Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi på 17 mnd har netopp blitt storesøster og jeg skjønner at det noen ganger er litt vanskelig for henne å takle! Stort sett er hun veldig opptatt av babyen, og vil kose og klappe og være snill med lillesøster hele tiden, men andre ganger ser jeg at hun blir veldig trist, og begynner å gråte så sårt som hun aldri har gjort før. Dette er hvis noen hun er glad i holder babyen for lenge, når jeg ammer, eller når hun kommer inn til oss om morgenen og babyen er der.

Hvordan har dere løst slike problemer?

Det vi gjør er:

*hun har fått tilbud om pupp hun og. -Vil ikke ha det, men kommer med pumpa og vil ha mm i glass :) Får såklart det!

*Vi har ikke nektet henne å sove inne hos oss, og når hun kommer om morgenen viser jeg at jeg er glad for at hun kommer og lar henne komme opp i senga vår. - noe hun ikke har rolighet til, uansett om klokken er 3 eller 5:30. En av oss blir med henne tilbake til hennes egen seng og får henne til å sovne der igjen hvis det ikke er morgenen for henne.

*Vi lar henne få styre akkurat så mye som hun vil med babyen, bare er i nærheten så det ikke blir noen skader.

*Prøver og få det til slik at babyen sover når hun kommer hjem fra barnehagen, og gir henne masse oppmerksomhet og kos da.

*Sørger for at hun får alenetid med både meg og pappan hver dag ellers...

Blir veldig takknemlig for råd!

Skrevet

kanskje tilby henne å være hjemme fra bhg slik at hun kan få være sammen deg og baby?

Det er klart det er sårt for henne å måtte dele mamma og pappa med noen:o) Men det går seg til.

Skrevet

Har henne en del hjemme fra barnehagen også faktisk, men jeg synes det virker som det er bra for henne med barnehage også nå. Der er liksom alt det samme gamle og trygge som før, her hjemme er jo hele verdenen hennes snudd på hodet. Men vi har kost oss de dagene hun har vært hjemme også.

I barnehagen sier de at hun er blid og sprudlende som aldri før og at hun virker mye mer fornøyd enn før lillesøster ble født...

Skrevet

Jenta vår var 17 mnd da hun fikk en lillebror. Vi ga henne en babydokke på sykehuset da hun og pappan hentet oss der. Kanskje det kan funke å la henne få sin egen baby?

Skrevet

Tror vi bare må akseptere at det er hardt å få søsken og at det er naturlig at barnet sørger over å få en annen i huset som tar foreldrenes oppmerksomhet, det er jo ikke så rart. Synes det virker som om dere håndterer det veldig bra og riktig, fortsett med det dere gjør allerede, godta at hun blir trist (hvem ville ikke blitt det?) og husk å gi henne deres fulle oppmersomhet i perioder hver dag slik at hun kan være sikker på at den lille ikke kan ta hennes plass hos dere.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...