Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tror vi har gjort verdens lureste valg da vi valgte barnehage.

Har unga i en naturbarnehage, dvs. de er ute hele året, kun en lavo å gå inn i for å varme seg, der har de bål og masse reisdyrskinn. Det er kjempe kos inni der. De har ingen leker, ikke sandkasse en gang. Og unga kjeder seg aldri. De får en enorm fantasi når de ikke blir stimulert meg alt mulig. Her er det ikke så utrolig viktig med at alt skal være sterilt. Om brødskiva detter på bakken blir den spist alikevel. Ikke er det faste tider for noen ting og så lite regler som mulig, hvis unga er veldig opptatt med noe og leker veldig fint, m de ikke komme å sette seg for å spise kl 12 f.eks. De kan da velge å vente eller om de får med seg matpakke dit de driver. De får lov å klatre i trær og kjenne på sine egne begrensninger, når unga får lov til å utfordre seg selv fra de er sm skjer det utrolig lite ulykker. Har ikke opplevd at noe alvorlig har skjedd oppi der så lenge jeg har hatt mine barn der, Utenom en da, som ble bitt av ei mus her om dagen, he he. Ganske godt gjort, men han hadde greid å fange den musa, så da var det jo ikke rart at den ville bite ha. Så da ble det en liten tur til doktor og ta en stivkrampe.

Så her skjer det mye spennende, vi har nesten ikke hatt syke unger siden de begynnte der, og det er det nesten ingen andre av barna der som er heller. Barn skal ha litt bakterier, og masse frisk luft så blir de friske. Jeg må si jeg synes litt synd på alle de barne som er i "vanlige " barnehager som er inne i tette rom fulle av basiller og snørr og gørr. Tenk hvordan bakteriene gror på alle disse plastlekene.

Det er mange som tror at de ikke kan ha små barn i utebarnehager, men der tar de feil. Min lille gutt begynnte der da han var 11 mnd. Han kunne ikke gå, men det lærte han seg fort, nå er han 1 år og 3 mnd, og nå går han i trerreng som bare det.

Unga gleder seg til å reise i barnehagen hver morgen.

Må bare si det igjen, Jeg er såååååå fornøyd.

Juleklemmer fra meg ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7365460-er-s%C3%A5-utrolig-forn%C3%B8yd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hadde det bare vært sånn at man kunne velge og vrake og få akkurat den barnehageplassen man helst vil, så kunne vi også tenkt oss naturbarnehage til småtten. Men sånn er det nå ikke da her vi bor (her er det et problem å i det hele tatt få barnehageplass), kanskje hos deg?

Høres herlig ut i hvert fall :-)

Kunne ALDRI tenke meg å ha barn i utebarnehage. Men det er fordi vi er flinke til å gå turer i fjellet med barna selv, men viss du kanskje ikke er det, er det sikekrt greit at de får være mye ute i naturen slik du slipper. Synd da, for deg og ungene...... Sorry den der....

Ungene mine går i en moderne barnhage med store flater og åpen løsning. Der får de utfolde seg.

Når unger blir våte og snørrete, skal på do, osv. er det godt å ha en fin inneplass. Den lavoen du sankker om..... og hvor er toalettet? Hvor er vasken? Hvor er lesekrokene? Hvor gjør de av klærne når de skal inn i lavoen-ligger klærne og slenger inne i lavoen? Hvor er alt skiftetøyet til ungene, i lavoen?

Joda, masse uvitenhet her, men nei takk, frister meg ikke å ha barna mine der......

Ikke det at alt må være så moderne, barnehagen min heter naturbarnehage og de dyrker grønsaker ute, og skal være ute så mye som mulig. Store uteområder med skog og alt....men kunne ALDRI tenke meg at det KUN fantes en LAVO i barnehagen.

Er veldig fornøyd med slik det er nå......... Og ungene klipper og limer, tegner og koser seg.....

Oi, du oser av uvitenhet!

I friluftsbarnehager prioriterer man å være ute og bhg har en egen base ute i skogen. Ungen lærer utrolig mye om naturen. Bhg har også innelokaler som de gjerne deler med en annen bhg. Her vi bor har de innelokaler på en gård(i en storby-tenkt det!), hvor de er fast en dag i uka. Når man går i friluftsbarnehage er man avhengige av veldig godt klær og mye skift. Selvsagt. Skulle gjerne hatt datteren min der men hun er ikke gammel nok. Her må de være over 4 år for å få begynne. :) Friluftbarnehage er et fullgodt alternativ hvor de legger vekt på andre ting enn i en ordinær bhg. Men for noen, som deg, er desverre alt anneredes galt. Glad jeg har et åpent sinn til det meste. Det lærer man mye av. :)

Ja, men da ER de faktisk avhengig av inneområde da...

