Benni-min Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Jeg er hjemme med lillegutt på 4mnd. Mannen jobber og står opp tidlig og kommer hjem kl 15 og får middag. Etter middag koser han litt med lillegutt og liker å slappe av på sofaen med dataen eller sove en stund. Jeg tar meg av lillegutt mesteparten av døgnet men klager ikke. Han sover 12-14t hver natt uten å våkne. Uten om at jeg må putte tutten i han et par ganger på kvelden før vi legger oss.Synes at det er viktig at mannen er uthvilt til jobben sin, så han får slappe av når han trenger det. Det blir jo anderledes når jeg begynner i jobb og når lillegutt blir større og krever mer av pappaen sin.
så var vi 4 Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Er du sikker på at det blir annerledes da? Blir fort rutine at mamma tar ungen og pappa er uthvilt. Her i gården går det ikke i om pappaen er uthvilt eller ikke men at han tilbringer nok tid med Martin. Synes ikke det er nok med "litt" kos etter middag.
animal Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Jeg ville nå si at du er en god gammeldags husmor;o) Men det er jo ikke noe galt i det så lenge du er fornøyd med arbeidsfordelingen og mannen din tar nok del i barna sitt liv. Det var vel det som gjerne var ulempene med denne livsstilen tideligere, at faren ikke ble kjent med sine egne barn.
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Jeg tenker også slik, så lenge babyen er "snill" og sover om natta, og mor ikke er utslitt er det greit at hun tar seg av hus og barn. Blir selvfølgelig anneledes når man begynner å jobbe igjen. Det er noen som har barn som krever litt mer, mat flere ganger pr natt og våken og krevende på dagen. Da blir det anneledes synes jeg, da MÅ far hjelpe til når han kommer hjem fra jobb så mor kan få litt hvile. Vi er alle forskjellig og har forskjellige behov. Synes ikke du er gammeldags:-)
Vestlandske meierier A/S Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Så lenge du er fornøyd så er vel alt bra? Men ja jeg synes du er gammeldags..hehe.. Jeg godtar ikke soving på sofaen ette jobb, da fortjener isåfall jeg også å sove.. MEN nå har jeg en liten prins som ikke sover så mye på natta da, så pappaen er vel mer uthvilt enn meg..
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Syns vel ikke du er gammeldags, det er vel noenlunde slik her også. Men det er ikke bevisst fra min side at det er sånn. Da jenta vår var på det verste med kolikk så fikk mannen min sykemelding fra jobb for å hjelpe til. Men jeg har jo tenkt tanken på at denne arbeidsfordelingen kommer til å fortsette når jeg begynner i jobb også. Mannfolk er jo bare slik at de velger minste motstands vei og må fortelles hva de skal gjøre. Så da er det opp til oss da jenter og si at gubben må trø til litt innimellom, uten at vi blander oss borti hva og hvordan de gjør det!
Mathoka Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Ja, synes du er gammeldags!!! =) Jeg er også hjemme, mannen på jobb...og jeg mener at mannen min skal ta sin del med gutten vår, så når han kommer hjem fra jobb skal han ta seg av lillegutt noen timer slik at jeg får litt pause, ellers hadde jeg flydd på veggen =) Holder med 10 timer alene med lillegutt altså, om jeg ikke må ta han når vi er to hjemme også...
Mathoka Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Mener det ikke negativt altså...bare at jeg ikke vil ha det sånn her...noe som mannen min er enig i =)
Benni-min Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. desember 2006 Jeg tror det har med at lillegutt er så "snill" Med det mener jeg at han sover hele natten, så jeg er uthvilt. Jeg står ikke opp kl halv 6 slik mannen min gjør. Lillegutt sover ennå ganske mye på dagen, og når han er våken, kan han ligge på gulvet eller sitte i stolen og stulle for seg selv en stund. Jeg tar han med ut på tur og koser meg på besøk, og ser det ikke som "jobb" ennå å ta meg av lillegutt. Når han blir større skal pappaen ta sin tørn. Han er jo litt med lillegutt også.Og gjør husarbeid sammen med meg i helgene. Han må også få slappet av synes nå jeg. Gammeldags eller ikke....hehe
Yara Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 Synes ikke det er noe galt i det egentlig.. Men jeg hadde nok reagert på at mannen ikke VIL ta seg av barnet når han er hjemme. Han ser jo barnet mye mindre enn deg, så jeg ville nok blitt skuffet over at han ikke vil bruke tid med barnet. Så det reagere jeg på, ikke det at du selv ønsker ha det sånn.
Luca Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Det jeg syns er snålt, er jo at dere begge ser på det å være med babyen deres som jobb på lik linje med husarbeid...rart mammen din velger sofaen når han heller kan være med sønnen sin syns jeg. så det har jo lite med å være opplagt å gjøre eller ikke da, det å få vært sammen med barna sine. Tror ikke sambo ville sovet bort ettermiddagene og ikke vært med jentene sine. Når han kommer fra jobb, spiser vi middag etterhvert, og etter det er han på rommet med jentene. Jeg har i det siste gått og lagt meg litt(ment å ligge en halvtime bare) og blitt vekket kl 1900 med baby i pysj som skal ha pupp før hun sovner.-) Så da har han tatt kveldsmaten med de og kveldstellet. Men det er jo fordi han VIL, han skjønner jo at jo mindre tid med barna jo dårligere blir jo tilknytningen... Det høres litt ut som typisk 60-70-tall dne stilen dere har med far på sofaen(vi har 2000-stil med mor på sofaen:-) og det er mang en far fra denne tiden som angrer på at de ikke var mer sammen med barna sine...
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Når du er så utrolig heldig at babyen sover 12-14 timer hver natt uten å våkne er du vel uthvilt du også, så da er det vel neppe noe å klage over heller? Men det er jo litt synd hvis du ikke lar far og barn knytte seg ordentlig til hverandre da. Selvfølgelig er det god tid til det foreløpig, men det skader ikke å begynne å tilbringe tid sammen allerede nå.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 her er det jeg som står opp om natten og jeg som pleier å lage middag. det er fordi jeg ammer, og jeg har hørt at det hjelper på produksjonen å amme om natten. middag lager jeg fordi jeg synes det er koselig å gjøre det, og hvis vi spiser i 4-5 tiden når sambo kommer hjem, får vi så mye mer ut av kvelden. men vi kan også spise 7-8, eller bare brødskiver. kommer litt an på hvordan dagen har vært. vi gjør omtrent like mye husarbeid, og hvis snuppa har spist om natten, men ikke vil sove igjen, er det like mye sambo som må stå opp som jeg. nå er han student, da, så han er mye hjemme. når han kommer hjem er det han som pleier å ha snuppa, også sniker de seg rundt og spionerer på hva jeg gjør. så jeg er vel litt sånn "liksom husmor", jeg da. trives godt med å være hjemme, og å være mamma. og har jeg tid og ork, så gjør jeg det som må gjøres før sambo kommer hjem.
Dolla&Heidi&spire Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Jeg syns vel kanskje at du er littegranne gammeldags. Synes pappaen skal ta seg mer av gutten din etter jobb enn bare litt kos. Hos oss er det slik: Det er pappaen som har vært hjemme med tulla siden hun var 4 mnd. Hun er nå 7 mnd. Så jeg går kl 8 og er hjemme i 16-17 tida. Når jeg kommer hjem så er det stort sett jeg som tar meg av henne resten av ettermiddagen til hun skal sove, eller gjør vi det sammmen, men aldri han alene. Etter å både ha vært hjemme og ute med en liten baby, har jeg erfart at det er mye mer slitsomt å være hjemme med bab enn ute i arbeid elelr skole. Så når jeg kommer hjem trenger pappaen faktisk mer hvile enn jeg. og jeg har også et stor behov for å være sammen med hennne de få timene som er igjen før hun legger seg. Du sier at sambo/mann trenger å være uthvilt for å gå på jobb. Det er jeg helt enig i, med det burde holde med en 8 timers søvn på natta. På ettermiddagen hadde det vært helt uaktuelt at jeg skulle legge meg får å sove middag eller sløve på sofaen. Det gjør jeg på kvelden etter snuppa har lagt seg og jeg har rydda litt.
Hoppetussa Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Sånn er det her også. Pappan tar bare del i kosen, og maks en time om dagen. Jeg tar henne alltid om natta, legger henne om kvelden og står opp med henne i helgene, selv om det ikke er pupp det gjelder. Hun sover fra ni til seks med ett måltid. Synes det er greit jeg. Men det blir jo ikke mye tid til meg selv da, kommer nok til å merke det etterhvert. Men jeg blir mer stressa av at han tar seg av henne enn at jeg selv gjør det. Jeg koser meg med henne jeg! Ikke alltid han får middag, for jenta vår sover kun to timer på dagtid.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Jeg forventer faktisk at pappan tar minst et stell i løpet av ettermiddagen/kvelden selv om han har vært på jobb. Det er nettopp på stellebordet man har en super anledning til å få god kontakt med barnet sitt. Ellers også selvfølgelig. Men jeg synes det er viktig ar pappan skal lære sitt barn å kjenne skikkelig og få en god kontakt. Så det har ikke noe med at ikke jeg orker eller vil. Gjør meg ingenting å ta meg av bleieskift. Men det er fin anledning for dem å være helt for seg selv. Heldigvis har jeg en mann som veldig gjerne gjør disse tinga. Når han er borte hele dagen så synes han det er hyggelig å være sammen med barna. Slappe av kan han/vi gjøre etter de har lagt seg.
høst og vårlykke Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Spiller vel ingen rolle hva andre syns.? Virker som du er fornøyd, da er vel alt bra. Jeg synes det høres bra ut, også det du tenker om hvordan ting vil bli senere.. Dessuten- hvem sier at alt er så mye bedre nå enn før?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå