Stolt trebarnsmamma Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Mine ble som jeg har fortalt her inne før, født i uke 27+1. Jenta smilte da hun var 1,5 mnd korrigert, rullet fra rygg til mage da hun var 2,5 mnd korr, rullet fra rygg til mage 4 mnd korr og begynner naa og løfte opp baken og er veldig ivrig naar hun ligger paa magen. Noen ganger saa ivrig etter aa komme seg fremover/bakover at hun blir sutrete. Gutten min kan kun og komme til siden naar han ligger paa ryggen. Han har ogsaa favorittside paa natten, blitt litt skjev i hodet. Han smilte da han var 2,5 mnd korrigert. Ogsaa lurer jeg paa om dere sliter med at barnet blir ekstremt sutrete naar det er trøtt? De smiler stort sett hele dagen og sover godt i vogna, men hver gang jeg gjør de klar for vogna/ skal ha en dupp/ klar for kveldsmatingen, saa er det sutring og hyling. Kan dette ha noen sammenheng med prematuriteten?
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Heia, går du til fysioterapaut med dem? Tror du har rett på det. Har en jente som er født i uke 27+5, hun er nå 10månder ukorr. Hun ruller og snur seg i alle retninger. Har begynt å krype litt bakover. Hun er en kjempeblid jente, men også veldig sutrete når hun skal legges. Hender nesten aldri at hun sovner av seg selv i senga, her må det enten trilles eller bæres og gynges og synges... Utrolig slitsomt.
Stolt trebarnsmamma Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2006 Vi har hatt fysioter hver 3.uke ca siden vi kom hjem i juli, veldig bra siden gutten min henger litt etter. Hun har utelukket KISS heldigvis, han er bevegelig i nakken og kan ligge med hodet andre veien i flere timer hvis jeg snur det.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har et lite englebarn når det gjelder kvelds- og nattstell. Legger seg til ro kl. 19 hver eneste kveld, og sover da mer eller mindre sammenhengende til kl. 7 neste dag. Er våken av og til på natt, men ikke så hun krever vår oppmerksomhet, sovner av seg selv igjen. Kan sutre/grine mer på dagtid når hun skal sove, mest fordi hun har så lyst til å være med på alt mulig annet. Motorisk utvikling, født i uke 30 - november i fjor: + Løfter hodet - før termin, ca. 1 måned gammel (ca. 1 måned før termin) + Bærer hodet selv + første smil - ca. 5 måneder gammel (Korr. 3 mnd), etter å ha smilt ca 1-1.5 mnd kom latteren så smått. + Ruller fra rygg til mage - ca 7 måneder (korr 5 måneder), for så å ta en laaaaang pause etter et par uker. Hun hadde så mye å oppdage rundt seg, at hun satte rulling på "vent". Men la seg ofte over på siden for å både sove og leke (som gutten din gjør nå) + Ruller begge veier + snurrer rundt egen akse - ca. 9-10 måneder (korr 7-8 måneder), plutslig ruller vi begge veier. + Åler seg framover - ca. 11 måneder (korr. 9 mnd), drar seg både framover og bakover. + Setter seg opp på kne - litt over 1 år (korr 10 mnd), har i disse dager begynt å dra seg opp på kne (krabber ikke enda), og så smått reise seg bl.a etter barnestolen sin. Har også begynt å lære enkle ting som "klappe, søte" (ler og klapper i vei), vinker når noen vinker til henne. Tar opp brødbiter på bordet og putter i munnen selv, men har ikke full kontroll på fingergrepet ennå. Reagerer på sitt egen navn, skjønner når vi sier nei (når ovnen blir for fristende f.eks). Hun setter seg ikke på rompa si selv enda, i følge fysio kan det godt være at det skjer først etter at hun begynner å krabbe (enklere å sette ned baken fra knestående, enn å dra seg over fra liggende stilling). Hun hadde også litt favorittside, men snudde henne bl.a på stellebordet slik at hun måtte se andre veien for å se meg, samme når vi lekte litt på gulvet. Etter hvert så gikk det seg til av seg selv. Vi fikk mange gode råd fra fysio (i tillegg går jeg hos spesialpedagog).
Stolt trebarnsmamma Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2006 Takk for utfyllende svar. Greit aa se hvordan andre barn ligger an. det sies at man ikke skal sammenligne, men jeg synes det litt spennende aa følge med. Høres ut som jenta di er sterk og oppegaaende! ;-) Jeg er sjeleglad for at mine to og sover hele natta, det har de gjort siden de var 1,5 mnd korr. I natt sov de fra 19.30-07. Saa jeg skal ikke klage!! Det er mest paa dagtid at jenta mi sutrer naar hun er trøtt. Jeg tror og at det kan være fordi hun ikke vil sove, vil hellst være paa oppdagelsesferd hele tiden. Elsker aa se ut gjennom vinduet, se seg selv i speilet og aa se tv... Sistnevnte blir kun naar mor skal dusje, da setter jeg de i vippestolen og har disneychannel paa. Det er kun snakk om 10 min da. Noen tiltak maa en tvillingmor gjøre for aa faa dagen til aa fungere. ;-) Lykke til med jenta di!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå