Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Jeg blir helt forvirret... Er i den situasjonen at jeg vurderer å få sykemelding før vikariatet mitt går ut slik at jeg får sykepenger de ukene før perm. begynner (ca.3 uker). Vikariatet mitt går ut 31.12. MEN: problemet er at noen sier at det holder å få sykmelding noen dager før vikariatet går ut, mens andre sier at jeg må få sykemelding ca. 2 uker før vikariatet går ut slik at jeg ikke taper penger (fordi i denne situasjonen kan arb.slippe unna å betale og det samme kan trygdekontoret.(sier noen)..?) Nå er jeg så forvirret om hva som er rett.. Jeg må jo snart få denne sykemeldingen dersom jeg er nødt til å få det 2 uker før.. Noen som vet HELT SIKKERT hva som er rett så er jeg sååååå takknemlig for svar....
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Hei! Jeg vet ikke helt sikkert ifht akkurat det. Men jeg vet helt sikkert at arbeidsgiver betaler de første 14/16 dagene av en sykemelding. Så da høres det i grunn fornuftig ut at de ikke betaler sykepenger hvis du har sluttet. Sliter kanskje med samme problem om noen måneder, så lurer litt på det selv. Men tror nesten jeg ville sykemeldt meg nå, så du ikke risikerer å miste de pengene. Har du snakket med legen om det, er han/hun komfortabel med å sykemelde deg? Spør nettopp fordi jeg lurer selv!
Piivo Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Kanskje det beste er å ringe trygdekontoret? De må kunne gi det et sikkert svar!
Camilla_85 Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Jeg har også forhørt meg rundt om dette.Jeg har fått beskjed av alle om at når vikariatet går ut har du ikke krav på sykepenger uansett. Kan ikke være sykemeldt når du ikke har en jobb og være sykemeldt fra. Du må da melde deg som arbeidsledig, og få sykemeldig på den måten, men er vell kanskje ikke vits og få sykemelding da i og med at det sikkert ikke er så mange som vil ansette en gravid kvinne, så du er fri til og gå arbeidsledig med dagpenger uten og ha fare for og måtte ta en eller annen jobb du ikke vil ha. Er dette jeg har fått beskjed om av samtlige.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Hei, Jeg har gjort akkurat dette selv. Vikariatet mitt gikk ut i november, og 4 dager før jeg egentlig skulle ha sluttet så ble jeg sykemeldt 100%. Legen min sa at så lenge du blir sykemeldt FØR vikariatet går ut, så har du rett til sykepenger. At du ikke har noen jobb lenger gjør ikke at du mister retten til sykepenger så lenge du var i arbeid FØR kontrakten gikk ut. Så om du vil sykemelde deg dagen før kontrakten går ut eller 14 dager før spiller ingen rolle. Det er riktig at arbeidsgiver skal dekke de 14 første dagene av sykemeldingen din. Resten får arbeidsgiver refundert av trygdekontoret. Hvis du f.eks. sykemelder deg 6 dager før kontrakten går ut, dekker arbeidsiver inntekten din på de 6 dagene. Resten av inntekten din vil du da få fra trygdekontoret. Neste måned når du er fullt sykemeldt, får du inntekten din kun fra trygdekontoret. Dette ordner seg. Du har i alle fall krav på 100% inntekt dersom du blir sykemeldt FØR kontrakten går ut. :) Lykke til! Du er ikke den eneste..... Hilsen lille meg....som velger anynym knappen denne gang
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 ps... men jeg ville kanskje ikke ha ventet til dagen før med å sykemelde seg...Jeg ville gjort som meg selv...ca 4-6 dager før.....for å da vite 100 prosent at du er på den sikre siden Hilsen lille meg igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå