Gå til innhold

stemmer det at barn som er små for alderen lærer å åle/gå/krabbe fortere enn de som er store for alderen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer??

Skrevet

Ikke min erfaring.

Gutten min begynte å krype/krabbe når han var 6,5 mnd ca. Han prøver å sette seg opp nå.

Han veier 10,3 kg og er 72,5 cm lang (er 7 mnd + 5 dager nå)

Venninna mi sin gutt er 8 mnd. og han krabber, setter seg opp selv, reiser seg opp etter ting og går rundt bordet. Han veier 9,7 kg og er 71 cm lang.

Skrevet

Dette stemmer IKKE.

De som har store barn ønsker gjerne at dette er tilfelle da de har en "ynnskyldning" for å si at ungen mion krabebr ikke fordi den er så god og rund.... he he...

Men det stemmer altså ikke.

Motorikken er ofte arvelig betinget.....

Jeg gikk tidlig, mine unger gikk tidlig.

Min veninne sine unger er LUBEN og gode, men gikk tidlig alle sammen. Mine unger var lubne og gode (over 12 kilo 1 år) og gikk tidlig...

Min svigerinnes datter er liten og spe og gikk tidlig.

Så spe eller lubben som baby, det er motorikken og dens arvelige egenskaper som avhenger her......

Har uttalige eksempler på lubne babyer som går tidlig, og spe babyer som går sent og omvent, så ingen fasit på det....

Skrevet

måtte bare høre om dette var "allmenn kunnskap", jeg har nemmelig heller ikke helt samme erfaringa!

Min gutt er også 7mnd og krabber som bare det. Har reiser seg opp i knstående etter ting, og jeg tror ikke det er lenge til han er helt oppe!

min gutt er foresten 73 lang og veier ca 9 kilo (8.8 for snart en mnd siden)

er jo ei med en stor gutt som er lang og tung som sier dette da.. han er ikke kommet like langt som de andre

Skrevet

Stemmer for min del.....

Liten jente som krabbet og satte seg opp litt før hun ble 7mnd gammel.

Gutten min er 8 mnd, 76,5 cm og han bare åler seg og prøver å sette seg opp (kommer bare halvveis...hehe). Han er litt bedagelig anlagt tror jeg:-)

Har ei venninne med en kort og lett gutt som er tidlig ute.

Men tror nok dette varierer like mye som alt annet:-)

Skrevet

Jenta vår er lett for alderen og hun har alltid vært aktiv. Hun begynte å åle seg og stå på alle fire og gynge like før hun fylte 6 mnd og hun krabbet på alle fire før hun var 7 mnd. Nå er hun 7,5mnd og krabber som bare det. Hun har også begynt å reise seg opp etter møblene og står som en prest i senga si hver bidige kveld.. ørti ganger :)

Det er søt, men også veldig vanskelig for snuppa og sovne når det skjer så mye nytt...

Skrevet

Stor og god mm baby. 13 kilo på 1 års kontrollen.

Krabbet 7,5 mnd. Gikk når han var 10 mnd.

Så stemmer ikke her iallefall...

Skrevet

Hei på 4 mnd kontrollen veide min 10040 g, altså han er rund og god. Og da hadde han allerede kunne rulle rygg mege i en uke, og gjorde dette heeeele iden.

Nå er han 7,5 mnd og på 7 mnd kontrollen veide han 10980 g (nesten 11 kg hoho) Og han har ålet seg siden han var 7 mnd, (før det ruller han seg for å komme frem).

Så, han er ikke verden rskeste men ligger relativt bra på gjennomsnittet. Han er ikke så mye i krabbestilling, hehe, heller i "push up stilling" (med strake armer og tær i gulvet og resten av, så lang han er i luften, han har ikke skjønt at om man trekker beina inn under seg så blir det myyyyyye lettere).

Men han er meeeeget pratsom av seg. Hermer mye. Gjentar mange ord som jeg har sagt mye uten at jeg har sagt de på en stund (men jeg skjønner jo at han ikke fostår hva de betyr, før noen begynner å klage). Øver stadig på å "prate". HS mente han lå langt foran på pratesiden. Hehe. Prioriteringer :P Han tar det enkleste først!

Skrevet

Ja, denne påstanden er så absolut riktig!

Skrevet

jenta mi er stor for alderen, nå er hun 1,5 år og rundt 14kg og laaang, vet ikke hvor lang hun er da, men er på vei over i str.92 i gensere og bodyer...

Hun satt når hun var 6 mnd, og krabbet når hun var 8 mnd, hun gikk da hun var 11 mnd

så jeg vet ikke jeg, på HS sa de at hun er tidlig ute, både med motorikk og prating, så det er vel like individuellt som allt annet når det gjelder barn

Noen er tidlig ute med å gå, mens andre feks er tidlig ute med å prate, så alle er forskjellige

Det viktigste er jo at de utvikler seg som de skal , om de går når de er 11mnd eller 13 mnd synes jeg ikke har så mye å si, men det er jo veldig moro for oss foreldre da!

Klem

Skrevet

Gutten min var 8,7 kg og 76 cm ved 6mnd kontrollen.

Han begynte å åle seg på 7mnd dagen sin, og i går 7,5 mnd begynte han å sette seg opp selv.

Han er veldig lang i følge helsesøs. så jeg kan vel ikke si meg enig med den påstanden nei :)

Skrevet

NEi, tror nok ikek det stemmer :) jenta mi ligge rhelt på gjenomsnittet, men hun er ganske tidlig ute.. hun begynte å åle rett etter at hun ble 4 mnd (eller var det før tro? husker ikke helt nå) Krabbe gjorde hun første gang når hun var litt over 6 mnd. Hun er nå 72 cm og er ca 8.5 kg (8 mnd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...