Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 dere som snart skal føde og kanskje snart amme pass på at dere ikke sliter dere ut på ammingen, visst det blir slik at du gruer deg til babyen skal ha mat og dere kjenner dere er kjempe nedfor pga ammingen, pump dere eller gi mme kom dere ut alene litt, prøv å samle tankene dine. jeg syns selv første ukene med baby ikke var noe særlig gøy, eneste som stod i hodet mitt var amming amming amming, jeg ble stresset og deprimert som førte til at jeg mistet melk og baby ble sutrete og aldri mett. Jeg gikk over til pumping og mme, beste jeg har gjort, baby ble mye mer fornøyd og glad og jeg koste meg! nå visste jeg at hun var mett, vi kom oss ut samme om dagene! husk hvertfall at mamming er viktigere enn amming! visste dere at om dere kun ammer/pumper dere en gang om dagen så blir alle disse næringstoffene babyen skal ha konsentrert i den ene ammingen/pumpingen? lykke til alle sammen! klem!
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 hva i all verden betyr dette ikke-eksisterende ordet "mamming" egentlig?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 ikke eksisterende??? skjønner du virkelig ikke hva det betyr?
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Med "ikke-eksisterende" mener jeg at "mamming" faktisk ikke er et norsk ord. Det er tydeligvis et konstruert ord for å få fram et poeng. Det jeg lurer på er hva det egentlig innebærer? Enkelt og greit Syns forøvrig HI har noen veldig gode poeng i innlegget sitt. Det enorme fokuset på amming som er for tida gjør at mange sliter bare av den grunn. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke fokuseres mer på ro, kos og avslapning! Hormonene som setter igang melkeproduksjon og utdrivningsreflekser skal også gjennom stress-senteret i hjernen. Er man stressa og sliten, vil hormonene ikke komme fram dit de skal... altså: for mye stress med amming kan føre til problemer med amming, som igjen medfører mer stress osv osv osv. Det å pumpe litt og kanskje gi litt mme så knøttet blir mett og fornøyd kan kanskje gjøre susen og få både mor og barn til å slappe av nok til at amminga går mye bedre
Maisie Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Jeg tolker "mamming" som kontakten mellom mor og barn, kosingen og knytting av båndet mellom mor og barn. Har tenkt å amme selv når babyen er født, og er veldig spent på om jeg får det til. Har skjønt at amming er en kunst som må læres. Jo mer jeg leser om amming, jo flere problemstillinger og spørsmål dukker opp, så jeg regner med å måtte få en god del hjelp på sykehuset før jeg føler meg trygg på det. Drømmen er at både jeg og babyen skjønner hvordan med en gang, og at brystvortene aldri blir såre, hehe.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Herregud, BOMBE at du skal rakke ned, ka-ping! Synes det var et glimrende ord jeg. Alt HI skriver her er i beste mening, så du kan spare deg litt av og til. Velger å være....
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Takk takk, fin og saklig kritikk, kjære deg. Og selvsagt med anonym-knappen å skjule seg bak... "bombe at du skal rakke ned", "... spare deg litt av og til" - det impliserer tydeligvis at du syns jeg er en som rakker ned på andre og deres innlegg. Hva med å komme med eksempler? Dessuten syns jeg det er fullstendig idiotisk å komme med denne kritikken her - jeg stilte et ærlig spmål, og i oppfølgingsinnlegget mitt kommenterer jeg at jeg er fullstendig enig med HI sine hovedpoeng. Men DET gidda du vel ikke å lese før du kasta rundt deg med anonym drittslenging tenker jeg. Hørt om å kaste stein i glasshus?
*Lucia* Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Jeg vet heller ikke hva mamming betyr... Men det var jo logisk kanskje at det er kontakten mellom mor og barn.... Og da har vi jo også papping. :-) Det er også viktig. Men i går (den idiotiske debatten) så var det i en eller annen sammenheng jeg TRODDE at mamming kanskje var det første som kom ut av puppen på sykehuset.. men det er kanskje noe annet. Herregud, jeg er førstegangs og vet ikke bedre! :-)
*Lucia* Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Forresten er jeg kjempe enig i innlegget til HI! Det glemte jeg jo helt å si!!
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 jeg har sett ordet "mamming" i et par sammenhenger her på bim i det siste, og var bare nysgjerrig på hva det egentlig innebærer... selvsagt tenkte jeg meg til hva det kunne være, men jeg lurte rett og slett på hva de som bruker ordet legger i det skjønner forresten godt at du tenkte litt feil der, Lucia hehe... og en trenger IKKE være uerfaren førstegangs for å lure på en del småting! Slimpropp f.eks - hadde ikke snøre på denne før jeg var inne i 3.tri i mitt andre svangerskap
*Lucia* Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 :-) Hadde ikke hørt om ordet før i går jeg. Men det kan jo hende det kommer en forklaring snart. Et annet ord jeg lurer på som jeg faen ikke finner ut av er FØDEPULS??? Aner du?
hønepøne;-) Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Gode poeng! Er spent på ammingen jeg, og lurer på hvordan det skal gå. Har superfølsomme pupper, men håper jeg klarer det:) Viktig at man koser seg og ikke bare stresser med det, og da kan sikkert pumping og mme være gode alternativer. Da får man sikkert mer tid til mamming (ja, jeg skjønte ordets mening, hihi).
selfangerkjerringa Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 "fødepuls" tror jeg er den pulsen man har under fødsel. Da er det vanlig å ha puls på godt over hundre. Der er vel litt derfor vi blir så utrolig slitne etter en fødsel - det er som å løpe maraton Ei venninne av meg fødte nå nettopp, der fikk personalet på sykehuset litt panikk da pulsen hennes var nede i 90 - det var visst en veldig lav fødepuls.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Man skal visst passe seg vel for å bruke noe annet enn adekvate norske ord her inne!!!! :-)
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Helt enig med HI... Vi skal kose oss som nybakte mødre ikke stresse,gråte å bli deprimerte =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå