Gå til innhold

Sovner greit - men våkner igjen etter en time

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har endelig fått til en grei leggerutine på lille snuppa på fem måneder. Vi ammer, steller og synger , og så sitter jeg hos henne til hun sovner. Det tar somregel ikke mer enn fem-ti minutter. Vi legger mellom syv og halv åtte.

Men etter ca en time våker hun, hver eneste kveld. Det er akkurat som hun ikke forstår at hun kan sove lenger enn den timen som hun sover om natta.

Når hun våkner igjen så er det ofte sutring, kaving, gråt og uro i en time, halvannen. Noen ganger så sover hun nesten flere ganger, men våkner igjen og gråter sårt.

Hva kan jeg gjøre for at hun ikke skal våkne slik, og subsituært - hva kan jeg gjøre for at hun skal sovne igjen like greit som når jeg legger henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som om jeg hadde skrevet dette selv!

Vi har en jente på 6 måneder, som siste måneden har holdt på å våkne NØYAKTIG 45 minutter etter hun har sovnet for natten. Jeg pleide å amme henne i søvn igjen (funker alltid her i gården) men har nå oppdaget at det funker å bare stryke henne over ansiktet og prate litt beroligende med henne (som oftest).

Det jeg har lurt på er, kanskje hun har en rap som ikke har kommet opp før hun sovnet? For etter 45 min - 1 time har jo de små sin lette søvnfase, og det er kanskje da hun oppdager at noe føles feil?

Eller: Kanskje hun egentlig bare "vil" ha sin siste dupp før natten kommer? Vi kuttet ned fra 3 til 2 dupper for en måned siden, og noen ganger var det som om hun trodde at hun bare ble lagt til denne duppen, og da var det jo ikke natt for henne enda.

Nå heller jeg til å tro at hun er i en utviklingsfase hvor hun drømmer livlig (mareritt?), og tenker som så at jeg da vil gjøre det jeg kan for å berolige henne. (Har nemlig fått råd om å la henne gråte, slik at hun ikke blir vant til å få komme opp/bli dullet med om "natta", men det føles ikke rett for oss!)

Når det er sagt var det første gangen på lang tid hun IKKE våknet opp etter 45 minutter igår kveld. Kjemperart! Så det kan plutselig forandre seg...

Skrevet

har det helt likt, våkner hver time- også gjennom hele natta....

Skrevet

Dette gjør knøttet mitt også....våkner en time etter at han la seg helt fint...og da er det bare krøll....hm...Hva gjør man da?

• 2 uker senere...
Skrevet

vi har også dette problemet, våkner nøyaktig en time etter leggetid på kvelden med skrik som er vanskelig å berolige. Minuttene flyr bare av gårde.... er ganske så frustrert her også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...