Gå til innhold

Er det noen/mange som har valgt et veldig sjeldent og uvanlig navn til barnet...som har angret i ettertid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vel, sønnen min har et veldig uvanlig navn! han heter Nias, har fremdeles ikke funnet ut hva det betyr, men for oss betyr det kjærlighet,lykke og håp.De aller fleste spør om igjen hva han heter, og alle som hører navnet sier at det er veldig fint! vi elsker navnet, og han kunne ikke hete noe annet. har aldri angret,og kommer nok ikke til å gjøre det heller. ;)

Skrevet

snuppa vår heter Mariell....vet ikke hvor uvanlig det er men må side 2 ganger når folk spørr;o)

Skrevet

Datteren vår heter Sofie Marie Regine.

Mange har reagert på at hun har så mange navn, men vi synes det var fint! Marie har hun etter meg, moren min og bestemoren min. Jeg og moren min har det som mellomnavn, og det har også farmoren hennes. Regine har hun av ene oldemoren. Navnet Sofie fikk hun da hun ble født, for faren synes hun var ei lita Sofiemor ;)

Navnet betyr Vakre Vise Dronning.. og det sjekket vi faktisk etter vi bestemte navnet! Litt fint egentlig.. ;)

Skrevet

datteren min heter cazandra å det synes jeg er såååååå fint. De jeg møter sier det er et uvanelig navn.......... Fikk høre her forleden at det er mere vanlig i et varmere land, husker ikke hvilket da. Pappaen hennes syntes det hørtes ut som et slott. Da ble jeg glad. han har ikke sett henne enda da. :(

Skrevet

Jenten min heter Mie!

Alle tror jeg sier Mia.. Så må jeg si "'*kremt*, hun heter Mie"..

"Mie, det var rart.." sier de. "Aldri hørt før".

Er det så uvanlig? Jeg trodde ikke det jeg. Jeg ville ikke slenge meg på trenden med uvanlige navn, så valgte heller ett kort og greit navn.

Hun heter også Louise til mellomnavn men det bruker vi ikke. Det var bare for å gjøre en bestemor stolt som en hane!! Hun er selvfølgelig den eneste som bruker det navnet=)

Skrevet

Sønnen vår heter Mats Enrico, fått mange positive tilbakemeldinger på det.. :)

Skal forresten døpes til søndagen..!

:)

Skrevet

Så det var en som lurte på om navnet var gjennomtenkt, hva det betydde osv..

Navnet på min gutt Andrès er valgt fordi vi ville ha et navn som ikke alle andre het. Litt fordi jeg har et vanlig navn og det stort sett alltid har vært flere i klassen og venninneflokken som het det samme som meg. Vi sjekket derfor på nettet hvor mange som hadde dette navnet og det var ikke så mange. Sjekket også betydningen: mann, og det syns vi var litt tøft.

Eneste negative reaksjonen er fra en venninne av meg som mente jeg burde kalle han Anders eller Andreas fordi de navnene var lettere å stave, men det syns jeg blir helt tullete, spesielt siden vanlige navn ofte har forskjellige skrivemåter og derfor like lett kan bli feilskrevet.

Idag har jeg også tatovert navnet hans (på meg selv), så håper virkelig småen blir fornøyd med navnet sitt og ikke bytter når han blir større...

Syns det er bra at foreldre blir litt kreative og tenker litt utradisjonelt når det gjelder valg av navn. De fleste navn blir som regel fin når man bare har vent seg til de. Jeg likte f.eks ikke Andrès første gangen jeg hørte det, og ville helst kalt gutten Brage, som for noen år siden var ganske uvanlig, men som nå er blitt veldig populært..

Skrevet

He he, jødeparagrafen ble fjernet fra norsk lov i 1851 etter hektisk arbeid fra bla. Wergeland. Skulle likt å sett de menneskene som var unge på den tiden, og som er i stand til å reagere på at folk gir ungene sine jødiske navn;-DDD

Sorry, Katta&Eira, du bommer gankse kraftig!!!

Skrevet

Malaika var jo bare nydelig. Får meg til å tenke på vuggesangen til Angelique Kidjo, så skjønn!!! -Den hørte jeg faktisk på når jeg hadde veer:-) Visste ikke at det var et navn, veldig fint!!!

Skrevet

Gutten min heter Idris og jeg syne det er ett kjempe fint navn; Flere har reagert pâ det men bare positivt. Det er keltisk og marokkansk og kommer fra verbet "daraba" som er "skrevet".

Synes det er viktig â ha ett navn med betydning.

Skrevet

Vår minste heter Greger, noe mangen reagerer på. Jeg selv har likt dette siden jeg var liten jente og fikk høre det for første gang. Men om ikke vi kommer til å angre på navnet så kan vi jo ikke være sikker på hva han selv synest når han vokser opp. Men han har dobbeltnavn så da kan hvan jo velge selv dersom han ikke liker Greger navnet. Men jeg kjenner vel ingen som har angret på navnevalget på barna sine nei.

Skrevet

Hei!

HI her :-)

Lite visste jeg at denne tråden skulle bli så populær. Sliter nemlig selv med å bli vant med navnet vi vlagte (i ammetåka). Vakkert, uvanlig, internasjonalt, hele pakka. Men det skal funke i alle år framover, og det gjør det ikke i hodet og hjertet mitt. Utrolig slitsomt, og et vanskelig valg å ta om vi må bytte. Barnet er over 1 år...

Vær så snill, ingen dømmende kommentarer, har 'dømt' meg selv dag og natt på egenhånd.

Takk for mange fine innspill.

Skrevet

Her var det mange kjempefine navn!!! Folk som er ute etter pene, uvanlige navn til barna sine burde ta en titt på denne linken!

Skrevet

Villemo er et navn fra sagaen om Isfolket. Vi hadde det navnet på jentenavnlista vår, men fikk ikkje bruk for det, vi har 3 gutter....

Skrevet

Jenta mi heter Mira. Ikke så sjelden lenger kansje....men ingen her som heter det som jeg vet om.

Men....har fått høre fra ei jeg jobber med...2 ganger faktisk at de elsker det navnet da de hadde en hund som het det( hehe) som de var så glad i.

Har navnet Isabel i tillegg; så det blir Mira Isabel. Men bruker bare Mira til daglig.

Skrevet

Må slenge meg på jeg også: Leonora Marie. Marie etter min mormor og Leonora bare datt ned i huet mitt når jeg gikk gravid:) Har ikke angret enda-hun kler navnet sitt:)

Skrevet

jeg ville ha tora, men sambo kjenner ei som heter det. bestevenninen min er tivlling og de heter anna og tora- nyydelige navn.

kjenner ei som heter Eir også:o)

kana, sina og tiborer heter barna til kusinen min.

Skrevet

Othelie heter jenta vår. Synes det er mye finere enn Othilie, men smaken er som baken :) Til mellomnavn heter ho Filipa.

Othelie Filipa.

Skrevet

Vesla her heter Nemi. Litt etter tegneserien selvfølgelig,men også fordi dette er ett gammelt Irsk navn som betyr gudinne,hellig,vakker som igjen stammer fra navnet Naomi.

Så har vi ett vakkert sted like utenfor Roma. En vakker innsjø som heter Lago Di Nemi. Forresten der tegneserien fikk navnet fra =)

Der ligger det ett tempel som heter Dianas tempel. Diana er og ett flott gudinne navn.

Har aldri angret på navnevalget. Har fått både positive og negative kommentarer på det. Men vi elsker navnet og håper at Nemi vil sette like stor pris på det =)

Cilla28: Jeg vet hvem du er... hehehehe

Skrevet

hei HI!

jeg er kanskje i samme situasjon som deg... men barnet mitt er 9 mnd, og jeg har mer eller mindre roet meg, men kun fordi jeg egentlig ikke ser noen annen utvei..føler det er for sent osv... ER DET DET? en annen ting er at samboeren min absolutt ikke vil bytte!!! jeg føler ,akkurat som du sier, at jeg lot meg rive med av ammetåka... og nå sitter jeg her og lurer på om det er anger jeg kjenner...(har kjent det leeenge). huff..grusomt.. vårt navn er omtrent som du beskriver ditt,skjeldent og lett og si og vi har fårr mange positive kommentarer(jeg tror ikke folk tør si hvis de ikke liker det) men jeg syns selv at navnet er litt feil..og derfor også vanskelig å si... jeg hvet ikke hva vi bør gjøre..jeg hadde håpet at ting kanskje skulle roe seg litt etterhvert(i hodet mitt)men blir litt engstelig når du skriver at barnet ditt er over ett år og du fortstt er urolig....

jeg har seriøst vurdert å bytte, skaffet skjema osv..men aldri sendt inn...kanskje fordi jeg ikke har et godt alternativ navn...

jeg ønsker ikke å si hva navnet er, og jeg har forståelse for at heller ikke du vil det!

lykke til!

Skrevet

Jeg har siden jeg var liten, ønsket meg en jente som heter Olianna. Oppkalt etter min oldemor som het Oleanna., Synes det klinger så fint. Sambo nektet, han er ikke så begeistret for navn med -anna ending. (var en gammel tante som het det, og hun var visst fæl )

Så vi endte på Victoria og er veldig fornøyd med det. Det passer også den lille jenta vår.. At navnet betyr "seier" passer også veldig godt, men det er en lang historie som vi ikke tenker på lenger.:-)

Skrevet

Vi valgte Letizia Elin, første navnet etter kronprinssessen i Spania og det andre etter min mormor Elfryda Elin(kult navn:)), min mor og etter meg. Vi har en tradisjon om at etter det første hovednavnet kommer Elin og Letizia passet godt sammen med det....

Hvis det er noen andre som har kalt barna deres det hadde det vært gøy hvis dere skrev inn på tråden her, har ikke møtt noen enda som har kalt barna sine det navnet..enda da...

Skrevet

Soooorrrry...jeg bare måtte gjøre det...INNLEGG NR 100 SKREV JEG:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...