Katta&Eira Skrevet 7. desember 2006 #26 Skrevet 7. desember 2006 Jeg mener det er litt viktig at foreldrene vet hva navnet betyr når de navngir barnet sitt! Aron og Jonah (de var nevnt her over) er begge jødiske/hebraiske navn, så jeg kan forstå at eldre mennesker reagerer på det, for da de var unge hadde nemlig ikke jøder og sigøynere adgang til landet. Litt fordommer ute og gikk den gang som nå ;-) Personlig synes jeg det er viktig at man kan stå for det navnet man velger for barnet sitt, vite hvor det kommer fra, velge det hvis man identifiserer seg med den kulturen og den betydningen det har. Det er mange som velger svært spesielle, sterke navn til barna sine uten andre argumenter enn at de syntes det var "fint", og det mener jeg faktisk er litt "respektløst", på en måte. Men jeg er forferdelig gammeldags, det må bare sies.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #27 Skrevet 7. desember 2006 Jeg vet om en som har kalt datteren sin Villemo. Jeg hadde aldri hørt det navnet før, og det står ikke i navneleksikonet mitt, så det kan hende hun har dikta det selv. Fint, vel :-)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #28 Skrevet 7. desember 2006 Så i avisen en gang en familie hvor barna het Storm og Yr :-D Hvis de får en til kan jo den hete Hagl eller Regn...eller Orkan!
Sivalur Skrevet 7. desember 2006 #29 Skrevet 7. desember 2006 Vår gutt har et vanlig navn. Kjenner en liten jente som heter Eira og har syntes det var et kjempefint navn men visste ikke betydningen. Men nå som jeg har fått vite det her liker jeg navnet enda bedre!! Men til deg som hadde valgt Fanny - så håper jeg du vet den engelske og amerikanske betydningen av dette ordet? En ting er å komme til England og presentere seg som f.eks Odd eller Even, men å komme dit og si jeg heter Fanny (= fitte... unnskyld språkbruken...). I Usa er det litt 'bedre', der betyr det rumpe.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #30 Skrevet 7. desember 2006 Søsteren min har en datter som heter Fryd, tror ikke hun angrer. Jeg synes det er litt rart, men det syntes ikke hun.
Sivalur Skrevet 7. desember 2006 #31 Skrevet 7. desember 2006 wollafruen - leste litt nøyere og ser at du har fått hets her inne - var ikke meningen å hetse deg!! dere har sikkert tenkt nøye gjennom det.
Gjest Skrevet 7. desember 2006 #32 Skrevet 7. desember 2006 Katta&Eira Vi valgte navnet Aron på sykehuset når vi fikk vite at det var gutt. Fikk som sagt litt pes fra de eldre i familien nettopp fordi det var hebraisk. Vi vurderte navnet flere ganger, men fant ut at vi ville bruke navnet. Maria er det mange som kaller barna sine og det er også hebraisk, hvem reagerer vel på det ? Har en i nærmeste familie som heter Maria og foreldrene hennes var en av de som reagerte på navnet til gutten vår. Hvis han vil bytte det når han blir eldre, så får han gjøre det. Det skulle han fått gjort selv om han hadde et "normalt" navn.
tomat15 Skrevet 7. desember 2006 #33 Skrevet 7. desember 2006 Jeg synes Villemo er et fantastisk navn. Du kan finne det i sagaen om isfolket av Sandemo. Der finner du navnet til sønnen min også. Hans navn er også hebraisk og betyr "gave fra Gud". Navnet er Nathaniel Alexander. Vi er kjempe fornøyd med det. Gutten vår kler det.
ainaogvp Skrevet 7. desember 2006 #34 Skrevet 7. desember 2006 Gutten min heter Ville Petteri, kalle ham bare Ville eller "VP". Det er finsk, jeg er halvt finsk, mange reagerer, men jeg elsker navnet!
Luni og go'gutten =) Skrevet 7. desember 2006 #35 Skrevet 7. desember 2006 Selv om Ørjan ikke direkte er et uvanlig navn, så får vi faktisk en del reaksjoner på det. Bare positive da, de fleste syns det er kjempefint. Ikke alle som er like begeistret for mellomnavnet hans Mikael da.. Jeg ville ha det med pga min bestefar som døde da jeg var ca 8 år, så navnet har stor affeksjon for meg. Gubben syns ikke Mikael var fint som fornavn, og da ble det mellomnavn ) Selv om det kanskje var tungvint i begynnelsen så syns jeg nå at Ørjan Mikael er et flott og klingende navn ) Oppi bygda her er det en del uvanlige navn og navnesammensetninger; Knut Børre, Hans Kåre, Hellik, Lyder, Juster osv.. Hehe, jeg hadde noen latterkuler over navn da jeg flyttet hit.. ;oP
Katta&Eira Skrevet 7. desember 2006 #36 Skrevet 7. desember 2006 Viktoria (fikk en gutt) Eh, Maria er dog ikke hebraisk, men latinsk. Men det kommer sansynligvis fra det hebraiske Mirjam/Miriam, som man er usikker på den direkte betydningen av. Maria kan også komme av det hebraiske ordet "Marah", som betyr "det store havet" (i betydningen opprinnelseshavet, den kosmiske livmor), hvorfra Mennesket oppstår. Dette navnet (eller andre ord med samme betydning) er blitt brukt om den fødende Kvinnen som guddommelig prinsipp over hele verden i uminnelige tider, fra den gang det var Gudinnen/Moder Jord man dyrket fremfor Guden/Himmelske Far, som mange har gjort frem til våre tider. *måtte bare kverulere litt* ;-) For all del, jeg synes Aron er et kjempefint navn jeg! (Dette vet du helt sikkert, man er usikker på betydning, men det kan bety "den opplyste", og det er jo en fin lykkeønskning å gi barna sine) Det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg holdt med de gamle fordomsfulle! Om barna våre vil skifte navn i voksen alder, er det vel ikke så mye vi kan gjøre med det, det får jo bli opp til navnets bærer.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #37 Skrevet 7. desember 2006 Gutten vår heter Didrik og tror ikke det er så mange av det navnet heller? Aldri angret!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #38 Skrevet 7. desember 2006 Katta&Eira: Jeg som har en sønn som heter Jonah. Synes d du sier er latterlig, ma da kunne velge navn "bare" fordi det er fint. Et fint navn til en fin gutt som kjempet for livet i 3 mnd pa sykehus!! Du er forferdelig gammledags! Vi har ikke hørt noe fra den eldre garde om navnevalget.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #39 Skrevet 7. desember 2006 Alf =0) husker dere den lille søte ailien som var på tv for mange år siden. Sååå søt.
mai mammaen til to Skrevet 7. desember 2006 #40 Skrevet 7. desember 2006 aron er vel ikke uvanlig navn lenger? kjenner iallefall flere som har kaldt barna sine for det.... jeg har møtt på en som har kaldt jenten sin for Lykke. det er jo veldig søtt på en liten baby..men personlig syns jeg det blir rart når hun blir stor..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #41 Skrevet 7. desember 2006 Susanne-75 3 gutter kjenner en som heter Tristan. Alle tror han sier feil..at han heter christian..hehe
♥Prinzessin♥ Skrevet 7. desember 2006 #42 Skrevet 7. desember 2006 Nathaniel betyr "Guds gave", bare for å kverulere. :-) Det er Mats som betyr "gave fra Gud".
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #43 Skrevet 7. desember 2006 Noen velger navn uavnhengig av hva andre vil synes og tenke om det - og noen er modigere enn andre. Navn har ulike opphav, ulike betydninger og gjør seg forskjellig på forskjellige språk. For meg og mannen min var det et poeng at vi ønsket oss et bibelsk navn. Men det finnes utrolig mange (ikke minst stygge og) belastede navn i bibelen. Mannen min ville f.eks. ha Noa eller Jonah, men jeg syns personlig at de gjør seg best hvis man bor i engelskspråklige land (dette er MIN mening, jeg dømmer ingen i Norge som kaller barna sine dette). Så ville han ha Josef. Men jeg tror jeg vet omtrent hvor bibelkunnskapsnivået til den gjengse nordmann ligger nå, og derfor ville alle tro at han var oppkalt etter mannen til Maria... og ikke Josef, Jakob yndlingssønn som reddet Egypt fra sult og nød... Så dermed ville jeg ikke ha Josef. Vi hadde mange gode alternativer oppe - Jakob, Peter, Simon, David osv.osv.osv. Vi endte til slutt på Filip, som jeg syns både er pent, lett å si både på norsk, engelsk, fransk, tysk, spansk.... ja, et superbra navn! Det er et navn som er blitt mer populært med årene, men føler ikke det er helt på nivå med Emma eller Martin enda - mannen min jobber på en skole og han hadde ingen med Filip det året vi fødte (av 90 barn). Så vi er fornøyd med valget, selv om vi valgte å ikke være superspesielle :-)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #44 Skrevet 7. desember 2006 Gutten min heter Jaran, Har bare fått positive tilbakemeldinger på navnet, mange som synes det er kjempefint! Oldemor sleit litt i begynnelsen, ble liksom lettere å si jøran..hehe.. Har aldri angra ett sekund:)
1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 7. desember 2006 #46 Skrevet 7. desember 2006 Styrk heter minstegutten til naboene våre... synes det er ganske spesielt. Scott og Rick har de og. Med 8 barn så blir man vel oppfinnsom
mamma_74 Skrevet 7. desember 2006 #47 Skrevet 7. desember 2006 Mannen min er amerikaner, han reagerte ikke på Fanny i det hele tatt:-)Annet enn at han synes det er et fint navn.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #48 Skrevet 7. desember 2006 Nå er jo "Guds gave" og "gave fra Gud" det samme da. Begge indikerer at vedkommende er gitt som en gave av Gud. det ene navnet er hebraisk, det andre nordisk. Forøvrig betyr også det greske navnet T(h)eodor Guds gave.
Sigbeth Skrevet 7. desember 2006 #50 Skrevet 7. desember 2006 Villemo er jo et gammelt navn. "Villemo og Magnhild" er det et gammelt dikt som heter, her er Villemo et guttenavn. Så det er et av de få unisex navnene vi har i Norge....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå