Gå til innhold

keisersnitt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn i mai og legen har søkt om keisersnitt. Jordmor mener dette bare er tull, men jeg føler at keisersnitt er det rette for meg.

Jeg lurer derfor på et par ting:

1. hvor lenge er man på sykehus?

2. får man morfin etter ks?

3. når kan man trene igjen, begynne å jobbe?

4. kan man føde på vanlig måte en annen gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7366959-keisersnitt-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvorfor du skal ha keisersnitt jeg da...

men det er jo din sak hvis du ikke vil fortelle om det:)

Jeg har hatt et hastekeisersnitt og skal ha ks igjen denne gangen pga store komplikasjoner sist. MEN hvis jeg fysisk hadde vært i stand til en vanlig fødsel ville jeg valgt det for da kommer du deg utrolig mye raskere etterpå. Men uansett, jeg skal svare deg seriøst på disse spørsmålene:

1. Hvis alt går som normalt, ca 4 døgn

2. Man får ikke morfin etterpå.

3. Forsiktig trening etter 6 uker hvis såret har grodd fint.

Kommer an på hva slags jobb du har, men etter 6 uker er man

som oftest ganske god form.

4. Du kan fint føde på normal måte neste gang. Men etter flere keisersnitt er det ikke anbefalt.

Håper du fikk bra nok svar

Takk for svar! grunnen til ks er pga. at jeg har i mange år hvert plaget med depresjoner/angst, jeg er bra nå men havner jeg i en utrygg situasjon så har jeg problemer med å takle det...

Legen mente ks ville være det beste for meg.

hva får man istedet for morfin? Er ikke glad i smerter...

Jeg hadde ks for 3 uker siden pga. fødelsangst.

1. Jeg var på sykehuset i 5 dager inkl. operasjonsdagen.

2. Fikk et morfin-preparat kombinert med Paracet de to første døgnene. Tredje dagen fikk jeg Pinex Forte og Paracet og deretter hadde jeg ikke behov for noe.

3. Har fått beskjed om at treningen de første 6 ukene skal bestå av turgåing.

4. Ja.

Kan ellers si at formen har vært like bra etter ks som etter de forrige to fødslene som var vanlige. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt ks på nytt.

Har tatt 2 planlagte KS og angrer ikke et sekund!

Var på sykehuset i 5 og 4 dager inkl. operasjonsdagen.

Nei, ikke noe morfin, kun en kombinasjon av paracet og ibux de første 2-3 dagene.

Følte meg i super form etter et par uker. Aner ikke når man kan begynne å trene, men jeg "glemte meg" og handlet inn (bar) 15-kgs hundefor-sekker etter 14 dager - ikke ubehag en gang.

Etter 1 snitt skal det være rimelig uproblematisk med vaginal fødsel neste gang, men etter 2 KS så vil de - i alla fall i Norge - at man tar KS også ved evt senere svangerskap.

1) 4-5 dager

2) jeg fikk morfin det første døgnet, og så noe annet som lignet på paralgin forte (tror jeg) det andre døgnet

3) du kan begynne med forsiktig trening etter 6 uker, arret må gro skikkelig først, ellers kan du få brokk!

4) Ja, jeg har gjort det etter mitt keisersnitt. Men du må vite at sjansen for at fødselen ender i keisersnitt er større når man har et keisersnitt bak seg. Arret du får blir et slags svakt punkt på livmoren og det er en bitteliten sjanse for at det kan revne under en ny fødsel.

Annonse

Hei

Jeg tok akutt keisersnitt ved 1. fødsel pga komlikasjoner. Det var vedlig tøft. Hadde vond i flere dager etterpå. Problemer med amming og fikk ikke stått opp for å dusje før etter 2 dager. Det gikk ihverfall 14 dager før jeg kunne føle meg pigg igjen. Neste fødsel ble normal og helt fantastisk. Ikke så vondt som jeg trodde og etterpå var det helt slutt på alle smerter. Jeg gikk og dusja og følte meg pigg. Fikk besøk med en gang lille jenta var ute. Jeg kan ikke skjønne de som ønsker et keisersnitt. Det er viktig og tenke på komplikasjonene rundt dette og formen etter en fødsel.

Lykke til med ditt valg

Må bare si at det er ikke alle som føler seg helt pigg etter en vanlig fødsel. Jeg hadde vondt og var i elendig form i lang tid etterpå.. og det var lille jenta mi og! Men det skal sies at fødseln ikke gikk av seg selv.. med mange komplikasjoner..

Så viss det er en liten sjangs for at jeg skal føle meg pigg etter 2uker når jeg nå skal ha KS, så HIPP HURRA;o) og i tillegg slippe å være redd for at ungen min er skadet for live... Ja,da er nok KS det beste for MEG!

MEN ingen fødsler er like, verken den ene eller andre veien. Så man kan aldri si hvordan ting blir i ettertid på forhånd.

Så LYKKE til uansett hva du velger:-)

For min del er nok keisersnitt det beste, selvfølgelig kan jeg aldri si det 100%, men jeg er så utrolig lite motivert til å føde og blir dårlig bare med tanken på det...

Høres dumt ut for andre, men sånn føler nå jeg det.

Forventer ikke å være i toppform etterpå, men å slippe hele skrekken med en vanlig fødsel er verdt det syntes jeg...

Fikk innkallelse til sykehuset hvor jeg skal til en samtale/undersøkelse hos lege i neste uke ang. ks, noen som vet om det er en gynekologisk undersøkelse??

Heisann:)

Når jeg var til samtale hos legen på sykehuset var det ingen gyn.undersøkelse, vi snakket om alt rundt en fødsel både positivt og negativt. Det han gjorde var å ta en ultralyd og målte ca vekt på babyen.

Håper du får en positiv opplevelse med legen du skal til:) Lykke til:):)

du får smertestillende ja. Ofte gir man petidin (et morfinpreparat) i etterkant av keisersnittet. Jeg klarte meg med paracet og voltaren de påfølgende dagene, men hadde hele tiden tilbud om sterkere smertestillende dersom jeg skulle ha behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...