Gå til innhold

Er det noen/mange som har valgt et veldig sjeldent og uvanlig navn til barnet...som har angret i ettertid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vet om noen?

Merker at det er en trend i å finne mest mulig sjeldne og uvanlige navn til barnet sitt. Det er forsåvidt greit og fint - men tenker at ettervirkninger for noen kan bli at navnet ikke funker i det virkelige liv, ruller ikke lett av tunga, folk reagerer 'alltid' på det osv.

Noen med erfaringer rundt dette? Noen som har gått til det steg å endre navnet på barnet sitt pga. dette?

Skrevet

Gudmoren til Martin har to jenter med marokkansk far og den ene jenta fikk et marokkansk navn. hun endte opp med å endre navnet for det ble så dårlig mottatt... Dessuten mislikte hun det selv etter en stund.

Skrevet

Hva het hun som endret navnet sitt da??

Skrevet

Yasmin. søstra het Nora så det klinga veldig dårlig

Skrevet

Jenta mi heter Nadine,det er et ganske uvanlig navn i Norge (en på barselgruppa vår heter Nadine hun også...).Vi elsker det navnet for det betyr "et håp"-jeg hadde problemer med graviditeten. Hvis hun ikke skal like dette navnet senere, har hun et annet navn som er ganske vanlig og som hun kan bruke.

Skrevet

Yasmin er jo nydelig!! Er jo faktisk "nordmenn" som heter det også. Og er hun halvt marokansk så måtte det jo være perfekt med et så vakkert navn.

Skulle gjerne kalt datteren min Jasmin selv jeg, men da med en J.

Skrevet

Nja, er mer det at de er tvillinger og at det ikke passet sammen. Og moren likte det ikke så da ville hun bytte...

Skrevet

Jeg synes også Yasmine er et nydelig navn! Hvorfor ikke bytte ut Nora med noe som passet bedre til det? Det hadde jeg gjort. Jaja, smaken er som baken.

Har en venninne som har meget spsielle navn på barna sine, men hun er nok bare stolt av at folk synes det er uvanlig. Selv har jeg kalt datteren min Eira, en nylaging av det norrøne Eir. Noen sier de aldri har hørt dette navnet før, men det bryr ikke jeg meg om. Det betyr "snø" på walisisk (vi har keltiske aner, så vi er litt opptatt av det), og det snødde idet hun ble født---i april!---så det måtte jo bli det navnet. Hun har fått et mellomnavn også, som hun kan velge å bruke som hovednavn når hun blir større hvis hun vil skifte.

Skrevet

Jeg har en vennine som skal føde om strakse 3 mnd,hun vil kalle sønnen sin ALF.Personlig synes jeg ikke navnet er noe fint,men hun synes det og det får være opp til henne. ;o)

Skrevet

Hvis man leser fødselsannonsene synes jeg ikke det er så stor trend å finne uvanlige navn, jeg. Ofte vanlige navn man ser der, så kanskje folk tenker mest på sånne her inne på debatten? Ikke alltid tanke og handling er de samme.

Skrevet

Alf av alle ting da...tenker bare på den gaaaamle serien som gikk før jeg da, han brune saken :) hihi!

Lillesøsteren min heter Connie Michelle...tungt navn, hun liker det ikke!

Skrevet

En jeg kjenner var nylig i dåp og et av de andre barna som ble døpt skulle visst hete Vetla, barnet var en gutt!! Tviler på at han blir så fornøyd med det navnet når han vokser opp..

Skrevet

Gutten min heter Aron. Ikke så mange som heter det i Norge, men i USA er det en del som heter det.

Jeg og sambo elsker det navnet men det var noen i familien som reagerte litt på det, ja (av de eldre). Men nå synes de det er en fint navn.

Har fått høre at det er et kjempe fint navn av mange, mens noen eldre synes det er rart vi ikke har gitt han et vanlig norskt navn.

Skrevet

Samme her, gutten min heter Jonah. De fleste spør om igjen, var det Jonas han het? Det er mange i USA som heter Jonah. Det var samboeren min som kom pa navnet, vet ikke hvor han plukket det opp. Vi angrer ikke i det hele tatt, haper bare han ikke far problemer med det senere....

Skrevet

Vesla mi heter Embla, ikke helt uvanlig men de fleste reagerer... Vi har ikke alliert oss med noe ekstra navn siden navnet ble langt nok med etternavnene...

Men det er jo et fint navn synes vi:)

Samt at det er jo ikke så langt unna årets mest brukte navn; Emma:)

Skrevet

Vi har kalt jenta vår Vivil. Det er det ikke mange som heter. Mannen min har ønsket det lenge, at om han skulle få en datter skulle hun hete Vivil.

Jeg synes det er et kjempefint navn. Det er litt synd at handikapplekene heter det samme, og at noen tenker på den når de hører navnet.

Vi har heller ikke et navn til, siden vi ikke fant på noe navn som passet.

Så vi håper hun kommer til å like navnet sitt og ikke blir ertet pga handikapplekene.

Skrevet

Vi har kaldt gutten vår Andreas Fritz.. Sammen mellomnavn som pappaen.. Synes selv det er nydelig, for min del kunne han bare hete Fritz. Men, pappaen nekta:) Fritz er litt søtt på en måte, mener nå jeg!

Men, det er mange som har stusset på navnet valget å sagt- "kunne han ikke hett Fritz -Andreas i stedet!!"

Hehe.. liksom...

Skrevet

Jeg veit om en som heter Mac Fyre.. Kaller hun bare for "Barberbladet".. (Mac3)

Skrevet

Gutten vår heter Emrik. Et lite brukt navn. Valgte det vel ikke fordi det var så lite brukt, men fordi jeg likte navnet. (Var min tur til å velge navn, pappa'n valgte Aurora på dattera vår. Angrer kanskje mer på det navnet da jeg synes det er litt tungt... Men det er jo et mye brukt navn, og vi får ingen reaksjoner på det navnet.)

Mange reagerer jo på Emrik fordi de aldri har hørt det, men jeg har fått masse positive tilbakemeldinger! Men tenker av og til på at han kankje burde hatt et navn til, siden det er så sjeldent...(Men jeg liker best enkeltnavn. Pappan heter Hans Olav så vi har vurdert Hans Emrik, men det blir nok med bare Emrik.)

Skrevet

Jenta vår har et ikke så veldig vanlig navn, men vi har ikke angret! .Vi valgte det fordi ikke annenhver jente heter det, og fordi a- og i-lyder lager lyse lette navn. Syns Fanny har en fin klang :o)

Noe av grunnen til at vi syns det er fint er at mammaen min heter Anny, og da er vi liksom veldig vant til "lyden", det er jo samme navnet bare med en F foran. Uttaler det med klar A og I til slutt (ikke Y). Mange her inne som har hetset meg for å velge et navn som ikke blir så pent på engelsk, men har engelsktalende venner, og de har ikke bemerket det i det hele tatt. Bekymrer meg svært lite.

De får hetse de som vil, vi og familien rundt syns Fannyjenta vår er en kjempefin jente som passer godt til navnet hun har fått.

Skrevet

Mellomste gutten vår heter Linus, og ei stund etter fødselen angret jeg litt da jeg fryktet at det skulle bli vanskelig for han med et så uvanlig navn...Men vurderte aldri seriøst å endre navnet.

Nå har jeg fått gutt nummer tre og ville ikke gå i samme felle..Derfor fikk han navnet Filip. Helt ærlig så ønsker jeg at jeg hadde vært modigere denne gangen. Har selv et sjeldent navn, og syns det er rart når Filip blir ropt opp og det er flere som reiser seg på helsestasjonen..Angret litt da må jeg si, selv om Filip er nydelig, da:-)!!!!

Hadde jeg vært modig nok hadde jeg kanskje valgt Tristan...Syns det har så fin klang!! Og ikke så langt fra Kristian, egentlig..

Apropos trenden: Vær klar over at alle navn går i trendbølger - min eldste heter Oliver, og min mormors reaksjon på det navnet var: "gammelkallnavn!" Arne og Tor og "onkelnavnene" var jo trend en gang de også!! Nå er de imidlertid "trauste norske navn". Syns det er helt greit at man vil ha sjeldne navn, og syns det er flott at noen viderefører navn fra tidligere trender...Jens og Erik feks : nydelige navn!!

Skrevet

Vår minste gutt heter Bendik. Synest det er et fantastisk vakkert navn. Trodde ikkje det var så uvanlig før vi høre og ser reaksjonen til dem som hører det :)

Skrevet

min gutt heit matheo,e et vældi uvanli navn men e jo ikke så ulik theo og matteus .. valgte å kalle han matheo før eg syns dete det fineste navne eg ha hørt om, og anger ikke et sekund på det. alle eg kjenn syns det e et nydeli navn og ha ikke fått nåkka negativ kritikk om navne

Skrevet

Vi har valgt et uvanlig navn til vår gutt, og fått masse reaksjoner på det. Noen har sagt rett ut at de syns navnet er stygt:-( og farmora mi lurte på om vi hadde dikta det.. hun måtte skrive det ned for å huske det.. hhihi.

Navnet er Linus:) jeg syns det er kjempefint jeg da. Ser det var en lenger oppe som også hadde en gutt med det navnet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...