Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Han sier bare masse babel! Sier mamma og pappa, men på denne måten: mammaammaa, papappaa, og det er ikke allttid bevisst! Ligger han ikke langt etter. Gå kan han heller ikke enda, men kryper som en racer. Ser 10 -månders babyer som kan opptil ti ord, og går!! Kjenner jeg blir litt bekymra... ( Andre med sene snakke-babyer?? Når begynte deres å snakke orntli? Gikk d tregt, elr begynte d plutselig bare og komme masse ord?
Expat Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Det kommer nok. De tar ofte en ting av gangen og bare det de må. Så hvis han ikke må si hva han vil ha men for eksempel bare kan peke, så trenger han det jo ikke... Og kanskje øver han på det fysiske nå. Gutter tar ofte litt lenger tid språklig... Brodern fikk trehjulstraktor til toårsdagen, han ønsket seg den så fryktelig, kom stabbende ned i underetasjen der det sto, pekte og var lett hysterisk, og sa: "k!". Jeg selv snakket som en foss...
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Akkurat sånn var min også) Først nå når han er 16 mnd begynner virkelig ordene å komme, har blitt en skikkelig apekatt, men klarer ikke si alt han har lyst til hehe
Granny Weatherwax Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Min gutt er 16 mnd og sier heller ikkeno ennå. Eneste han sier er "der" og peker på lyset, så vi vet ikke om det er ordet hans for lys eller om han faktisk mener "se der" liksom. Ellers babler han masse, men ingenting særlig bevisst. Han er kjempeaktiv, forøvrig. Har aldri tid til å sette seg ned og lese bøker eller leke, kan det være en sammenheng?
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 min soenn paa 13 maaneder sier ikke saa mye heller. Sier "det" naar han peker paa ting og "nana" for mat. Sier hverken mamma eller pappa enda men det kommer sikkert det (vi snakker foroevrigt dansk, engelsk og norsk til ham saa ved ikke om det kan gjoere at det gaar langsommere:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Sønnen min peker ikke heller han....bare strekker armene etter d han vil ha, elr hvis han vil til oss....bør jeg bekymre meg?? HI
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 rekker hånda i været:)) Min sier ingenting av fornuftige ord, men vi forstår veldig godt hva han vil med øhh,uhhh,ahhh. Masse babbel, mamapapa. Men jeg vet det kommer, den mellomste var og treg, nå står ikke skravla i ro et sekund:)) Ro deg ned, ingenting å bekymre seg for. Helt ærlig tror jeg det er mange som skryter ting på ungene sine og;)) Uff, det var slemt sagt..
dama Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 ?? er dette et dårlig forsøk på en dårlig spøk?
Gjest vårina Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Min sønn er også 13,5 mnd. Han sier svært lite. Sier mæmæmæmæ når han er fortvila hvis jeg går i et annet rom og sånn..ellers sa han så vidt bapa i går da jeg sa "nå kom pappa hjem!". Men sa det selvfdølgelig ikke så han hørte det. Så ikke noe av det er særlig tydelig. Eneste han har sagt ordentlig er "sedæ" når han peker. Han krabber og går med gåbil, men er nok en stund til han går ordentlig. Reiser seg heller ikke opp fra gulvet uten å holde i bordkant el.l og står ikke uten å holde i noe. Tror ikke du skal bekymre deg! Det er nok helt vanlig! Særlig med gutter;) De tar det nok igjen! Har hørt at det er så stor forskjell, noen gjør ting ved 9 mnd mens andre venter til de er over 18 mnd. ALT er like normalt og det jevner seg ut når de blir 2-3 år. Er ikke selvsagt at den som begynte å snakke og gå sist blir sist på alle andre ting, kan faktisk være motsatt! Sønnen din er sikkert super på noe annet! Ta det med ro!
mamman&andrea Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Ingen grunn til å bekymre deg. De fleste barn tar hverandre igjen på et punkt. Du kan jo høre med helsesøster for å slappe litt mer av. Flere barn er sene med å gå også, men slik er det bare. Nevøen min begynte å gå når han var 10 mnd, mens niesa mi begynte ikke før 15 mnd. Så ting varierer veldig, men nå hun 2 år, og er like godt utviklet som alle andre to åringer rundt om. Både med prat og gåing
Nr. 3 i vente :) Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Frøkna her har vært veldig veldig tidlig ute. Hadde et ordforåd på nesten 30 ord før hun ble et år. Nå er hun 14 mnd og hermer etter alt vi sier. Spesielt tonefallet. Men så er hun igjen fryktig treg på å begynne å gå. Hun var nesten 11 mnd da hun begynte å krabbe. Og da ålte hun seg fremover fra hun var 7 mnd. Så hun tar livet rimelig kuli når det gjelder å lære nye motorisk ting. Jeg har selvfølgelig bekymret meg for den motoriske biten, men kan trøste oss med at begge deler er like normalt.
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Go`klompen er også 13 og en halv måned, og sier heller ingen ord. Bare mamma og pappa. Og det er også litt sånn både bevisst og som mammaaaamaaammaa og pappappaaaaaapaap. Men han "snakker" likevell som en foss, konstant og med stort engasjement. Så han imiterer jo, og det er sånn de lærer. No worries! - Barnet ditt (og mitt) kommer garanert til å lære å snakke når tiden er moden. :-))
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #13 Skrevet 10. desember 2006 Gutten min var temmelig treg. Han sa bare mamma og pappa veldig lenge .. Husker ikke helt hvor gammel han var men tror han var nærmere to og da han først åpnet munnen og snakket , kom lange setninger og stort sett helt rent.. Vi holdt jo på å gå rett i bakken første gangen (haha) og det var utrolig moro og ikke minst utrolig vittig
Andrea05 Skrevet 10. desember 2006 #14 Skrevet 10. desember 2006 hei. mi er snart 17 mnd. akkurat lært og gå. eneste hun sier er mmm= snop.. og mama og papa. men tar det helt rolig jeg, det kommer seg. lykke til
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 10. desember 2006 #15 Skrevet 10. desember 2006 min er 12 mnd, og seier berre "der!", "bø!" og eit ord som er ei slags blanding av mamma og namnam. Eg uroar meg absolutt ikkje, det er vel heilt normalt at dei første verkeleg orda ikkje dukkar opp før nærmare to-årsalderen. Dessutan er det passive ordforrådet hans tydelegvis stort, for han forstår veldig mykje av det vi seier til han.
M&T mamma Skrevet 11. desember 2006 #16 Skrevet 11. desember 2006 Høres veldig kjent ut. Min minste sa ikke mamma eller pappa til oss før hun var 19-20 mnd. Nå er hun 23 mnd og snakker i vei med både 3 og 4 ord i setningene. Hun begynte så vidt å snakke for ca 2 mnd siden. Så det har gått unna med racerfart (som storebror ville sagt). Hun har lenge forstått hva vi har sagt, det har egentlig kun manglet på hennes formidlingsevne, men den har tatt seg veldig opp;-) Så nå begynner vi å få slitne ører...
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #17 Skrevet 11. desember 2006 Kjære deg! Ungen din er da ikke sent ute! Hvis ungen blir to år og ikke kan ett ord så kan du begynne å bekymre deg var beskjeden jeg fikk i barnehagen. Vår kunne kanskje et par ord ved den aldere. Nå er han 22 mnd. og ordene renner ut av ham. Det startet ganske brått for en måned siden, men dette er utrolig individuelt (og det er faktisk sant!). De 10-mnd. babyene er veldig tidlig ute!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå