Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 hvordan deler dere på oppgavene hjemme.Vi har begge 100% jobb utenfor heimen.Til vanlig har jeg mest overtid(er sykemeldt nå,så alt er litt anderledes). Hjemme blir det derfor naturlig at vi deler likt både ansvar for unger og husarbeid. Vi har ikke fast arbeidsfordeling hjemme,men det skjer naturlig.Vi har fullt opp begge to for å få hverdagen til å fungere best mulig. Har mange kollegaer fra andre land.De synes det er rart at vi deler.Hjemme hos dem tar mødrene 90% av ansvaret,selv om begge voksne jobber like mye. Når jeg spekulerte i om det var kulturforskjell ble de sinte.De mente at mannen min er unntak.Stemmer det?
Hemmeline Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Her deler vi også 50-50 på husarbeid. Noe har vi delt fast, som klesvask tar jeg meg av, og han tar seg av snømåking + bilmekking. Ellers så deler vi på resten som matlaging, husvask, handling, rydding osv. Jeg er veldig gla jeg har en mann som bidrar og tar ansvar i hjemmet ihvertfall.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Tror nok du er ganske heldig egentlig. Mannen min er 100% norsk og oppdratt til likestilling, men klarer likevel ikke å la være å se på det som en stor bragd hver gang han har vasket klær eller tatt oppvasken. Vi har ikke fast arbeidsfordeling, men normalt er det nok slik at jeg gjør 70% og han 30%...men nå har jeg bekkenløsning og da skal han ha at han har vært veldig flink. Nå tar jeg kanskje 20% og han 80% :-))))
karili Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 vV deler helt likt på opgavene i hjemmet. Vi er begge i full jobb og det skulle bare mangle at vi ikke deler på oppgavene. Det som allikevel av og til skjer er at dersom det er oppgaver type dekkskift/maling av huus/støping osv så tar mannen min denne biten og jeg gjør mer av de huslige tingene. Dette fordi jeg ikke kan utføre disse oppgavene/ikke liker å gjøre det. Men det bir jo ikke slik at han ikke gjør noe. vi bare fordeler oppgavene oss imellom. Bla. har vi to bad og jeg liker ikke å vaske bad. Derfor tar vi hvert vårt bad og vasker. En grei fordeling.Det er nok forskjell fra kultur til kultur, så din mann er ikke et unntakt. Han er slik de fleste norske menn bør være og er nå.
MKS mor til 2-tette Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 NEI mannen din er ikke et unntak!! Hos oss jobber begge 100%, og deler på alle oppgavene i heimen med 50% hver. Hadde aldri godtatt noe annet, vi lever da i 2006! Vet det er kulturelle forskjeller, men mener da det er opp til kvinnene å gi klar melding om hvordan de vil ha det. "Ting forandrer seg ikke av seg selv, og de som er trege fortjener et spark bak".
Har fire go`inger Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Vi deler sånn nogenlunde likt...men tror kanskje mannen min gjør litt mer. Han lager nesten alltid middag, mens jeg vasker nesten alltid golvene....Men det blir jo mer middaglaging enn golvvask da. Ellers så deler vi det andre helt likt
Guba *mamma07+09+12?* Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Vi deler sånn noenlunne likt, går opp i opp i grunnen. Skal sies at jeg er heldig, har en renslig og ryddig samboer, så husarbeid er aldri noe problem hos oss:)
alvinne Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Vi deler likt, noe annet ville jo ha vært veldig urettferdig siden vi vanligvis jobber like mye begge to.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Hos oss er det nok han som gjør litt mer enn meg tror jeg. Han er oftest på butikken, og lager nesten alltid middag. Jeg fordrar ikke å lage mat. Ellers deler vi ganske likt på klesvask. Jeg er flinkest til å rydde og holde ting i system, mens han antagelig vasker huset litt mer enn meg. Føler meg litt lat av og til, men vi er begge fornøyd med fordelingen.
@nnis82* Isabell er født :) * Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 Her er det slik at jeg gjør det meste og det gjør meg ingen venrdens ting. Trenger jeg hjelp så får jeg hjelp Nå skal det sies at jeg går jo alikevel hjemme så da er det helt greit:) I de perioder jeg jobber hjelper han mere til enn ellers, syns vi har det gre4it slik jeg, da blir det gjort på min måte og når jeg vil ha det gjort også
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 synes det er begges ansvar på hjemmefronten,dersom begge jobber fulltid.
firebarns mor Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 fortiden er det 100 / 0. men til vanelig er det sånn ca 50/50
snuppa6-fikk jente 19/3 Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 hos oss har jeg enerett på vasking av hus og klær og rydding! for det første syns jeg det er ålreit å drive med og er nok en liten kontrollfreak, og han lager bare rot i systemet... handling og slikt deler vi på. alt etter som det passer. vi jobber 100% begge to, men jeg er mere hjemme enn han så da syntes jeg det er greit å ta det meste, men hvis jeg spør om hjelp får jeg det. når termin nærmer seg har jeg tenkt å betale ei vennine for å hjelpe meg istedenfor å be mannen om alt for jeg veit han setter uendelig mye pris på å slippe..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Lykke til med 50 år som dobbeltarbeidende.....
smiletryne Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 han tar oppvask og vask av kjøkkenet. hjemme hos oss er det kokken som vasker opp nemlig. og jeg vasker klær og badet. alt det andre deler vi på.
___ Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Når vi begge er i full jobb deler vi omtrent likt, men når mannen min er hjemme med fødselspermisjon forventer jeg at han tar det meste akkurat som jeg tar det meste når jeg er hjemme. Akkurat nå er det litt unntakstilstand. Jeg er hjemme og venter på å føde (termin i jula). Er ganske trøtt og sliten + bekkenløsning. Da blir det ikke til at jeg tar noe serlig mer enn "kosejobbene" før jul. Mannen min tar mye av det daglige. Mannen min er foresten også utenlandsk (tysk) og spessielt hans mor synes det er ille at sønnen må gjøre husarbeid etter at han har vært på jobb. Heldig vis synes mannen min det er helt natulig så da får hun bare mene hva hun vil.
Teri & lille krabbe Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Herregud, anonym. Lær deg å respektere andres valg!!
Sognerosa Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Jeg synest alle som har menn som gjør noe hjemme er KJEMPE heldige. Jeg har en samboer som har vært arbeidsledig lenge. Han er hjemme hver dag mens jeg jobber i 50% stilling. Vi har en sønn på snart 2år som går 50% i barnehage, de samme dagene som jeg jobber. Jeg kommer aldri hjem til ferdig middag, og må alltid til med middagslagingen når jeg kommer hjem fra jobb. (Dette selv om jeg ikke er ferdig på jobb før 16). Det er også jeg som steller i stand de andre måltidene vi har i løpet av en dag. Jeg er den som alltid tar oppvasken og rydder av bordet, selv om jeg ber sambo om å gjøre det. Vi har hund som det er jeg som må lufte for det meste de dagene jeg er hjemme. Sambo lufter den av og til, mwen selvfølgelig gjør han det når jeg ikke er hjemme. Det er også jeg som vasker klær i vår familie, og det er jeg som har mest ansvar for sønnen vår( Gir han mat, bader han, pusser tenner, legger han....) Nå er ikke sambo like lat på alle områder. Han er flink til å rydde i huset og han støvsuger omtrent hver dag. Sambo har det med å klage over at jeg aldri gjør noe hjemme når han er borte. Han påstår også hver dag at han har gjort mye (men det kan jeg ikke akuratt se...). Vet ikke om det bare er meg som synest han kan være svært lat, men nå når jeg er 32 uker på veg er det begynt å bli ganske slitsomt... PRIS DERE LYKKELIG DERE SOM DELER 50-50!
Mrs. Bouquet Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Jeg tar mye mer husarbeid enn han. Han kan en og annen gang støvsuge, bære ut søppelet og rydde på kjøkkenet av seg selv. Jeg er en skikkelig kontrollfreak og elsker tanken på at jeg nå skal bli husmor. Jeg jobber vanligvis 85 % utenfor hjemmet, og han jobber 100 % på jobb, og ca. 80 % i tillegg med pc på fanget i sofaen kvelder og helger. Begge er fornøyde med arbeidsfordelingen. Men nå er planen at jeg blir husmor etter persmisjonstiden, om det viser seg at jeg trives med det slik jeg tror.
seff Skrevet 8. desember 2006 #20 Skrevet 8. desember 2006 Vanligvis er det 50/50 fordeling av arbeidsoppgaver. Jeg vasker klær og handler og tar sånn generell rydding, mens han støvsuger, vasker gulv og tar "sjauing", pluss at han lager mest mat. Nå er det stakkars sambo som må gjøre nesten alt .-( Jeg vasker og legger sammen klær og lager litt mat, men ellers orker jeg ikke stort...Han jobber fullt og all fritid går med til å få ferdig hjemmet vårt til babyen kommer. Og det er ikke snakk om "kose-oppussing", men riving av vegger, tak, nytt kjøkken, bad osv osv. Heldigvis er det nå bare finpuss igjen...Frustrerende å ikke kunne bidra mer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå