Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Har hørt og lest litt om klyster.... Kan noen fortelle meg -hvorfor mange tar det? - Når man skal ta det? - Hvorfor noen velger å ikke bruke det? Å ellers litt om klyster...
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Klyster er en måte å tømme tarmen på. Det blir sprøytet såpevann inn bakfra, det virker 10-15 min, og ut kommer alt man har inni seg omtrent... Hvis du tenker på bruk av klyster i forb. med fødsel, så anbefales det generelt sett ikke å ta det hjemme. Når man kommer til føden får de fleste tilbud om klyster for å tømme tarmen, så eventuelt tarminnhold ikke skal gjør det vanskeligere å presse under fødsel.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Nå fikk ikke jeg klyster ved siste fødsel siden jeg var på do like før jeg kom. MEN, fra jeg kom inn gikk det 16 timer til gullet var ute, og jeg holdt litt igjenn når jeg skulle presse, fordi det kjentes ut som jeg skulle bæsje en kjempe kokk (ja, helst sant ).Så for meg at om det var bløtt det som kom ut var det forsåvidt greit, men om det skulle komme en kjempe hard og lang bæsj ut.. æsj. Hadde nok vært bedre om jeg hadde vist det var tomt der ja
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Regner med du tenker på i forbindelse med fødselen? Fordelen med å ta det er at man da slipper å drite seg ut mens man ligger og føder. Når man presser presser man jo ut det som er, kroppen merker ikke forskjell på baby og bæsj. Dersom du rekker det kan du ta det hjemme når du merker at fødselen er i gang, ellers får du tilbud om det på sykehuset, så fremt du rekker det da. Enten kan en sykepleier sette det, eller du kan sette det selv. Får kjøpt klyster på apoteket, så kan være greit og ha hjemme egentlig. Synes det er best å sette det selv. Er bare en tube med noe flytende, formet som et spist rør man fører inn i endetarmen og presser ut. Etter 10-15 min presser det på og da går man på dassen- og vips er tarmen tømt. Skal helst diskutere dette med jormor om man kan sette det hjemme eller vente til man er på sykehuset. Har fått beskjed om at jeg bare kan sette det hjemme jeg, med mindre ting går veldig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå