Gå til innhold

Blodprosent..? hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. ved begynnelsen av svangerskapet, ca uke10 var den 12,8.

I uke 29 sjekket jeg igjen der den var 10.6...da fikk jeg beskjed om å ta hemofer...Har tatt 3 stk om dagen (anbefalt dose) og er nå 33+5, Sjekket meg igjen i dag og da var blodprosenten gått ned til 9,6..

Jordmor sa det var rart , men gjorde eller sa ikke noe utenom det...

Hva vet dere om dette, hvordan har det vært for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11,5-14,5 sånn cirka tror jeg den skal ligge på. Anbefaler deg å ta jerntabl. sammen med appelsinjuice, evt. C-vitamin tablett da dette gjør at den blir tatt fortere opp i tarmen. Og ikke ta jerntabl. sammen med kalsiumtabl., da slutter den å virke.

Skrevet

Det er faktisk ganske viktig at blodprosenten går ned..ifølge jordmor. Blodet er nødt for å bli tynnere da det skal gjennom og rundt flere plasser og små blodkar enn vanlig. Vet ikke hva som er normalt, men husker selv at jeg har vært nede på 9-10 i tidligere svangerskap. Appelsinjuice og hemofer setter fart på sakene.

Skrevet

Det optimale er visst å ligge rundt 12 hele veien, men ned til 10 er ok. Under 10 er ikke bra. Jeg hadde i utgangspunktet lavt jernlager da jeg ble gravid og måtte begynne med jern i uke 23 pga dette. Ikke før nå, i uke 31 har det tatt seg opp til 12 som er optimalt sånn at jeg kan halvere dosen jerntilskudd igjen. Var nede i 10.1, og så gikk det opp igjen. Det er ikke så rart at man går ned i blodprosent. Alle gjør det, for blodet blir tynnere, men det som er rart er kanskje at du har gått ned så mye til tross for at du tar masse jern. Jeg sørget for å spise masse rødt kjøtt (til tross for at jeg ikke egentlig liker det) og sørget for å alltid ha i meg noe med c-vitamin sammen med grovt brød og jerntablettene. Ellers har jeg stort sett spist melkeprodukter kun i mellommåltidene for at dette ikke skal hemme opptaket av jern.

Skrevet

Jeg har hele tiden tatt hemofer med appelsinjuice og så tar jeg multi vitamin...Det er litt ratr ja...men sikker ikke krise hvis ikke hadde vel jordmor gjort noe..

Takk for svar og gode råd!!!! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...