Sivalur Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 Har en venninne som fikk baby for en ukes tid siden, og hun sier at hun har begynt å klø sånn på brystene, liksom i kløften og litt utover mot brystvortene. Hun har aldri opplevd dette før. Så mye som jeg har lest av bøker og her på nettet det siste halvåret, så har jeg heller aldri hørt om dette. Noen som har vært borti dette? Skyldes det hormoner? Hva kan evt. hjelpe?
Expat Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Kløe er generelt lavgrads smerte. Det hender at man får kløe når sopp setter inn, før det er ordentlig vondt. Fikk hun antibiotika ved fødselen? Det som er viktig er å skifte innlegg ofte (hver eneste gang det er vått), ikke bruke ullinnlegg rett på puppen. Sopp liker ikke lys og luft. Det finnes også en spray på helsekosten som heter "frisk pupp" (helt sant!), den skal visstnok holde uhumskhetene borte.
Sivalur Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2006 Takk for svar!! Tror ikke hun fikk noe som helst ved fødselen. Tror heller ikke hun lekker så mye enda for det har kommet lite melk og babyen har dårlig sugerefleks. Men er sikkert lurt å skifte innlegg ofte likevel. Skal tipse henne om hjelpebryst også som jeg leste på et annet svar fra deg her, kanskje bedre enn å gi tillegg etter ammingen.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Jeg klør også endel på puppene, har hele tiden antatt at det kom av melkespreng og økt blodtilførsel. Iallefall er kløen værst om morgenen, da har jo som regel puppen blitt ganske sprengt i løpet av natta. Og melkespreng er jo ganske vanlig når babyen er nyføst og sugeevnen ikke er på topp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå