Gjest Skrevet 7. desember 2006 #1 Del Skrevet 7. desember 2006 Ser lenger ned her at noen får kjipe assosiasjoner til navnet Loke. Forståelig nok - Loke var en morsom, dog kjip liten kødd i norrøn mytologi ;o) Men det er mange som kaller sønnen sin Trym. Trym er selve "sjefs-jotnen", dvs lederen for den onde siden. Han får ikke særlig pen omtale, han var kjent for å være dum, stygg, uten nåde og ha et forferdelig temperamnet. Men hvor mange ganger har jeg ikke snakket med begeistrede jenter som forteller at sneipen skal kalles om etter "guden Trym"... Bakgrunnssjekk, folkens! ;o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 7. desember 2006 #2 Del Skrevet 7. desember 2006 Hehe, tussekongen Trym ja. Ikke noe gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fallerifallera Skrevet 7. desember 2006 #3 Del Skrevet 7. desember 2006 Takk!!! Rart at Trym er så mye mindre assosiert med det onde i norrøn mytologi, mens Loke tydeligvis er det i så stor grad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Frøken84** Skrevet 7. desember 2006 #4 Del Skrevet 7. desember 2006 He he.. du sier no der=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prysseluskan Skrevet 7. desember 2006 #5 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg har lest et sted at Trym også betyr "mann fra Tromøya" (en øy utenfor Arendal). Den betydningen er jo litt mer stueren. Tar jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #6 Del Skrevet 7. desember 2006 Hm, denne forklaringen sto på navneguiden her: Betydning: bråk, bulder Kjente personer: En av jotnene stjal Tors hammer, Mjølner, det ble 'trym' bråk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #7 Del Skrevet 7. desember 2006 Å kalle Trym for "en av jotnene" blir litt som å kalle Satan for en søt liten smådjevel...hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå