frida♥ Skrevet 6. desember 2006 #1 Del Skrevet 6. desember 2006 nå sier hun hele to ord: mamma og nei. (de sier hun hele tiden....:-/) hmmm......vi prøver å "lure" henne til å si ord, men da er selvfølgelig svaret neeei...... Jeg skal gi det til etter jul med å bli bekymra, men da bør det skje noe her! Har jo noen "erstatningsord" sånn som bare vi forstår, men gjevnt over er det ikke mye action på pratefronten. Er det flere aprilbabyer som bare prater inni seg?? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vb-76 Skrevet 6. desember 2006 #2 Del Skrevet 6. desember 2006 Tror ikke du trenger å bekymre deg enda jeg... Vi har ei i bhg på snart tre år som har veldig få ord, der er vi litt bekymret. Hun sier mamma, pappa, baby og noen dyrelyder, og ikke så veldig mye mer. Var ikke Amanda veldig tidlig ute med å gå? Og ellers med det motoriske? Det går jo i rykk og napp hele tiden. Tror ikke du trenger å bli bekymret før hun nærmer seg to. Og han hun begrepsforståelsen inne så er det hvertfall ikke noe å bekymre seg for enda. Men du kan vel mye på dette området her selv. Ofte hjelper det bare å høre fra andre at ting er normalt!Og at det er lov å bekymre seg, for det gjør man som mor. Didrik prater ikke så veldig mye enda selv, men han kan en del ord, men ikke sette sammen til setninger. Forståelsen er der, og det er det viktigste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frida♥ Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 6. desember 2006 Neida ikke veldig bekymret, men liker å ha tingene på plass :-) om du skjønner. Amanda blir også litt frustrert til tider, hun forstår jo alt, men klarer ikke forklare alt. Hun har et godt kroppsspråk så hun blir som regel forstått. Kansklje litt av grunnen ligger her, hun har ikke trengt å prate, søstrene og vi har skjønt alt. Er bare utålmodig, vil så gjerne høre pratestemmen hennes :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vb-76 Skrevet 6. desember 2006 #4 Del Skrevet 6. desember 2006 Ja mye kan ligge der, at hun ikke trenger å prate for hun blir forstått uansett. Tror det er en del av det med den 3åringen jeg fortalte om i sted også. Skjønner du er utålmodig og da. Det er jo så søtt når de prater! Kankje Amanda er en av de, som når hun først åpner munnen, snakker hele setninger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frida♥ Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 6. desember 2006 Ja det blir spennende å se(høre) når det kommer, vi gleder oss iallefall :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rasko Skrevet 6. desember 2006 #6 Del Skrevet 6. desember 2006 Lillegutt prater som en foss, men det er veldig få ord foreløpig. Han hermer etter stavelser, vokaler og tonefall, og dermed hører vi ofte hva han mener, selv om han egentlig ikke sier ordet. Og han får jo sagt mye med kroppsspråket. Språkutvikling er kjempespennende!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. desember 2006 #7 Del Skrevet 7. desember 2006 Matilde prater dritmasse, men det er bare babyspråk (ca) foreløpig. Men som gutten til Rasko så hermer hun etter lyder og tonefall. Høres helt ut som en ekte monolog hun har, men den er uklar som om man hører den gjennom en vegg. Hun sier mer enn bare mamma og pappa, men det begrenser seg til fly, bil (eller fyyylla og biiii-la), pfu (pus), se, der, hei, jaja (hadet), ja, nei. Siste uke har hun lært seg å si et skikkelig ord også - hun sier skje!! Hun fikk spise yoghurt helt selv her en dag og da så hun på skjeen og sa ordet ("shjei"). Dritstolte både hun og jeg. Utenom se og hei er det det eneste ordet hun sier skikkelig, alt annet har en sånn babysleng på seg. Lever i håpet om at alt løsner like før 2årsdagen... Merker jeg blir litt mer bekymra når jeg hører om unger som er yngre enn Matilde (et par mnd) som allerede setter sammen ord og sier i fra når de vil/må bæsje *eeeek*, men hun er jo forholdsvis kjapp motorisk (går nå opp hele trappa selv med bare å holde i gelenderet, gjenfinner balansen selv også dersom hun er i ferd med å miste den på vei opp), så jeg later som om jeg tror det er derfor hun er litt treigere på pratefronten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 7. desember 2006 #8 Del Skrevet 7. desember 2006 natalie ligger vel midt på treet sikkert, eller kanksje litt under.. hun jabber vel litt nå og da, men først nå i det siste har jeg begynt å kjent igjen noen ord, så det er hvertfall fremgang.. (noe det ikke har vært på ett halvår eller noe...) Så det er vel bare vi mødre som bekymrer oss unødvendig som vanlig..hehe (jeg er den typiske hysteriske førstegangs..hehe) Det er vel ikke lenge før de prater høl i hodet på oss, og vi ønsker de bare kunna vært stille pittelitt..... hehehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charl8 Skrevet 17. desember 2006 #9 Del Skrevet 17. desember 2006 Åjada, høres kjent ut :-) Tobias sier "mamma" og "pappa" som det passer seg, ikke alltid helt treff på riktig person... Ellers går det mye i ball (alt fra tegnete sirkler til klementiner og epler er "ball"). Men han forstår mye etterhvert, og klarer å peke riktig på alle vennene sine på barnehagebildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå