Gå til innhold

Dere samsovere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre om hvorfor dere begynte å samsove.

Min gutt har nemlig nesten hele tiden sovet i egen seng, men vi tar ham opp i vår på morgenkvisten.

Han sovner som regel for kvelden rundt 7-8, men våkner alltid et sted mellom 22 og 23 og er kjempelei seg. Jeg tar ham alltid opp, fordi han er så lei seg. hjelper ikke bare at vi er i rommet med ham, vi må gå ut og vise ham stua, kjøkkenet, og da blir han glad igjen. så fort vi er inne på soverommet blir han kjempelei seg igjen og vil ikke roe seg ned.

i natt hadde vi ham isenga, la oss sammen med ham kl 23. Utrolig nok(for jeg har ikke villet ha ham i senga for å slippe å amme så ofte) sov han til 02:00 før han ba om mat. Og kl 05. Dette kan jeg godt leve med, for han sov godt og jeg syns det er koselig å ha ham i senga.

Jeg syns det virker som at sengen, eller soverommet, er som et fengsel for ham sent på kvelden. Ikke når han legger seg for natta, men senere. kan det være at han drømmer noe kanskje?

hvordan har det blitt med nattammingen når dere sover i samme seng? går det av seg selv ned til et måltid, evt ingen? Gir ham endel mat på dagen og syns det iallefall visse dager hjelper nattesøvnen hans.

Skrevet

Vi samsov i beygnnelsen da lillegutt sov MYE bedre i vår seng, og jeg ammet om natten =)

Jeg gruet meg litt til å venne han over på sin egen seg igjen, har hørt at det skulle være SÅ stort problem.

Men her gikk det helt naturlig for seg.

Lillegutt begynte å sove dårligere i vår seng, jeg la han over til sin egen seng og han sov som en liten prins! =)

Så dette har gått kjempe bra for vår del da.

Han begynte å sove i sin egen seng når han var ca 5 mnd :)

Skrevet

Mine foreldre har hele tiden sagt at samsoving er løsningen på lite søvn. I begynnelsen hadde vi for smal seng, men da vi fikk kjøpt ny begynte vi å samsove etter første amming. Nettene ble MYE bedre med en gang og plutselig begynte han å sove hele natta (i egen seng). Ca annenhver natt våknet han og ville ha pupp, og sov da videre sammen med oss.

Vår erfaring er at det ikke er noen vits i å "slite" med alle reglene man får hos helsesøster. Finn din egen stil og stol på deg selv.

Skrevet

Vi samsov i begynnelsen. Har ikke hatt noe problem med det. Snarere tvert i mot.

Han sov lenger og bedre sammen med oss. Etterhvert som sovetiden ble forlenget ble det lenger og lenger perioder i kurv ved siden av senga. Da han var 4 mnd flyttet vi han på eget rom. Når han våknet om morgen tok vi han inn i sengen. Så oftere og oftere tilbake i sin egen seng.

Nå er han 8 mnd. og nattavenning har vi ikke trengt. Det har gått av seg selv. Han får bryst ved 6-7 tiden om morgen før frokost halv 8.

Han sover hele natten 95% av tiden.

Jeg mener at vi har gjort noe riktig. At han er trygg!!!!!

Og jeg har fått "nok" søvn hele tiden! Alt har gått i et jevnt og pent tempo for både meg og min sønn.

Veninner som har vært konsekvente på at barna skal sove i seng fra begynnelsen av . Fort inn på eget rom. De må opp om natta enda å putte smokk som de kaller det. Og nattavenning har de hatt med skrik og skrål.

Min sønn fikk heller aldri smokk. Han sover hele natten uten noen form for uvaner.

Men kanskje vi bare har hatt flaks!

Skrevet

Har samsovet siden begynnelsen, han ville ikke i sin seng! Prøvde når han var 6 til 8 uker å la han sovne i sin seng. Det gikk, men han våknet tidligere og oftere for å få mat. Vanskelig å få han til å sovne da også! Så jeg velger å ha han i min seng hele natten. Pupp da 2 ganger på natt og en gang når vi står opp. Vi sover mye bedre gegge 2 når jeg har han sammen med meg!

Skrevet

kjære vene dere kommer til å slite. alle undersøkelser sier at barnet sover best alene. de bør i aller høyeste grad tilvendes å sove hele natten uten mat fra de er 6-9 mnd. helsesøster har råd om hvordan.

det er kjempekoselig med barnet i deres seng men gjør det på dagtid.

noe annet er en bjørnetjeneste......men hvis man har sett seg blind på kos og alt som er behagelig med barnet faller fornuften utenom....desverre...først og fremst for barnet...

Skrevet

min nekter å sove alene, og sover kjempegodt i vår seng.... men nå er han snart 3 mnd, så må vel prøve å venne han til egen seng snart. noe av det beste ved samsoving er jo amminga, for da slipper man å stå opp å hente ungen hver gang han er sulten. bare å slenge ut puppen, og halvsove videre selv så er begge fornøyd.

Skrevet

vi samsov fra snuppa var nyfødt til 3mnd.. ho sov mye bedre då, begynte å grine m en gang ho kom over i egen seng.

Når ho va 3 mnd begynte vi å legge ho i vuggen, ble litt styr 2kvelder så gikk d seg til, og etter d har ho ikkje sovet m oss.

Gikk kjempe fint!

Skrevet

Jeg skrev jo nettop over her at det gikk HELT fint og av seg selv å legge han over i egen seng når han var 5 mnd gml =)

Ikke alle som må slite, jeg fikk høre det samme som du sier.... Men stemte ikke for min del :D

Nå sover han så godt som bare det i sin egen seng :)

Skrevet

Etter at Martin begynte å våkne hver halvtime hele natta var både han og jeg så utslitt at for å bevare vår mentale helse tok jeg han i senga ei natt og da sov han som en stein. Så nå kommer han over til senga mi ved første spising, jeg synes det er skikkelig luksus å ha han i senga :)

Skrevet

Småen min er nå ca 3 uker, og jeg har samsovet med henne hele tiden. Hun får siste måltid i 23-24 tiden. Da sover hun til 03.30, får mat og sover videre til 7 tiden.

Fungerer kjempebra for oss. Slipper så mye forstyrrelser når hun skal ha mat på natten. Alt går kjapt og greit :-)

Skrevet

Man må kanskje se an barnet. Når jeg leser her inne får jeg inntrykk av at noen barn er sånn "gi dem lillefingeren så tar de hele hånda"-barn.

Vi som ikke har det kan gå for litt samsoving i en periode uten at det skaper problemer.

Skrevet

Hvis ungen min hadde villet sove i egen seng så hadde det jo ikke vært noe problem. Men det vil hun da ikke og da blir det til at hun sover sammen med meg halve natta. Hun sovner i senga si, men ikke snakk om at hun vil over dit etter amming. Siden jenta vår ikke sover så mye på dagen så prioriterer jeg faktisk å få sove på natta jeg!

Men det er jo klart at hun kommer ikke til å ligge sammen med meg forever, så planen er at når hun har begynt å spise fast føde og ikke trenger mat på natta lenger, så skal hun på eget rom.

Skrevet

Masse kos og varme :o) Og selvfølgelig er det enklere med natt måltidene....

Det som kommer den dagen han skal sove i egen seng,det tar jeg den dagen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...