Naturbarnehagen til sønnen min som går i en moderne ny naturbarnehage er MYE ute. Det er lagt opp slik at de skal "leve i ett" med naturen, men ikke flyttet tilbake til steinalderen fordi det liksom skal være så moderne kult og trendy å la barna gå der. I barnehagen til sønnen min er det også lavo til steking og hygge, men de har også inneområde-takk og prsi for det :-)

Nærmeste nabo er en gård og den har de ansvaret for stell av hest, plukking av egg sov. osv. osv.

Føler DENNE barnehagen er PERFEKT. KUN en lavo blir litt VEL too much KULT spør du meg..... stakkars barn. Våte, slitne, snørrete og fæle og KUN lavoen.

Ja, hvor var toalettet spør jeg. Sier du det er bygningen ved siden av, ja så imponerer du emg ikke. Skal det VIRKELIG kalles utebarnehage bør ALT være ute, og det er det neppe....nei, er ikke imponert. Skal liksom skryte av at ungene går i skikkelig utendørs barnehage, men når brikkene faller på plass er de HELT AVHENGIGE av inneområe.

Annonse

Jeg synes det høres ut som en veldig flott barnehage. Min nevø gikk i utebarnehage, og han hadde veldig godt av dette - ble en skikkelig liten tøffing, og elsket barnehagen sin.

Jeg er veldig fornøyd med den barnehagen min gutt går i også, men det er en vanlig "innebarnehage". Men den ligger rett ved flotte naturområder som de bruker masse, så de er da masse ute de også.

Hvis jeg kunne bestemme selv hvordan barnehagen skulle være hadde jeg forandret på én ting, og de er at de skulle hatt dyr - f. eks vært ved en bondegård eller noe.

Mange forskjellige reaksjoner her ja.

Mener ikke at alle skal synes det er toppers å ha unga ute hele tiden, men vi er nå heldigvis forskjellige.

Du Anonym over her lurer på hvor toalettet er, de har da en koselig utedo, ikke noe problem det.....

Og de har da vann å vaske seg i. henter vann i bekken eller har med seg i kanner. Lesekrok er da heller ikke noe problem, tenk noe så koselig å sitte inntullet i ulltepper oppå reinskinn foran bålet og bil sunget og lest for. Blir nesten misunnelig bare ved tanken jeg. klæne blir hengt opp som i andre barnehager, og de tørker klær ved bålet. Skiftetøy har vi med hver dag.

Klar det kreves litt mer av deg som foreldre å ha barn i en sånn barnehage, må ha veldig gode klær og div. Men det er absolut verd det. Ungene elsker å være der, vi voksne må ikke gjøre alt så vanskelig, heller bruke det vi har og la ungene utfolde seg i naturen.

Og det du sier om at skal slippe å være ute med barna eller er helt feil, vi er ute hver eneste dag. unga mine elsker som sagt å være ute, det gjelder hjemme også. Det er noe jeg setter veldig pris på ettersom jeg er glad i å være ute selv også.

Og i barnehagen vår er det faktisk ikke inneområde, men noen ganger reiser de på tur på ei hytte.

Er uansett veldig veldig fornøyd med å ikke ha syke unger ;o)

Så ved bleieskifte er det KALDT vann som gjelder altså. Eller bruker denne barnehagen VÅTSERVIETTER? FY i så fall, er det ikke en utebarnehage. Og når de elste skal bæsje og det snør, hvordan foregår dette? Blir toalettet tildekket av snø, og vandre ungene i bæsj og tiss like utenfor lavoen hele dagen???????

Koselig å sitte i lavo å lese bøker ja, det er det. Det gjør de i barnehagen til sønnen min også, men ikke HVER DAG!!!! Våte sko, og snørr hvor blir det av?, hvor lages maten? hvor har personalet pauserommet sitt, hvor går persoanlet på toalettet? De aller misnte barna, hvor står vognene deres? sover de i lavoen emns de andre barna leker ute???

Bare lurer..... Synes utebarnehage er SUPERT, men ikke HVER DAG HELE ÅRET. Gutten min sin naturbarnehage er MYE UTE nesten hele tiden, men de har også innestunder med teater, julabakst, juleverksted osv. osv og DET er koselig det. Vi foreldre kommer på middag som ungene har brukt råvarene som de har plukket fra grønsakshagen i barnehagen, foreldre hygger seg, og alt er supert....

ALLE barnehager er MYE ute. Men å la en 1 åring sitter i en lavo kl.08 om morgene i denne mørketiden uten å kunne løpe og springe rundt fritt synes ejg er umenneskelig for de små stakkars..... å gå ut 08 om morgene nå for å leke er mørkt, kaldt og grått...... det er da måte på hvor trendy det skal være med å la ungene ha barnehagen i en lavo da...... på bekostning av ungene. Er det DERE soreldre som synes det er kult eller.... tror det ja.

Innrømm det-det er ikke bare bare med lavobarnehage!!!!

Sånn bhg vil jeg at sønnen min skal gå i og.. Men vi tok den første og beste bhg vi fikk. Nei det blei feil sagt.. Vi var nye på stedet og blei fortalt om en kjempe bra bhg og søkte på den... Men vi ser hvor glad sønnen er i å være ute, stor koser seg.. Så hvis vi skal flytte her ifra og ha muligheten til det, så vil vi søke han inn i ute/natur bhg.. Eller gårds bhg, tenkt så bra da, lære om dyr fra dem er små av....Man trenger ikke all den luksusen som ungene ha i bhg idag..... Her er vi masse ute på ettermiddagen og i helgene...

Nå må du bestemme deg da. Først anklager du HI for ikke å gidde å være ute med barna sine, og så er det visst plutselig helt forferdelig for barn å være utendørs om morgenen. Ingen som sier at de sitter innestengt i lavoen klokka 8. De kan da være ute og leke da hvis de ønsker? Syns du gjør alt veldig vanskelig for deg selv... Men det er klart, noen skal bare se det negative i alt, og takler ikke at andre er positive.

Og du har tydeligvis aldri hørt om utedo før hvis du tror at denne dekkes av snø? (Utedoer pleier faktisk å ha tak) Men det er vel juks for deg det. Det er jo du som virker som du er veldig opphengt i hva som er kult i stedet for hvordan barna faktisk har det.

Her er det veldig mye du ikke har forstått, men det er helt greit.

Ville bare legge ine et poitivt innlegg om hvor fornøyde vi er.

Men ser jo helt klart at du ikke er typen til å ha dine barn i en sånn barnehage. Som jeg har sagt før, vi er jo forskjellige.

Men min ettåring har ikke vondt av å være ute kl 8. om morgenen da sitter de inne i lavoen og spiser havregrøt eller brødskive, barnehage personalet bytter på å bake brød til barnehagen. Og han greier fint å bevege seg rundt som en annen ettåring, forskjellen der er vel kanskje at en ettåring som lærer seg å gå i skog og terreng fra første stund, får en helt emorm motorikk og veldig god evne til å klare seg bra på egenhånd.

Og du har tydligvis ikke vært på en utedo før skjønner jeg, må nesten le litt, det er jo selfølgelig tak over den da. Og presonalet trenger verken egen do eller pauserom. Snørr tørkes vel med papir sånn de gjør alle andre steder, og våte sko blir tørket ved bålet. Det går jo fint å varme litt vann på bålet til bleieskift. Skjønner ikke problemet jeg????

Jeg har ikke valgt denne barnehagen for å være trendy, tvert i mot.

Synes det er fint at barna slipper alt det moderne og trendy tullet.

Her får unga virkelig utvikle seg og får en tilværelse der hvor ikke alt skal være så tilrettelagt.

Du skjønner vel også det, at hadde det vært farlig for unga å være der, hadde de jo ikke fått lov å drive på denne måten.

Annonse

Neisa, på hytta har vi utedo, mormor hadde utedo frem til 15 år siden....

HALLO, jeg ER faktisk fra gård, og samme er samboeren min. MEN alikevel så hadde jeg ikke valgt utebarnehage. Og det sier jo litt. TYPISK slike bymennesker som deg som skal være trendy og velge det, men slike som meg som er MYE i fjellet med barna trenger ikke utebarnehage. Foreldre som er mye inne og sliter med dårlig samvittighet for det velger utebarnehage. MEn så er det jo egentlig ikke utebarnehage da. Dere er inni lavoen, dere har utedo(innebygd, ja slik vanlig). Hvor slippes lyset inn da? Når det øser ned?

Tipper at du hjemme både har flere pc` er, bytter mobiltelefon OFTE, har dig.kamera, videokamera, bruker MYE penger på klær og lever ganske så moderne...... Kanskje du skal begynne i hjemmet først, se på alle de materielle godene du har der, og trappe ned på kjøpslysten.

Neida..... lev som ungene dine på dagtid du, HVER DAG og se hvor mye du liker det...

Og det der med gåingen-hallo!!!!!!!!!!!!!!!! En 1 åringen som går i barnehage er jo mye ute og tråkker den også, og i naturbarnehagen til sønnen min er det skog og alt. Men når de er INNE får de også UTFOLDE seg, det gjør de ikke i lavoen stakkars..... Sitte på rumpa der inne hele dagen... uff uff.

Hei! Her virket som om det var mange meninger i lufta...

Jeg fikk barnehageplass til datteren min på 3år for 4 uker siden, og det er på naturavdelingen. Jeg hadde da ventet på plass siden i sommer. Dette var da den eneste plassen som var ledig, og jeg ble nødt til å ta den. De første dagene var jeg veldig fortvilet, og tenkte på alt hun ikke fikk gjort og vært med på som hører med en "vanlig barnehage"... Men nå er jeg kjempefornøy. Hun trives veldig og har det helt super. De har også utedo; med tak :) De har litt inneareale i en barnehage, men går til skogen ca 08.00 og er der til ca 15-15.30. De har en fin liten hytte hvor alle har sin lille plass, den benyttes hvis det regner når lunsjen skal spises. Vognen får jeg sette under en pressening, så den ikke blir våt.

Ble visst litt ivrig, men poenget mitt er at man kan faktisk bli positivt overrasket, og de fleste tingene man så for seg som problermer plutselig ikke var det allikevel

Ååååå, HI, så HELDIGE barna dine er som går i en sånn barnehage! Alle dere andre som kritiserer er jo ikke helt på nett! Hadde plass i en tilsvarende bhg i fjor, men den ble lagt ned. Nå har vi vanlig, kommunal plass, men vi er fornøyde der også. Må liksom akseptere at det er en annen type tilbud vi har nå. -men hadde vi fått velge, så....

Det var da voldsomt så sinte vi har her da?

Hvis hovedinnlegger sier at både hun og barnet er kjempefornlyd med barnehagen, er vel dte bare bra og ikke noe å være så grusomt sint for?

Og hvis det nå er slik at hun har videokamera og digitalkamera, hva i all verden har dette med barnehagen å gjøre? Det er vel fint å være mye ute hvis hun ellers lever sånn som du antyder, "moderne".

Er det liskom sånn at bymennesker bare jåler seg til hvis de velger sånn barnehage for varna sine? At hvis man bor i en by, med eksos og få utemuligheter, så har man ikke rett til å uttale seg om utebarnehager,?

Er de bare de med utedo som vet hva det er snakk om her??

Jo jeg har dig.kamera. Men så LATER jeg heller ikke som om om jeg er naturfrelst, trendy, fornuftig osv. slik som deg. Ungen min går i en barnehage som er MYE ute, trenegr ikke la han gå i lavobarnehage for at ungen skal være ute. Trenger heller ikke bevise for andre slik som deg at ungen går i utebarnehage fra steinalderen abre fordi de liksom er mye ute. ALLE barnehager er mye ute, trenger ikke lavobarnehage for å bevise det.....

Nei, glemte viss at du skal være spesiell og TRO at ungen din har det BEST i LAVOEN !!!!

Stakkars unger, er det BEST for DEG at ungen går i lavobarnehage eller UNEGN din????? Tror neppe valget hadde vært vanskelig om ungen kunne velge lavo eller vanlig naturbarnehage..... Trenger ikke steinaldertendenser for at de skal være mye ute i frisk luft. De har den SAMME luften i vår barnehage også.......

Men synes det er viktig at de lærer ting som de kan ha bruk for senere..... ikke bare sitte ute i jorden og grave liksom..

Velkommen til planeten jorden.

ps. jeg ER faktisk en jordnær og koselig jente som stemmer SV.

God jul :-)

Til 2barnsmam!

Vil bare gratulere deg med en fin barnehage! (Jeg er ikke en av de som har svart over)

Utrolig hvor dumme folk kan bli. Det oser av uvitenhet og dårlig selvtillit. La nå folk, og i dette tilfellet deg 2barnsmam, få vurdere selv hva som er bra for sitt eget barn. Virker her som at noen er tar ting så personlig.

Har selv god erfaring med naturbarnehage. Og de som tror at det er uhygienisk har selv lite erfaring med å oppholde seg ute i naturen. Her oser det nok en gang av uvitenhet. Og det LYYYSER av manglende kunnskap om hvordan hverdagen i en slik barnehage fortoner seg.

Her ønsker 2barnsmam å dele noe hyggelig med oss og det første hun leser er negative tilbakemeldinger.

Ønsker deg lykke til videre 2barnsmam og nyt at barnet ditt har det fint i barnehagen og vær stolt av å være en så positiv person. Slitsomt med folk som skal rakke ned på andre for å heve seg selv. Oppfordrer folk til å ikke svare på slike negative innlegg. Så dette blir mitt siste svar!

Kjempe flott at du er så fornøyd 2barnsmam =), ikke bry deg om de som er negative.

Til den ene anonyme, som tydligvis ikke vet hva en utedo er.

Nei ikke alle barnehager er mye ut, i en del barnehager er det late ansatte som ikke gidder å ta med barna ut bare det regner litt.

Jobber selv i vanlig barnehage, så har sett det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...