andre (svigermødre, mødre, svigerinner, venninner etc..) Det skal også sies at det er ikke lett med denne ammingen - gir man seg tidligere enn f.eks naboen får en fort mange kommentarer og spørsmål.. og holder man på lenge, så undrer folk seg over hvorfor en gidder og syns dette med amming er litt merkelig når babyen nesten ikke er baby lenger..... (ja, jeg har fått kommentarer på om hvor lenge jeg har tenkt til å amme egentlig.. ) Du spurte om det er lov å gi seg nå... Det er det bare du som vet! Når det er nok for deg, er det også nok for jenta di. 4 mnd er lenge (når vi var små begynte vi gjerne med grøt fra 3 mnd) og ja - de vokser så fort!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7378710-f%C3%A5r-jeg-lov-til-%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-n%C3%A5-litt-lang-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-7407712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå