Gå til innhold

hormonspiral versus kobberspiral??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer?? De fleste velger hormonspiral har jeg intrykk av, hvorfor??

Takknemlig for svar!!

Skrevet

Jeg har valgt hormonspiral. Det er fordi jeg har vært plaget med store mensturasjonsblødninger og mye mens smerter. dette skal bli bedre med hormonspiral.

Med kobberspiral har jeg fått det inntrykket at man kan få større mens blødninger og mens smerter...

Men det er jo en økonomisk faktor inne i bildet også da... kobberspiral er myyyyye billigere...

Skrevet

Ja har jo hørt at man må få respet på hormonspiral, hva koster denne da?? Har hatt kobberspiral tidligere og det fungerte fint for meg...Kanskje ikke noe i veien for å velge den da?

Skrevet

Da synes jeg du skal ta kobberspiral igjen. Tror hormonspiralen kosta 900 kr. pluss at de tar for å sette den inn. Er jo ikke noe problem å få resept på hormonspiral da. Bare å ta en telefon til legesenteret.

Men siden du ikke har hatt noen problemer med kobberspiralen, så er jo det like greit... rimeligere også... tror det er 3-400 pluss innsettingen.

Skrevet

Jeg er fornøyd med kobberspiralen... Prøvde først p-ring, men etter at jeg startet med spiralen har jeg ikke har noe mensmerter!!! - og kun 1 ukes blødning.

Syns det er fint at jeg slipper å tilføre mer hormoner enn nødvendig jeg da.

Skrevet

Hormonspiralen koster ca 1200. Har nettopp kjøpt, skal sette den inn på mandag. Legen anbefalte denne framfor kobberspiral, men jeg husker ikke argumentasjonen.

Skrevet

Skulle ønske det ble forsket mer på prevensjon som mannen skulle bruke, jeg!!! Jeg er drit lei av å putte alt mulig drit i kroppen!

Egentlig er det jo helt sykt at en kvinne nærmest skal måtte operere inn fremmedlegemer i kroppen for ikke å bli gravid! Og hormonbaserte prevensjonsmidler setter til side den naturlige syklusen og gir en haug med ekle bivirkninger. Og det betaler vi for!

Er det meningen det skal være slik?

Grrrr....!

Det finnes noen små datamaskiner (lady comp, baby comp) som man måler temperaturen med, de forteller deg når du har eggløsning. Noen forteller til og med hvilket kjønn barnet sansynligvis får om man har sex den dagen. Disse er det mest naturlige alternativet. Da kan man bruke kondom eller avstå de tre dagene i mnd man kan bli gravid, eller bli gravid hvis man ønsker det. Disse små datamaskinene er dritdyre, dessverre, og jeg vet ikke hvor lenge de varer. Og hvis man er nitid og flink til å holde skjematisk oversikt kan man jo bare måle tempen med et vanlig termometer og spare de pengene...

Skrevet

Jeg valgte kobberspiral etter anbefalinger i fra min lege.. hun mente hormonspiral er helt unødvendig dersom man ikke er plaget med store blødninger. Spiralene virker på samme måte, og er like sikre, men med kobberspiralen slipper man den kunstige tilførslen av utallige hormoner.. Synes det er deilig å tenke på etter mange år med p-piller..

I tillegg kostet det bare 280 kroner å få den, og lege min kunne sette den inn, slik at jeg slapp å få time hos gynekolog..

Har dessuten to venninner som har veldig negative erfaringer med hormonspiralen.. de ble sure og veldig homonelle og det endte med at de begge fjernet den etter 6 mnd...

:o)

Skrevet

Tror kobberspiralen hindrer befruktede egg å feste seg,og bare støter det ut som en menstruasjon (derfor er mange religiøse veldig imot den,de kaller det en "miniabort").

Hormonspiralen hindrer eggløsning,og om det skulle skje en eggløsning og egget blir befruktet,er forholdene i livmoren så "ugjestmilde" at egget ikke fester seg.

Ellers slik som de over skriver :-)

Skrevet

Jeg valgte kobber, fordi jeg vil ha minst mulig kunstige hormoner i kroppen. Både fordi kunstige hormoner gjør meg sur, grinete og alt det der, og fordi jeg er såpass gammel (blir 33 neste år), at jeg vil ha mulighet til å bli fort gravid om vi skulle ønske et barn til.

Skrevet

Til Katta&Eira

Jeg er helt enig med deg, akkurat som om jeg skulle skrevet det selv! Er også drit lei av å putte i meg hormoner som endrer både kropp og sinn! Har tenkt å prøve ladycomp, så får man bare håpe at det er sikkert, for vi skal ikke ha flere barn!

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Jeg skal diskutere litt med samboer angående babykomp (det hadde jeg jo ikke tenkt på engang), er så hjertens enig i at det ikke ligger høyt på lista å putte noe inn i kroppen!!

Samtidig så ligger det en på puppen her og minner meg om hvordan det gikk sist vi satset på sikre perioder, he he, noen ganger blir man kanskje litt overmodig...i hetens øyeblikk bokstavelig talt...Og ettersom dette er nummer tre er det greit å være på den sikre siden..

Men har iallefall landet på kobberspiral dersom det blir spiral:-) Et stykke lengre iallefall!! TAKK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...