Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 nesten....det vil si, hun trenger 4-5 måltider pr.dag. Og hun får det første når hun våkner sånn ca i nitiden. Så gir jeg litt mindre som hun har å sove på i 11-tiden. Så sovner hun halv-tolv og sover til ca halv to-to. Da er det mat igjen, og er som regel ferdig noe over to/halv tre Får grøt også da. Så skal hun ha to måltider til før kvelden, og disse blir veldig tette. HUn sover som regel en lur til mellom 4 og 5 en gang....syns det er for tidlig å gi grøten kl 4 før hun sovner, men gir jeg den når hun er ferdig å sove, er det bare halvannen time til kvelds igjen. Noen som har tips? Føler ikke hun gjør annet enn å spise nå nesten....
mamma_74 Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Hvorfor skal du presse inn et måltid til, det høres da ikke ut som hun trenger det?
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Hvor gammel er babyen din? Høres ikke så gammel ut,ettersom hun sover så mye ;o)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 Hva mener du med å presse i henne? 4 måltider pr dag er da ikke mye. Syns det blir for lite med 3, og hun spiser ikke om natta. Det måltidet med ca 100 ml før hun sover kl 11 er bare om hun har gulpet masse etter frokost, så hun har litt å sove på. Hun gulper nemlig utrolige mengder (Har vert hos legen, ja). Og hun er 6 mnd. for deg som lurte på det. Syns ikke hun sover mye jeg, en lur på 2 timer, og kanskje en liten på en halv til en time. HI
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Ok,jeg trodde nemlig vi snakket fast føde måltider her skjønner du ;o) Det var derfor jeg lurte på hvor gammel hun var,jeg har ingen erfaring med mme derfor får jeg ikke svart deg.Hva med å ringe HS? De har sikkert noen lure tips til deg ;O)
allergibarn Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 la det gå 3-4 timer mellom hvert måltid. Men nå er vi på fast føde da...Da han fikk grøt, fikk han det kun morgen og kveld og melk om dagen. Lillebror får - melk og grøt kl 0900, sover gjerne en halvtime i 10-tiden - brødskive og vann kl 1200 - kanskje litt frukt til dessert eller mellommåltid - sover et par timer - melk og middag kl 16 - melk og kvelds kl 19 - 1930 Er 7 1/2 mnd
mamma_74 Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Sier hun ikke fra når hun er sulten? Om hun går bra opp i vekt, er vel dette bra. Babyer går jo ikke sultne uten å si i fra?
Katta&Eira Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 Hm, jeg har også hatt "problemer" med det samme, men jeg fant ut at jeg måtte ofre min egen morgensøvn for å få kabalen til å gå opp. Min jente er åtte mnd. Jeg tror du må vekke henne tidligere på morgenen, så får hun heller ta igjen litt søvn på dagtid. Nå skal ikke jeg komme med påstander og dra alle babyer over èn kam, men jeg har lest at barn på 6 mnd bør ha ca 14 t søvn i døgnet, 11-12 av dem på natten. Da blir dagen tilsvarende 12-13 timer lang, og da er det ikke noe problem å fordele fire måltider med ca fire timers mellomrom. Jeg bruker hovedregelen måltid hver fjerde time, fire måltider for dagen, ingen småspising, det ødelegger for måltidet. Vi står opp 6.00-6.30, da er frokost på sengen ;-p Hun sover etter to timer, tar da en kort blund, sjelden så lenge som en time. (regner med at denne blunden er i ferd med å falle bort, for den blir bare kortere og kortere) Fire timer etter første måltid, altså 10.00-10.30 er det lunsj. Etter det pleier vi å gå på tur, hun sover da en god time i vognen. Kl 14.00-14.30 er det middag. Hun pleier å ta en god blund på opptil to timer fra kl 15.00-15.30 til 16.00-16.30. Kl 17.30 er det kveldsmat, med påfølgende nattstell. Kl 18.30 får hun en liten nattslurk og blir puttet i seng. Det kan være litt stress for mor å følge et slikt opplegg slavisk, men jeg tror barnet får mye igjen for å ha gode rutiner.Dessuten er det lurt om mor spiser sine måltider samtidig som barnet. Koselig og slankende. Jeg har erfart at ujevn spising kan føre til vondt i magen, dårlig søvn og trøtte foreldre.
Katta&Eira Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Det hender forresten at min også gulper kraftig etter frokost hvis hun ikke har spist om natten. Tror magen får litt sjokk. Men ellers gulper hun aldri.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 kl 09: flaske kl 11: flaske + sove kl 14: flaske + grøt kl 16: sove kl 17: flaske kl 20: grøt + flaske + sove Men hun legger seg kanskje før kl 20.00?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Husk at hun ikke skal ha mer enn 7 dl mme i døgnet, men det visste du sikkert...
mamma_74 Skrevet 6. desember 2006 #13 Skrevet 6. desember 2006 Okei, datteren min er også 6 mnd, spiser heller ikke på natta. Hun styrer som sagt måltidene selv, men det blir ca sånn: mellom 0530 og 0630: pupp mellom 0800 og 0900: pupp dupper 1 time 1200: grøt/grønnsaker/frukt og pupp dupper 1 time kl 13 1500:pupp dupper 18-19:pupp og grøt og pupp igjen før hun legger seg ca19 og sover til 0530-0630
Locabeijbi Skrevet 6. desember 2006 #15 Skrevet 6. desember 2006 Hmm...trudde unger sa ifra selv jeg hihi Skal vi se åssen vi har det.... 10 - grøt og vann 14 - grøt, frukt og vann 18 - middag og vann 22 - grøt og melk 4 måltider pr dag som dem vanligvis har Hver 4 time spiser hun
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #16 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor ikke mer enn 7 dl, men min helsesøster sa hvertfall det til meg når jenta mi var over fire måneder. Hun sa at hvis barnet ikke blir mett med 7 dl melk i døgnet skal man gi mer grøt. Tror det er noe morsmelk erstatninga inneholder som man ikke skal ha for mye av.,
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #17 Skrevet 6. desember 2006 Her går det i 4-5 måltider per dag, kommer helt an på når han våkner om morgenen. Her er sånn ca. 08: Grøt 11: Melk + litt brød av og til 14: Middag + frukt 17: Melk eller grøt 18.30: Melk eller grøt (kommer an på hva han fikk kl. 17) Legges kl. 19. Våkner han 09 f.eks så dropper vi 1 av måltidene. Hvorfor må du egentlig ha 5 måltider ?
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 6. desember 2006 #18 Skrevet 6. desember 2006 Det var veldig rart å lese innlegget til Katta&Eira, for her er det HELT likt, alt sammen. Morro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå