RompeRock Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Min kjære jobber i en bedrift som går så det suser, økonomisk. I går spurte han om de to ukene pappa'n har krav på i forbindelse med fødsel. Det viser seg at arbeidsgiver ikke gir lønn disse to ukene. Argh!! Jeg blir så provosert! Her bor vi, i ingenmannsland; og har nix nada av sosialt nettverk. Det er ikke aktuelt for meg å være hjemme alene i starten, med en nyfødt baby og en hund som også trenger litt tilpasning til den nye situasjonen. Samboers arbeidsgiver tok ut over 9 mill. av bedriftens overskudd i lønn i fjor. Bedriften kommer til å gjøre det 30 % bedre i år enn i fjor; og likevel ser ikke bedriften seg råd til å betale ut lønn disse to ukene. Gjerrigknarker! Vet at praksisen er varierende; hvordan er det for deres kjære?
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Min kjære er så heldig at han jobber i det offentlige og da har man slike goder som betalt velferdspermisjon i forbindelse med fødsel takket være en god tariff for de ansatte. Med mindre man har en tariff i bedriften som gir arbeidstaker rett til betalt velferdspermisjon er det ingen selvfølge med betaling. Loven sier bare at man har krav på velferdsperm, ikke at arbeidsgiver må betale, og de fleste bedrifter er desverre gjerrigknarker...Samtidig er det jo ikke alltid at den man spør i en bedrift er klar over alle bestemmelser osv som dekkes av en tariffavtale eller eventuelt den individuelle arbeidstakers avataler med bedriften så det lønner seg nok for samboeren din å sjekke alle avtaler som eksisterer.
6Ymamma Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Min har ikke spurt enda han=( Å jeg skal har termin 5.feb. å det er mulig at jeg nedkommer før den tid.... huff.
Leola Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 det samme gjelder for min mann. Han får ikke betalt de 2 ukene. Har il tillegg over 250 timers overtid i år UTEN betaling (har fast lønn). Men han kommer til å avspasere 1 uke dersom det blir utenom jula da.
MKS mor til 2-tette Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Uff det er helt på trynet.. Synes alle fedre skulle ha betalt dette uansett... Min får lønn for første uken, andre uken uten eller avspassering...
RompeRock Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2006 Huff, jeg blir så frustrert over vanskelige arbeidsgivere. Må få samboeren min til å sjekke en ekstra gang, bare for å være sikker. Han begynte å jobbe der i mai i år, og har derfor heller ikke opparbeidet seg rett til 5 uker lønna ferie. Han har såvidt vi har rekna på, rett til nesten 3 uker ferie med lønn. Så da spørs det om han bare må bruke to av disse ukene da, i forbindelse med fødselen. Kjedelig å måtte bruke av den lille ferien han har også, bare fordi bedriften er kjip! I og med at vi flytta hit i mai, og jeg var student til da; og i og med at jeg ikke har fått jobb her, har jeg bare rett til engangsstønad og ikke fødselspenger. Dermed har pappa'n heller ikke rett til 6 ukers pappaperm. Så det blir nok mange, lange ensomme dager med baby og hund. Sorry sytinga! Må bare få ut frustrasjonen min et sted.
Linni PuseGal Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Min mann jobber på IKEA og han får faktisk 2 uker betalt fødselsperm... Så vi er heldige
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Det er nok veldig få arbeidsgivere i det private markedet som gir lønn disse to ukene. Omtrent bare offentlig ansatte som får den fordelen gitt Gubben min må ta ut ulønnet permisjon, men han kommer ikke til å ta ut mer enn ei uke pga situasjonen på jobb. Tar heller fri en og annen ettermiddag for å komme hjem litt tidligere, de dagene det er mindre å gjøre på jobb.
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Sambo får lønn han ja...siden han faktisk har over dobbelt så mye som meg en mnd å vi har "lagt" opp livet vårs til det hadde det blitt vanskelig hvis han plutselig bare skulle få halvparten av lønna...
Maisie Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 Samboers arbeidsgiver betaler lønn de to ukene han tar permisjon, han jobber også i det private. Men de har en policy der på å betale de to ukene, heldigvis.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Heldigvis noen bedrifter som skjønner at det hjelper på lojaliteten med sånne sosiale tiltak Kan jo være verdt et forsøk å prøve å fri til bedriftens ønske om å beholde godt kvalifisert arbeidskraft i et presset jobbmarked (les vanskelig for bedriftene å finne rett mann/kvinne til jobben), for det er gode tider for oss som søker jobb nå.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 min samboer får bare betalt for 6 av dagene, han jobber i offshore og er derfor ute to uker av gangen og jobber tolvtimers skift, men bedriften han jobber for betaler bare for 7,5 timer pr dag, dvs at han bare får betalt for 6 dager når han da er ute, jeg får ikke permisjonspenger (mangler 4 dager) så derfor har vi funnet ut at han må ta betalt ferie resten av de to ukene slik at han får penger til å forsørge sin lille familie og kan ta fødselspermisjon i tillegg... jeg blir drit irritert på det greiene der, bedriften han jobber for går med et kjeeempe overskudd og toppene tjener jo penger som grass, så hvorfor kan de ikke bare betale han de to ukene liksom...
RompeRock Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2006 Det er nettopp det... Denne bedriften ligger ikke akkurat i verdens navle, for å si det mildt, og de sliter med å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Og denne saken her gjør jo ikke akkurat at vi får lyst til å oppholde oss her så altfor lenge; i og med at vi heller ikke har noen tilknytning/tilhørighet til dette stedet fra før. Så de burde nok tenke litt på velferdstilbudene sine ja...
kromis Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Min samboer jobber i et privat firma, men han får betalt to ukers pappaperm. Han har i tillegg spart en uke ferie som han skal ta i tillegg, så jeg er jo heldig som har han hjemme i tre uker med lønn! Men der stopper det vel også, for han jobber nå i utlandet (Øst Timor) kommer hjem 22.des og reiser igjen 3.jan. kommer så hjem 26.jan og får forhåpentligvis oppleve fødselen. Blir hjemme i tre uker etter at barnet er født og så reiser han ut i 10 uker! Har akkurat flyttet til han med ei datter jeg har fra før. Kan bli moro å sitte her for seg selv med nyfødt barn, ei jente som trenger ekstra oppfølging pga ny barnehage o.l. Hund, katt og ørten kaniner! Og kjenner ingen som jeg kan ha omgang med... Tror ikke han er klar over hva slags situasjon han setter meg i. Får bare håpe at ungen er "snill"! Ble kanskje litt mye å lese dette, men skjønner deg som må bli mye hjemme...
RompeRock Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 7. desember 2006 Uff da, det hørtes ikke noe særlig ut det heller. De tre ukene han er hjemme veier neppe opp for de ti han er borte! Har du ikke særlig nettverk der du bor du heller? Hadde det ikke vært kjekt om vi bodde i nærheten av hverandre da ;o))
愛 siusiu 龍 Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 nei han får ikke 2 uker lønnet permisjon. han har ikke anledning til å hverken ta betalt egenmelding eller sykemelding de første 16 dagene. jeg skal ta KS og er uten nettverk her og har fra før 2 små og IKKE råd til ulønnet perm. jeg får sykemld etter KS (hvis ikke legene plutselig bestemmer seg for å være jævlige) så pappan kan overta ta de første 4-6 ukene av permisjonen min. uten dette er jeg dødsdømt bokstavelig talt. syns jeg ser meg, opp og ned trappa med en baby i den høyre handa og ettåringen i den andre med søvnmangel og et ferskt oprasjonssår. gud vær god mot meg nååååå,,,,,,,sukk.............
kromis Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Ja det hadde det! Har famile, men det er nesten 1 time å kjøre dit, så det er ikke bare å svippe seg en tur til mor når ting blir litt slitsomt! Gruer meg mest til den perioden, for jeg har vært alene med hun første så jeg vet hvor slitsomt det kommer til å bli! Da han fortalte om denne jobben tror jeg at jeg gråt i flere dager av fortvilelse! Han skjønner jo ikke hva han går glipp av heller! Hvor bor du da?
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 Min sambo jobber i Securitas, og han får ikke betalt de to ukene
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Så kjipt da! Håper legen din sykmelder deg fra barnepass sånn at faren kan ta permisjon med lønn. Stor klem!!!!
Taram har gutt&jente Skrevet 7. desember 2006 #20 Skrevet 7. desember 2006 Da vi fikk førstemann betalte bedriften til min samboer lønn den ene av de to ukene. Kjipt at jobben hans ikke vil lønne ham, men de er ikke forpliktet til det.. dessverre.
Beatej80 Skrevet 7. desember 2006 #21 Skrevet 7. desember 2006 Min samboer får heldigvis betalt permisjon i 2 uker. Alle burde hatt det sånn, synes det er urettferdig jeg altså!!
Mrs. Bouquet Skrevet 7. desember 2006 #22 Skrevet 7. desember 2006 Synes ikke man skal ta det som en selvfølge og bli sur. Men jeg hadde presset arbeidsgiveren litt jeg da, han kan jo faktisk plage han med at om de ikke er greie ,så tar han så mye pappapermisjon som mulig. Hos min mann (medeier i firmaet) får de permisjon med lønn om de er tilgjegelige på telefon, og i verste fall jobber litt hjemmefra om det skulle bli krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå