Gå til innhold

Prøverør og adopsjon parallellt...?

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen av dere som har sendt inn søknad om adopsjon mens dere holder på å prøve? Her i heimen har vi en liten disputt om dette. Min sambo mener det er det samme som å resignere og er ikke så happy for den tanken, mens jeg tenker som så at en adopsjon er en langdryg prosses, og at det absolutt ville være en fordel å komme i gang så fort som mulig. Leste i Aftenposten her om dagen at ventetid for å få sin søknad behandlet i kommunen i Oslo kan være opp til 20 måneder!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1549541.ece (nå er sikkert det det ekstreme, men likevel...) Og så skal man gjennom BUF og landet man søker om barn fra etter det. Jeg ville gjerne ha sendt en adopsjonssøknad med en gang, jeg. Ikke fordi jeg ikke har troen på at vi skal lykkes, men DERSOM det nå viser seg at det ikke går i nær fremtid, er det litt kjipt å skulle vente i enda 2-3 år før man kan få baby-drømmen oppfylt. Vi jo heller trekke søknaden dersom vi lykkes i løpet av nærmeste framtid. I "verste" fall ender man med dobbellykke...

Hva tenker dere andre om saken?

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

Vi har tenkt å gjøre oss unna med prøverør før vi evt søker. Vi har bestemt oss for at vi skal adoptere dersom vi ikke får det til, men som sagt så venter vi litt til.

Vet ikke hvordan de stiller seg til å vurdere dere når dere er igang med IVF heller jeg, men det går jo an å høre med et av adopsjonsfirmaene.

Klæm

Jeg mener alder har en god del å si her.

Er dere ganske unge, har dere jo god tid til å prøve ut prøving først, og så evnt gå på adopsjon etterpå.

Det kan sikkert være mange følelser og ting å håndtere med begge veiene til lykke :)

Er dere ikke fullt så unge, kan det vel være smart å satse på to hester, og se hvordan det går.

Men dere bør sikkert finne en felles holdning til dette, for det kan sikkert komme tøffe tak, og da er det greit å være enig.

Jeg trodde faktisk ikke man fikk lov til gjøre begge deler på en gang. Ei venninne som er utdannet sosionom sa i hvert fall at du må være ferdig med alle forsøk før du søker om adopsjon. Hvis det blir oppdaget at du gjennomfører forsøk etter at adopsjonssøknaden er sendt kan du havne bakerst i adopsjonskøen igjen.

Tror adopsjonsbyråene krever at paret som søker skal ha full fokus på adopsjonen og ikke tenke som Ole Brum - ja takk begge deler. Tror at enkelte land krever infertilitetsbekreftelse fra lege for å godkjenne adopsjonen.

Hilsen

Man kan ikke adoptere og være i forsøk samtidig.

Dette har jeg sjekket ut.

Man skal være ferdig med prøvingen når man

skal adoptere, du kan ikke være gravid når du adopterer, og

barnet dere har fra før (om dere har det) må være over 2 år, eller

2 år...

Så du får ikke godkjent noe adopsjon før man er helt

ferdig med prøvingen selv..

Annonse

Takk for alle svar. Som dere sikkert skjønner har jeg ikke drevet mye research på saken, og jeg iInnser at dette var utopisk ønsketenkning fra min side. Er nok bare litt for utålmodig. Men når man har drømt om å bli mor i ung alder, og så innser at man plutselig ikke er så~å ung lenger... Men for all del; vi har kun hatt ett forsøk, og vi har fortsatt ikke rundet 30. Jeg skal forsøke å smøre meg med tålmodighet (har vel ikke annet valg...), og så kommer nok drømmebabyen en vakker dag!

ophelia, jeg er sikker på at drømmebabyen kommer en vakker dag :)

Jeg har selv tenkt denne tanken, så jeg ringte og hørte, og

fikk beskjed om at det ikke går.. Og det synes jeg også er logisk..

Sender deg en klem, og håper du blir gravid fort slik at det

ikke er så lenge til du møter drømmebabyen din :)

Søknad er ikke sendt :o)

Vi har valgt å prøve å få eget eller egne barn først før vi går for adopsjon. Respekterer de som går for adopsjon, men vi har fortsatt et håp...

Og så lenge det er håp er det liv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...