Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette fordi vi må flytte nå snart. Trenger noe litt større nå. Vil egentlig ha 2 soverom med en gang, men han vi leier hos nå har et annen leil. med bare et stort soverom. Hadde vært greit og leid hos han videre også.. hm.. Vi lurer jo på å kjøpe også etterhvert så er uansett ikke sikkert vi kommer til og bo der så lenge men en veit jo aldri..

Syns jeg har hørt noe om at barnet burde få sitt eget rom ganske tidlig, slik at det ikke blir så vansklig og venne den til og sove alene når den blir litt større. Men hva er tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel anbefalt å la barnet sove på foreldrene sitt soverom til de er 1 år pga krybbedødfaren, men de fleste jeg kjenner og oss selv, har flyttet barnet på eget rom rundt 6-8 mnds alder. Så lenge barnet er under et år så går nok tilvenningen til eget rom ganske smertefritt uansett, spesielt dersom barnet er vandt med å ligge på et mørkt rom.

Skrevet

lillegutt her flyttet på eget rom rundt ett års alderen, av praktiske årsaker. Men med den lille som kommer i mai kommer vi til å flytte på eget rom fra 7-8 mnd...

Skrevet

Vi flyttet lillemor på eget rom da hun var 4 måneder. Ville egentlig gjøre det litt tidligere men de vi leide hos måtte fikse ett par ting der først.

Vi var så heldige at hun sov hele natta fra hun var 2 måneder. I tillegg lagde hun så masse lyder når hun sov at vi rett og slett ikke orket å ha henne på samme rom som oss. :-)

Dessuten synes ikke jeg det er så veldig kjekt å skulle ha litt voksenkos med en baby en halv meter unna. Det blir helt feil for meg...

Skrevet

Vi flyttet vår lille gutt når han var 3 mnd. Blir nok litt annerledes med nr. 2 for vi har ikke eget rom til nr. 2 ennå, og vi vil ikke at 2 åringen skal våkne når babyen våkner.

Skrevet

Mine barn har ligget på vårt soverom inntil ca 10 mnd alder.

Har vært sove hjerter begge to.....men ammes måtte de, og da er det mye enklere å ha dem hos seg.

Skrevet

Vi flyttet datteren vår på enerom når hun var rundt 1 år. Det gikk helt fint, ingen problemer med tilvenningen.

Jeg syns også det var praktisk å ha henne i nærheten når hun skulle ha mat om natten.

Men vet om folk som har flyttet alle barna sine på enerom når de har vært 4 mnd. Man føler det vel litt på seg selv også, men tror ikke det skal være noe problem for de fleste å vente ihvertfall 1 år.

Skrevet

vår første var tre mnd da han fikk eget soverom, vegg i vegg med vårt. Og det gikk kjempefint. Vår andre fikk eget rom da han var 6 mnd. av praktiske årsaker.... han skulle inn sammens med storerbror og vi ventet til han sov hele natta. Jeg synes personlig at det har vært godt å få barna ut av vårt rom, mye bedre søvn på båda mor og barn. Faren sov uansett amming og oppvåkninger. Tenker å flytte også nr tre før hun blir 6-7mnd pga at jeg tror det er enklere før de begynner å få vaner. Men jeg vet mange forskjellige ordninger der som fungere bra. Dere må bare finne ut hva som blir best for dere.

Skrevet

Hmmmm... jeg hadde tenkt å ha den på egent rom til å begynne med jeg...

Nå skal det også sies at det ikke er ett egent rom egentlig da... Litt vanskelig å forklare..

Først kommer en inn i vårt rom, og innenfor der( må igjennom vårt) er ett rom til (lite) som jeg skulle ha som walk-in closet... så ble jeg gravid, å nå er det babyrom=)

Er ikke dør imellom heller da, bare en dør-åpning... Og ett forheng...

Skal ikke man gjøre dette? Skal man ha barnet inne med seg??

Skrevet

man bør ha barnet hos seg ja...

Skrevet

Hmmmm....

Skrevet

gutten min var 3 uker da han fikk eget rom,da fikk vi alle søvnen tilbake.

Jeg holdt han våken og han holdt oss våkne,etter det hadde vi alle en god nattssøvn

Skrevet

Har aldri hørt at babyen ikke kan sove alene før. De gjør jo det når de sover på dagtid uansett, og så lenge det er så nært at du hører enhver lyd, er ikke dette noen som helst forskjell. Mange har jo ikke plass til en ekstra seng på soverommet i alle fall, så jeg synes ikke vi skal gi folk dårlig samvittighet for å gi babyen eget rom fra starten av. Gjør som dere føler :-)

Skrevet

Du vil antagelig oppleve det som lettere å ha babyen ved siden av deg siden de aller fleste små babyer vil dia hver 2-3 time hele natten +/- de første 4-6 mnd. Er selvsagt variabler og unntak, men ok å slippe å stå opp av sengen hver gang babyen vil ha mat. Så lenge dere ikke stenger av det lille rommet med en dør kan jo babyen fint ligge der, men er det dør der, så har ikke babyen lov å ligge der, det er ikke lov å bruke rom uten vinduer til soverom.

Skrevet

Grunnen er ikke at du ikke skal våkne av babyen, men at små babyer kan dø i krybbedød vis de går inn i for dyp søvn (masse bakenforliggende årsaker så klart til dette så klart, de fleste babyer vil jo aldri gå inn i en slik dyp søvn, men vis f.eks en av foreldrene røyker, babyen er litt syk osv øker risikoen for at dette kan skje), og er dette først gjort og de slutter å puste kan de nesten aldri reddes. Når de deler soverom med foreldrene, vil foreldrene alltid lage litt lyd i søvne, enten de snur seg, snorker, grynter litt, sukker eller hva som helst, denne lyden kan være akkurat det babyen trenger for å "snappe" ut av en begynnende dyp søvn hvor de slutter og puste og trekke pusten dypt igjen, de kvepper rett og slett av lyden foreldrene lager og sover lettere og får trukket pusten som de skal. Det står info om dette på krybbedødsiden vis du vil lese mer. På dagtid er det sjeldent helt stille, og babyer sover som regel lettere da også enn om natten. Små babyer skal helst ikke osve tungt og dette er noe av grunnen, mener man, til at de ikke skal sove på magen, fordi da sover de gjerne mye bedre/tyngre og da øker altså risikoen for krybbedød. Etter 4-6 mnds alder er jo risikoen for krybbedød svært redusert uansett så da går det som oftest veldig greit å legge dem på eget rom

Skrevet

Vi la jenta vår på eget rom fra hun var seks uker. Det er det beste vi noen gang har gjort. Men det var riktig for oss. Hun hadde vanskelig for og sove, men da hun kom på eget rom ble alt bedre. Hadde ammestol på rommet hennes. Hun lå tvers over gangen så hun hørte oss, og vi henne. Hun hadde sin temperatur, og vi vår. Genialt. Men dette er helt sikkert veldig individuelt. Spør på helsestasjon. De baserer alltid (stort sett) svarene sine utifra mange års erfaring, og rykende fersk vitenskap!

Skrevet

Nå er vel de fleste forskerne enige i at de babyene som dør i krybbedød, har årsaker som strekker seg langt utenfor dette, og som ville vært der uansett hvor de sover. Imidlertis vil de sove for dypt til å flytte hodet, hvis de evt ligger rett opp-ned.

Heldigvis er krybbedød ikke et stort problem i landet vårt lengre, men det er tragisk uansett når det skjer. Men jeg vil aldri finne på å si at noe foreldrene gjør, påvirker dette. Må i så fall være røykere som bedriver samsoving..

Skrevet

Nei, det er nok lite foreldrene påvirker dette, men noen "feil" eller hva jeg skal kalle det kan de gjøre som øker risikoen, som å røyke under svangerskapet, legge babyen på magen, kle på den altfor mye klær osv, alt dette øker faren, men trenger ikke utløse noe dersom ikke de rette (eller gale burde jeg vel heller skrive) forutsetningen også ligger til grunn i utgangspunktet. Men at foreldre kan gjøre ting som påvirker dette vil jeg påstå, men det er nok aller mest tilfeldigheter ja! Absolutt, og det tror jeg at jeg fikk noenlunde frem i det jeg skrev, dessuten er dette bare anbefalinger fra krybbedødforeningen og et svar til hun som sa at det ikke var noen som helst grunn til at babyen skulle dele rom med foreldrene den første tiden, for dette er noe som blir anbefalt at en gjør av de grunnene jeg nevnte.

Skrevet

Sønnen min sov på eget rom da han var mellom6 og 8 mnd (husker ikke helt eksakt) men nr 2 skal få bo på samme rom som oss i 1 år. Dengang lillegutt var baby sa helsestasjonen og de p barsel at 6 mnd er vanlig å flytte de - nå er det visst ca 1 år de sier...

Skrevet

Tja.. Synes jo hver må velge sjøl. Jeg synes jo amming er en fin ting, og klarte ikke å venne av jenta mi med nattamming før hun slutta helt med pupp. Så hun lå på rom hos oss til 1,5 år. Helt greit, også lettvint. Ingen problem etter det, når hun fikk eget rom.

Jeg personlig kunne ikke tenkt meg å ha babyen på eget rom tidligere enn ettårsalderen. Det går på min trygghet å gjøre det!

Skrevet

Datteren vår flyttet på eget rom da hun var 6/7 mnd gammel. Flyttet da til et større sted. Vi syntes det var veldig deilig, og hun også. Alle sov bedre;) Denne gang skal vi prøve å ha minsten hos oss så lenge det går. Har bare to soverom nede. Vil ikke ha babyen oppe alene...

Når babyen er stor nok flytter h*n inn på rommet til jenta vår. Håper at det går bra. Hun er da ca. 4år tenker jeg..Noen som har erfaringer?

Skrevet

vi flytta lillegutt inn på eget rom sånn ca 6-7 mnd gammel. mest pga avvenning av nattamming...våknet ikke så lett når han ikke luktet melken rett ved sengen sin. og etter det begynnte livet å vende tilbake til det normale. alle sov bedre, og hadde en mye bedre påfølgende dag!

Skrevet

Jeg har ikke erfaring selv med dette, men to vennepar har barn som deler rom. Det ene paret har to år mellom barna og det andre paret har fire år mellom barna. I begge tilfeller har storesøsknene stort sett sovet godt selv om småsøsknene har våknet på natta.

Skrevet

Vi har planlagt å legge babyen på eget rom fra begynnelsen av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...