Gå til innhold

Knurring, knirking og pressing... hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Hei!

Vi fikk vår lille Håkon 3.november i år, han var da 32+5, 1810gr og 45 cm. Vi har idag vært hjemme fra sykehuset i 2 uker og det går kjempebra. Han veier nå 2,7kg!

Det var litt om oss, over til spørsmålet.

Håkon knurrer og presser MYE når han sover. Han har ikke begynt med jern ennå, så jeg syns det er litt rart at han skal jobbe så mye med bæsjingen. Hvordan blir det da når han begynner med jern?

Er dette normalt for premature?

Håper dere vil dele av deres erfaringer!

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla mi var sånn også, kunne holde på i timesvis..Jobber med saken nå og, noen ganger går det nesten av seg selv, andre ganger er det deeeeen jobben..

ammer du? For de som ammer så påstår de at nærmest alt er normalt, annenhver uke eller ti ganger om dagen liksom. Hvis allmenntilstanden er god så er det visst greit. Men det er helt lov å "plage" helsesøster med de spørsmålene:) så får man litt ro for spørsmålene selv liksom..

Skrevet

og gratulerer så masse! Det er så deilig når man føler ting går på skinner;)

Skrevet

Knurrer og presser han fordi han må gjøre av seg, eller er det sånn generelt?

Jeg vil tro at alle babyer født for tidlig har såkalte prematurlyder. I alle fall var det vill knurring, kremting og pressing her døgnet rundt. Men det var ingen forskjell på om hun gjorde fra seg, eller bare lå "stille" og sov.

Kan være en mulighet at det er disse prematurlydene du hører.

Hos oss gikk de over i ca. 3 måneders alderen. Utrolig deilig om natta uten alle disse lydene :)

Jern kan medføre treig(ere) mage, men slettes ikke for alle. Snakk evt. med helsesøster for å kunne gi han noe hjelp.

Når mi var veldig liten (ca på størrelse som din gutt) så brukte jeg en magemassasje som løste veldig opp. Så drakk jeg ammete, og når det var helt slutt på melken, ga jeg henne et par ml fennikelte (er også masse fennikelte i ammete) på sprøyte i munnen. Etterhvert gikk jeg over til å gi litt sviskesaft, og det får hun fortsatt 1 år gammel.

Gratulerer med lille Håkon :)

Skrevet

Hei!

Gratulerer med lille Håkon! Så "stor "han har blitt! For meg var det spesielt når de bikket 2,5 kilo!

Vil bare si at dette er helt normalt. Jeg har født to barn, begge prematur i uke 32. Jenta mi var 1753 gram og 44 cm (i dag 4 år), og sønnen min 1500 gram og 40 cm ( i dag 6 mnd). Begge holdte oss våken med både "press" og "knurr" de føste månedene. På sykehuset er det så mange apparater og andre lyder, at man ikke hører denne typiske pressingen eller "knurringen". Vi opplevde ingen endring etter at vi begynte med jern. Ingen av barna mine har vært spesielt plaget av jerntilskuddet, og de har ebare sjelden vært plaget av knip. Hvis lille Håkon blir mye plaget med hard mage, kan du pumpe ut ett måltid og gi ham flaske med maltekstrakt. Hvis han får morsmelkerstatning kan du ha for vane og gi litt maltekstrakt i hvert måltid.

Jeg ønsker deg lykke til!

Skrevet

vesla drev også med knurring og pressing mye i begynnelsen, husker ikke helt når det avtok. tempo i magen har vært til og fra hele tiden. Tror det er vanlig begge deler. Hun har fått nesten bare mm, så for henne var det jo ikke snakk om evt forstoppelse..

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Hei jenter!

Takk for svar så langt. Jeg ammer, så treg mage kan det ikke være. Noe er pressing av bæsj og noe er bare knurring for knurringens skyld (tror jeg)

Virker kanskje som om han knurrer og presser mer rett etter maten og han blir ofte roligere etter å ha gulpet. Han er også vanskelig å rape, kan det ha noen betydning?

Skrevet

Hei,

Det kan nok som du sier være rapen,men som en skriver litt lengre oppe, så kalles slike presse-og knurrelyder for prematurlyder. Jeg ville som sagt ikke vært bekymret for dette.

Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...