Gå til innhold

Morkakeprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på alt når det gjelder morkakeprøve, da dette er et prøve jeg vurderer å ta.

Hvordan foregår den?

Når tok du den?(hvor mange uker var du på vei?)

Gjør det vondt? I så fall hvor mye?

Hvor lang tid tar det?

Vondt etterpå?

Hva kan man finne ut av en slik prøve? Akkurat like mye som en fostervannsprøve?

Kan noen værsåsnill og gi meg litt av sin erfaring?

Fortsetter under...

En morkakeprøve taes helst mellom uke 11 og 13, så vidt jeg husker. I alla fall ved The Fetal Medicine Center i London, der jeg har tatt den 2 ganger. Jeg tok den i uke 12+3 og uke 12+5, såvidt jeg husker.

Vondt? Nei, faktisk ikke særlig. Ble tatt gjennom buken (magen), og ble satt en liten sprøyte med bedøvelse rett før - men tror det var mest "for syns skyld", for de stakk "den store nåla" rett etterpå, mener at bedøvelsen umulig kunne hatt tid til å virke først! Men ikke noe særlig vondt, nei!

Selve prøvetakinga var unnagjort på 2-3 minutter.

Hadde ikke noe vondt etterpå. Utenom psykisk... var litt engstelig...

Ved en slik prøve kan man finne ut om fosteret har store kromosom-avvik, som fører til fosterdød eller alvorlig psykisk/fysisk handicap. For eksempel trisomi 21 (Downs/mongoloisme), trisomi 13 / 18 (dødelige), i tilleg til kjønnsbundne avvik (turners syndrom). I london sjekker de i tillegg for cystisk fibrose. Så ja - finner ut like mye som ved en fostervannsprøve, men den store fordelen er at man kan ta den tidligere, + at man får svar MYE raskere (ved morkakebiopsi tar det kun noen dager før men får svar fordi man tar ut så mange celler, ved fostervannsprøve tar det 2-4 uker før man får svar fordi man kun tar ut fostervann, dvs veldig lite celler - og disse må dyrkes opp til tilstrekkelig antall før man kan teste dem).

Håper dette hjalp litt!

Som sagt - vært gjennom dete 2 ganger, null problem!

Annonse

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tok morkakepøve i trondheim på torsdag... de er de beste her i landet.. de var så snille og gode mot meg der oppe. tok seg god tid og stresset ikke... jeg syntes det var ganske vondt.. måtte ta den to ganger pga for lite væske første gangen... de gir ikke bedøvelse der..

de sa til meg at det var 1% sjangs for sa ved morkakeprøve...

Annonse

• 2 år senere...

Jeg skal ta morkakeprøve i uke 10/11. Jeg har en kromosomfeil selv som er arvelig. Nail Patella Syndrom, heter det syndromet. Det er 50% sjanse for å føre dette videre:( Søstera mi har ikke fått det. Mamma har det, og jeg er vel den 7. generasjonen som har fått det...

Håper håper håper så inderlig at vi har flaks, og at lille spiren i magen min ikke har fått det!!! Jeg er 4 uker i morra..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...