glad-mam Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Hei! Jeg er gravid med mitt andre barn, ventet i februar. Har i det siste begynt å tenke masse på hvordan jeg skal klare å ta like godt vare på sønnen min når babyen kommer.... Dagene går jo fort nok unna som det er nå, men hva hvis babyen skriker masse om natta, forstyrrer hans rutiner, han blir sjalu og lei seg..... Hjelp! Jeg vil jo at gutten min skal ha det bra... Noen gode råd fra dere som har flere fra før? Gleder meg masse til babyen kommer, men er redd for ikke å strekke til to,,,, ;o)
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Selvom oppmerksomheten til sønnen din blir noe redusert, vil du automatisk prioritere ham så mye som mulig. Sønnen din kommer sikkert til å få en eller anne form for sjalusi-reaksjon mot babyen, men det går seg til, og han kommer ikke til å lide noen nød. Du vil møte på situasjoner der begge gråter og/eller protesterer. Om du da er alene med barna, må du velge hvilket barn du skal ta hånd om først. Det er ingen god følelse for mamma å måtte nedprioritere det ene barnet som roper på mamma. Men slike situasjoner oppstår ikke så ofte, og barna lider ingen nød. Det er nok verst for mamma. Det går mer utover tiden til deg selv enn tiden til barna. Man ofrer seg selv for at barna skal ha det bra. Sett av tid til sønnen din en times tid hver ettermiddag (eller så ofte det lar seg gjøre), der du og han finner på noe et sted dere hverken ser eller hører babyen. En annen utfordring er håndtering av trass. Nå vet jeg ikke om gutten din er i trassalderen, men selv synes jeg det har vært vanskelig når det er mye nattevåk, jeg er sliten, og det skal lite til før jeg blir irritert. Ikke så lett å beholde roen ved trassanfall. Minstemann er 7mnd hos oss og eldstejenta er 27mnd. Lillegutt hadde mye magevondt de første månedene og eldstejenta fikk lungebetennelse like etter fødsel. Det var noen slitsomme måneder, men nå synes jeg det er herlig med to barn!! Jeg føler nå at jeg klarer å dekke begges behov (stort sett), at begge har det bra, og jeg ser allerede at de har stor glede av hverandre. Ønsker dere lykke til! Og husk at om det er stritt den første tiden, så er det bare å bite tenna sammen. Det er faktisk en ganske kort periode når man ser tilbake.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Jeg vil bare si en ting til deg; Ta med ro, du bekymrer deg unødig (men skjønner at du tenker slik ja). Du kommer til å ta deg like mye av begge barna. Ta en dag av gangen. Du finner fort en rutine på hva som passer deg og barna best. Jeg har 16 mnd mellom barna og lærte fort å amme mens jeg leste bok for den eldste. Tok meg godt av den eldste mens den minste sov. Og lærte den eldste å være med å ta vare på den lille. Om du skal en tur på butikken, kan du ta med den eldste og la den lille være hjemme om du har mulighet til det. Så føler han at han er litt større. Kosetiden med den minste tok jeg når pappa`n var hjemme, når den eldste sov og om kvelden/natten. Det går fint an å gi 2 barn oppmerksomhet samtidig, uansett hva du/dere gjør. Det går helt automatisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå