Gå til innhold

Kan gravide spise spekemat..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så innmari lyst på speke skinke... men lurer på hvis man som gravid kan spise det?!

det sies jo at gravide ikke skal spise ubehandlet kjøtt, men speke mat er vell behandlet kjøtt det..

noen som vet sånn at jeg kan dra i butikken og kjøpe litt... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at man ikke skal, men det er maaange som driter i det. Jeg er en av dem....begynte å spise spekemat igjen.

Hvis du holder deg til norske produkter så burde det gå greit - det er helt andre kvalitetskrav.

Norske spekeskinke og salami.....og at det er ferskest mulig og godt pakket inn. Ikke spis noe som er mer enn 5 dager gammelt.

Skrevet

Jeg eter ikke spekemat... Kanskje jeg er litt overhysterisk, men...

Skrevet

Følger en de genrelle rådene så skal e ikke spise spekemat. Salami er spekemat!

Men gjør som dere vil, den norske spekematen er nok ganske trygg, men man kan aldri være sikker så lenge kjøttet ikke er vamrbehandlet.

Skrevet

Akkurat. Når det gjelder toxo så kan en nok trygt spise norsk spekemat - inkl. salami. Men listeriabakterien tåler fint en runde med frysing, den dør kun gjennom varmebehandling. Dvs pepperoni på pizza er helt greit - mens salami på ristabrød ikke duger helt, hehehe :) Jeg syns personlig det er en smal sak å holde meg unna spekemat de få månedene jeg går gravid. Har store planer om å ha spekematfest i barseltida :D

ps: et annet argument for å holde seg unna er at spekemat er utrolig salt, du vil komme til å merke det på hendene og føttene dagen etter du har spist det...

Skrevet

både under mitt forrige og dette svangerskap har jeg spist akkurat det samme som jeg gjør ellers! og akkurat så mye jeg vil også!

har aldri feilt verken meg eller barna noe ,og det er VELDIG individuelt hvordan den enkelte kroppen reagerer,og om man i det hele tatt merker noe om man spiser spekemat o.l.

og farlige bakterier kan man alltid få i seg uansett,både via mat og alt mulig annet.

det er ingen grunn til å bli hysterisk bare fordi en er gravid!!!

Skrevet

Det e anbefalt at man fys ned spekematen i 2 døgn ved ca -18 grader før man spis den.. men.. ska nu ikke bli hysterisk, folk har nu overlevd spekemat før, utn å fryse den først...:)

Skrevet

Spis og kos deg men med måte,trenger jo ikke hive inn mengder. Kjenner at graviditeten er lang nok som den er om man ikke kan spise en skive eller to med spekemat. Synes det er ganske hysterisk om man skal stemples som uansvarlig av den grunn. Men det er nå min mening. Jeg har vært gravid tidligere og spiste spekemat men med måte da også, allt har gått bra!

Lurer på om noen egentlig sitter med tall på sannsynlighet for å bli smittet av noe basselusker av norsk spekemat??? Jeg forestiller meg at den er forsvinnende liten. Husk at det er farlig å gå over gangfelt også. :-)

Skrevet

herregud det var jo nettopp det jeg sa! Ikkeno poeng i å fryse spekematen, siden den allerede er behandlet fra produsenten sin side så den er toxo-fri! Bakterier som trives i rått kjøtt derimot, inkl spekemat, drepes ikke ved frysing. Det er en øøørliten risiko med å spise spekemat, akkruat som å spise rå biff osv. Man er da ikke uansvarlig om man tar ei skive med salami eller to i løpet av svangrskapet, men da kan man sannelig holde seg for god til å dømme de som velger å la være også!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

og den største smittekilden for farlige bakterier er gjennom hendene... så det er nok viktigere å huske å vaske hendene enn å tenke på hva man spiser....

Skrevet

Gjør akkurat som dere vil, men å spise bare litt om det inneholder "basselusker" hjelper lite. Blir man smittet så blir man smittet. Har dere hørt om noen som har spist bare LITT kylling infisert av salmonella, og dermed bare ble LITT syke.

Skrevet

og han som skulle bare en liten tur på butikken,men som aldri kom tilbake....farlig det og!!!!!!!!

Skrevet

Ja, men det går faktisk ann å kombinere god håndhygiene og tenke på hva man spiser.

Skrevet

Måtte du virkelig være anonym for å komme med den fantastiske setningen!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hmmm er litt overrasket av innleggene her...

Jeg er selv 1 gangs gravid og enig med folk om at en skal ikke bli hysterisk men mener også at de 9mnd en går gravid så skader det ikke å høre på anbefalinger ifra fagfolk.... !!!!!

Sant at mange spiste både ditt og datt før og ingen ting skjedde men en vet jo faktisk at visse bakterier kan skade barnet og det er jo derfor en har anbefalinger, og for dem som fødte syke barn før så tror jeg ikke at en tenkte "huff skulle kansje ikke gjort el. spist ditt eller datt.

En kunne ikke vite da at visse kunne skade barnet..

Mattilsynet sier KLART at det anbefales IKKE å spise rått kjøtt som spekemat.... Jeg velger uansett og vente så får andre gjøre som de vil.... Men i steden for å bare si hva jeg mener så legger jeg ved linken til mattilsynet sin gravid side så kan en jo lese selv og velge hva en vil "teste" ut eller ikke :-)

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Litt mere OK og lese selv eller "bare" høre på andres meninger

Skrevet

PS !!!!!!!!!!!!!!!!!! leser at flere snakker om Norsk mat er trygg... !!!!!!!!!!!!!!!!!

HALLOOOOOOOOOO, :-) har dere glemt hele gilde greia.. (eller hvilken produsent det var, uansett norsk) der flere barn døde!!?????? Jeg bare nevner det !!! ps det var ifra spekemat....

+++ Anbefalingen ifra mattilsynet er rettet på norsk mat ikke ifra utenlandet (der har de egne anbefalinger !).....

Skrevet

Enig, selv om jeg nevnte dette med norsk mat selv.

Skrevet

Jeg spurde jordmor etter at jeg da je var ca 10 uker på vei var på fest, og spiste en bit spekeskinke. Blei kjempe lei meg da en annen dame på festen sa, jeg er gravid så det kan jeg ikke spise. Hadde ikke fått med meg det jeg. Men jordmor sa i allfall at det ikke var så farlig, det anbefales ikke, men i små mengder gjør det ikke noe.

Man skal selvsagt være forsiktig. Men det betyr ikke at om man tar en smakebit så er det farlig!!

Skrevet

Jeg har pleid å plinge spekematen i mikro'n. Når den har blitt varmet opp dør eventuelle skumle bakterier. Min favoritt er ostesmørbrød med kryddersalami. Ellers er jeg forsiktig med det pga alt saltet da :)

Skrevet

æsj - spekeskinke varma i mikroen er vel ikke noe godt? Da lar jeg heller være fram til etter fødsel gitt!

men når det gjelder f.eks pepperoni på pizza så funker det jo kjempeflott, stekingen av pizzaen dreper eventuelle bakterier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...