Gå til innhold

"Cord Blood Banking" i Norge?


NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Haaper ikke jeg spoer dumt naa, men mannen min og jeg har begynt aa tenke paa noe som er populaert her i USA hvor vi bor--nemmelig aa tappe blod/stamceller fra navlestrengen til barnet naar det blir foedt slik at det blir frosset ned og stamcellene kan bli brukt senere i livet dersom det skulle vaere behov for det. (f.eks mot forskjellige typer kreft og andre sykdommer som kan bli kurert med stamceller over barnets livsloep.) Her i USA er det temmelig dyrt--ca 1500 dollar pluss en "fryseavgift" paa 150 dollar hvert aar, men det er visstnok noe mange gjoer for tiden. Det blir jo som en slags forsikring, og vi har jo sett litt paa brosjyrene, da...men vet ikke helt...

 

Vi har ennaa ikke bestemt om vi drar til Norge foer barnet blir foedt eller om vi blir her. Tenkte jeg bare ville spoerre om stamcelle-sanking er noe som gjoeres i Norge ennaa? Jeg har ikke hoert om det der, saa jeg regner vel med at det ikke gjoeres, men ville bare sjekke om det evt kan vaere noe nytt siden jeg var i Norge sist.

 

Hvis vi drar til Norge blir jo egentlig valget enkelt dersom tilbudet ikke finnes. Blir vi i USA blir det et litt vanskeligere valg, ja. Hmmm...noen som har hoert om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at dette bl gjort på Rikshospitalet en periode, men om tilbudet fotsatt finnes er jeg usikker på. Tror prisen den gangen var ca 15000 kr. Men kan som sagt ikke garantere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. vi får tilbud om det i Norge også. Du kan gå inn på cryo-save.no

 

Det står en helside om det i tiddskriftet Gravid Jan/Feb 2006.

 

Selv har jeg ikke satt meg no særlig inn i det foreløpig, men jeg tror det er de færrste som benytter seg av tilbudet. Men som sagt vet jeg alt for lite om det.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tok akkurat en titt paa den siden. Greit aa vite at de har det i Norge og, men det er jo omtrent dobbelt saa dyrt i Norge som det er i USA...usj... Andre som vurderer dette? Tenker liksom paa at over barnets livsloep kan det bli mye som kan kureres med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...