Gå til innhold

fødselstipend, permisjon og pappaperm..noen erfaringer?

ompah!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært i møte med med trygdekontoret i dag, og lurer på om noen har noen erfaringer ang. dette:

Jeg har temin i mars, og tar da permisjon fra studiene. Får vel støtte fra lånekassen i 42 uker. Kan far da ta ut sin pappaperm etter de 42 ukene, om jeg går tilbake til studiene? Var noe med at han har en del uker med 80% lønn som må tas ut innen 51 uker etter fødsel.....

Har det noen innvirkning på fødselsstipendet?

Uff, er så mye regler og muligheter man må sette seg inn i...en stakkar som meg blir en smule forvirret!!! Hehe...

Fortsetter under...

Tror du skal finne ut det meste du trenger å vite om permisjon og lånekassen og trygdekontoret og sånt hvis du titter litt rundt på siden her og ser hva slags svar andre har fått før deg - i hvert en god del.

Resten kan du sikkert få vite hos trygdekontoret, de skal kunne svare på sånne spørsmål.

Det jeg kan svare på på stående fot: Du får ikke fødselsstipend fra lånekassen samtidig som pappaen har fødselspermisjon fra jobben. Han kan ta 29 uker fødselspermisjon med 100% lønn, eller 39 med 80% lønn.

Vet ikke om det finnes noen maksgrense på hvor mye permisjon man kan få sammenlagt fra lånekassen og trygdekontoret, men jeg trodde ikke det var sånn at hele fødselspermisjonen til pappaen må tas innen 51 uker fra fødsel? Hvor har du hørt det? Det eneste jeg har fått vite om tidsbegrensning sånn sett, er at det ikke gis fødselspenger etter at barnet er fylt to år, bortsett fra noen ganger med tidskonto.

Puh! Masse regler og paragrafer og hit og dit å finne fram i. Mer info finner du på http://www.nav.no/page?id=328

Lykke til!

Hvis du er student så mister pappaen de 6 ukene med pappapermisjon (fedrekvota), bare sånn at du er klar over det. Kun når mor har jobbet mer enn 50% og tar ut permisjon får pappaen disse ukene.

Dere kan dele resten av permisjonen mellom dere da, dersom du går tilbake til fulle studier eller jobber og studerer tilsammen 100%, men de 6 ukene som er øremerket far mister dere altså. Surt og synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...