Gjest Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 DET er vel litt i overkant stygt gjort? leste det i denne skamkrok-tråden, at en gjør det. man skal jo ikke bruke rommet til barnet som "straff" plass. det er jo en plss der de skal kjenne seg trygge og like å være. der de skal sove godt og leke sammen med vennene sine.. jeg bruker metoden time-out som jeg skrev i den forrige tråden, og det fungerer veldig bra. men da ser vi hverandre, han slipper stå der hvis han er helt hysterisk, men han roer seg ofte og innserat det han gjort var gale. jeg eller paren er helt nære og klar til å ta han opp i famnen så fort han vil det selv. men jeg blir litt redd da jeg leser om en som stenger inn barnet på et rom og slukker lyset!! gutten vår hadde blitt helt fra seg, og slett ikke skjønt noe. det der må jo skape utrygghet og usikkerthet hos et bran? eller?
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Det svaret i den tråden tør jeg nesten garantere deg var et tulleinnlegg for å se om noen ble provosert... Er så klart helt enig med deg i at man ikke må bruke rommet som straffested og i hvertfall ikke slå av lyset eller låse døren, men tviler på at dette er reelt med unntak av hos en og annen psykisk syk barnemisshandler osm nok neppe bruker DB.
Mamman til Astronauten Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Det tror og håper jeg også. men synes det var interessant i undersøkelsen som pågår på neettsidene her nå, der var det en god del spm om bruk av "hardere" metoder i barneoppdragelsen. Er svært spent på svarene.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 ja, jeg også er spent på de svarene. har vært med i den undersøkelsen i flere år, og tendensen er vel at folk synes det er mer og mer akseptert å bruke "mild aga" som metode i barneoppdragelse.,. helt forferdelig.. det eneste jeg svarte ja på når de gjaldt de spørsmålene var å holde fast barnet med makt noen ganger. for det er man jo pokker nødt til hvis en skal få på en ilter 2 åring klærne til bhg om morgenen:-)
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Flere enn meg som synes den var litt malplassert? Midt inni "slår du barnet ditt?", "Gir du det ris" osv, så kommer det et "holder du noen ganger barnet ditt fast?" Ehhh...? Kan virkelig ikke sette det å holde barnet fast inn i samme sammenheng som å slå elelr rise ungen sin, ikke i det hele tatt, ser det i hvertfall ikke som en straff, men helelr som en nødvendighet fra tid til annen, som du sier, når man f.eks skal kle på ungen eller pusse tenner ol.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 ja, reagerte på det jeg også. mener heller ikke at det kan sammenlignes, og kan jo bare føre til at folk føler de "misshandler" ungen sin da den hyler og man rett og slett bare er nødt å holde fast. burde helt klart vært en annet sted i undersøkelsen!
Mamman til Astronauten Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Ja, det er jeg enig i - selv om jeg mener at settingen er svært viktig og at det også er viktig å tenke på hvordan det oppleves å bli holdt fast. Men det er visse ting en må, som f. eks å pusse tenner... Jeg synes også jeg aner en mer aksepterende holdning overfor straff og harde metoder i oppdragelsen, så nettopp en veldig interessant debatt om dette på svensk TV1, der en av "supernannies" fra en svenske versjonen av denne serien møtte en meget kritisk pedagog, som mente at slike metoder presenteres ukritisk i disse programmene og tas opp og brukes av det han kalte "ressurssvake" lag i samfunnet... Ikke vet jeg, men jeg synes det er bekymringsverdig.
Etaner Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Ja du sier noe der. Jeg ble litt bekymret for meg selv der ett lite øyeblikk. Det hender jo faktisk at jeg må holde ham litt fast og roe ham ned for å prata med ham. Tenkte litt sånn "jøss er det barnemishandlig?" Men det var jo godt å se at flere reagerte litt på det.
børdi Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 enig medd deg ang det med rommet ja, Selv bruker vi aldri rommet som straff, mye fordi det er et sted hun skal føle seg trygg siden hun skal sove der og leke der med tiden. Og vil ikke at hun skal føle det som en "straff" å være der... Men holde fast er noen ganger nødvendig, både for at hun ikke skal skade seg og/eller andre. Time out bruker vi på teppet i gangen, der kan hun hyle og sparke i fra seg i fred, til det nytter å snakke med henne. For det er ingen vits i å snakke for "døve" ører, må vente til hun har roet seg.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #10 Skrevet 11. desember 2006 Jeg ble holdt fast som liten.I dag får jeg skikkelig klaus om noen klemmer meg 2 sek for lenge. Eller det er mye folk på en buss. Dette vet jeg er fordi jeg ble holdt fast som liten.Husker enda den følelsen av å ikke føle at jeg pustet ordentlig. Ikke hold fast barna deres,finn en annen løsning.
børdi Skrevet 11. desember 2006 #11 Skrevet 11. desember 2006 noen ganger er det nødvendig å holde fast,, hmm men du vil kanskje heller at de skal løpe ut i veien og bli påkjørt ?, eller slå lillebror i hodet med en leke?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #12 Skrevet 11. desember 2006 Nei absolutt ikke. Det er da vel ingen som vil det. Holder fast da tenker jeg på at man holder barnet fast inntil seg og holder hardt.Med begge armer. Men at man holder i en arm f.eks er mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #14 Skrevet 11. desember 2006 Så fint at dere er enige i å kunne "skade" ungen for resten av livet da.
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #15 Skrevet 11. desember 2006 hva mener du med det, anonym? at det å holde fast sitt barn for å få på klær, betyr å ødelegge han for livet? skjønte ikke helt den kommentaren..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #16 Skrevet 11. desember 2006 Hvis du leser over her hvor jeg anonym har skrevet så skjønner du kanskje bedre?
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #17 Skrevet 11. desember 2006 sorry:-) den såg jeg ikke. det var ikke kjekt å se.. skal tenke på det du skriver, men noen ganger er jeg pokker nødt å holde 2 åringen litt fast..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #18 Skrevet 11. desember 2006 Skjønner jo at det må til.Ville bare advare litt i fohold til hvordan man gjør det:)
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #19 Skrevet 11. desember 2006 skjønner deg veldig godt! det må være helt forferdelig å ha sånne minner.. vet litt om hva du tenker og føler, men her går det i alkohol isteden for fastholding... ikke noe kjekt! man får prøve å skjerme og gjøre det beste for ungene sine. å følge magefølelsen sin tror jeg man kommer langt med..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #20 Skrevet 13. desember 2006 Samboeren om min mor slet også met alkohol problemer i sine hjem.Blir så lei meg på vegne av folk som opplever det;( Men man lærer som regel selv av det,og det er jo bra for våre barn igjen:) Hilsen
Snupidupi Skrevet 14. desember 2006 #21 Skrevet 14. desember 2006 Det e vel fleire måta å hold ongen fast på...Hold fast frøkna når ho absolutt ikke hør etter... sparka vilt rundt sæ etc. Men hold ho ikke så hardt at ho ikke får pust... Dessutn så må ho si at ho ska vær snill pie og be om unnskyldning... hold ho ikke længe heller...
børdi Skrevet 14. desember 2006 #22 Skrevet 14. desember 2006 ja vi skader ungen for livet vet å passe på at ungen ikke skader seg selv eller andre,, helt klart..¨ Alle barn er forskjellige , og noen ganger er å holde fast faktisk en nødvendighet.
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #23 Skrevet 14. desember 2006 hvis du hadde tatt deg tiden til å lese diskusjonen ovenfor, børdi, så hadde du kanskje skjønt hva anonym mener i dette tilfellet..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #24 Skrevet 14. desember 2006 Nei det skulle vel bare mangle at du holder ungen så hardt at hun ikke får puste, og jeg håper det er langt igjen dit!! Herregud så hardhendte visse foreldre er. Jeg blir helt sjokkert. Tror du en unnsklyldning fra et lite barn som kommer i en sånn setting kommer fordi hun skjønner hva det innebærer?? Det kommer kun fordi hun er redd!
børdi Skrevet 14. desember 2006 #25 Skrevet 14. desember 2006 så diskusjonen jeg, men innlegget la seg på feil plass, skulle ligget lenger oppe:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå