Gjest Lykkeliten2 Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 babyjenten min er blitt 7 uker gammel og hun er en skikkelig god jente. Hun smiler og gurgler og koser seg gjennom dagene.. Men, jeg er begynt å bli litt nervøs på om jeg gjør dette her "riktig", så jeg ber dere søte snille damer om råd Hun sover masse om natten, men har liksom ikke noe "leggetid" hun sovner når jeg sovner (som regel i 12 tiden om natten) og våkner når jeg våkner. Hun spiser klokken 3 halv fire tiden om morgenen samt i 6 7 tiden. Jeg har en kurv ved siden av sengen, men jeg klarer ikke å leggen henne der når hun våkner om natten, så etter 1ste amming så ender hun i sengen. ( Ellers blir det mye gråting og fussing og mannen skal jo jobbe om morgenen). Jeg føler at jeg har tatt den "letteste utveien" og at det kommer til å komme tilbake å slå meg i trynet senere. Hun vil også bli bært hele tiden, bært elle sitte på fanget å bli tatt på og snakket til.. Bortskjemmer jeg henne ved å være "smokken" hennes og med å overstrømme henne med kjærtegn og løfte på henne hver gang hun griner å klynker. Huset vårt er jo stille og rolig for å ha en liten baby, men jeg begynner å bli litt sliten. En annen ting er ammingen.. hun er en stor jente på 5 kg og hun spiser hver annen til hver 3dje time på dagtid.. av og til mer, da virker det som hun aldri blir mett.. spesielt sent på kvelden . Hun sovner ved puppen men vokner med engang jeg flyttter henne til kurven eller sengen Vær så snill jenter, hjelp meg med å fortelle om deres rutiner og g meg råd
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Ikke stress med de rutinene! Husker jeg var helt oppgitt selv, alle masa om at NÅ måtte vi begynne. Men det gikk helt av seg selv gett. Fra hun var 3 mnd har hun lagt seg i 7-8 tiden og gjør det uten problem (stort sett) nå også. Hun er snart 6 mnd. Pernille var/er også god og rund, en stor klump igrunn. Måtte amme hele tida følte jeg. Det har også roet seg litt, men ikke på natt. Det er fortsatt mat hver 3. time. Og det at hun spiser mye på kvelden er helt normalt, de spiser seg gjerne litt opp da, samtidlig som det ofte ikke er like mye i puppene og da spiser de litt oftere=)
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Hei Vil bare dele mine tanker rundt dette: angående legging i sin egen seng- dette er vi litt obs på :-) Selvom hun er liten ønsker vi at dette blir en vane slik at vi ikke sliter når hun blir større. angående bæring/ løfte og ta henne opp med en gang- Vi har henne mye på gulvet foran oss slik at hun kan se oss og hun virker fornøyd da :-) Da kan også vi få litt fritid istedet for å ha henne i armene hele tiden. Og dette med ammingen- De spiser gjerne mer på kvelden, men ikke la babyen få denne vanen med å sovne ved puppen din. Ta henne bort med enn gang du merker hu bare "kosesuger" og få henne til å ta tutt istedet for sugebehovet :-) Tro meg, vet det ikke er enkelt dette her... vet ikke om du er 1. gangsfødende, men det er jeg og merker hvor LOST jeg av og til føler meg :-) Stå på!
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 Tusen takk for et flott svar Vet du, det hjalp mye!! Ha en fin dag!
Rut Bram Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 jeg syns heller ikke du skal stresse med det ennå, vent til hun er 3 mnd så tar du de grepene du selv syns er nødvendig da. mange begynner å legge seg tidligere helt av seg selv. det er kanskje det vikitgste syns jeg, slik at man får litt tid for seg selv. ellers så virker det jo som du er klar over selv at du kanskje lager noen "feile" rutiner nå, du kan gjerne endre dem gradvis men ikke få panikk om det ikke funker med en gang. Hun er ennå så liten at det ikke er så viktig med disse rutinene, mener jeg. Det er lettere og viktigere å være "strengere" når de blir litt større, og du merker jo selv etterhvert hva du orker av service og ikke! Jeg har en på 9 uker nå, hun ammes også ca hver 3 time, på natten 2-3 ganger. hun legger seg rundt 2000-2100 og vi står opp i syvtiden. hun sovner av seg selv, legges våken i sengen, og jeg synes det fungerer veldig bra med smokk for å roe henne, da henger hun ikke på meg hele tiden, sovner lettere og er lettere å roe ned på dagtid. hilsen 2-barnsmor!
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Takk for svar. ja, det er nok bare meg som blir litt rastløs. Jeg syns babyen min virker så stor at jeg glemmer at hun praktisk talt er nyfødt enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå