Gå til innhold

Bleieutslett. HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Har en datter på ca 16 mnd, som har hatt bleieutslett i ca 4 mnd nå. Har prøvd det meste, ingenting hjelper... Har prøvd forskjellige soppsalver og kortison salver, antibiotika salver, zink salver, skiftet bleiemerker, tøybleier, gir henne c-vit, vasker henne med eddik vann osv... Har også prøvd en del andre salver som oriflam ol. Har også prøvd å kutte ut forskjellige ting som tomatsaus, saft o.l. Noen som har noen råd? Har vært hos masse leger som sier hun ikke kommer til å bli kvitt det før hun slutter med bleie. E det mulig? Kan ikke la henne gå uten bleie hele dagen heller!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7357276-bleieutslett-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd tøybleier ja, men det ble bare verre av det. Så måtte bare gå tilbake til papirbleier. Har vært hos hudlege i dag, fått sterkere kortison salve. Bare å vente å se. Hun går uten bleie så lenge vi er hjemme, litt vanskelig andre steder. Hudlegen var i alle fall mer positiv, jobber på Volvat i Bergen. Veldig kjekt å komme til en lege som bryr seg...

Uff, så vondt det må være for henne! Og indirekte for dere. Min datter fikk hardnakka bleieutslett, og etter å ha prøvd "alt" begynte jeg å bruke pampers våtservietter med aloe vera når jeg skulle vaske henne. Og det hjalp! Bleieutslettet forsvant, og stumpen har holdt seg fin i ettertid, så all bruk av vaskeklut er forbudt brukt i stumpen. Kan legge til at når jeg bader henne, har jeg et par dråper olje i badevannet.

lykke til!

Annonse

Hvilke tøybleier har du forsøkt? Jeg tenker at en løs brettebleie med ullbukse er den beste løsningen når huden skal puste. Når en begynner med tøybleier kan det ta noen uker før huden venner seg til det våte miljøet i bleiene, og du kan derfor oppleve at hun er sår en ganske lang stund. Da er det viktig å bytte ofte, gjerne hver gang hun har tisset. Det kan jo være en løsning på reise-problemet deres, en tøybleie (bomull) som skiftes når hun har tisset. Da blir det jo bare som en tykk truse, og skal ikke fremkalle allergi. Om du skal prøve igjen, pass på hvordan du vasker bleiene slik at det ikke sitter igjen rester etter vaskemiddel i bleiene.

Etter å ha forsøkt mange ulike kremer og kjerringråd er jeg kommet frem til at det beste å smørre med er en fet krem, eventuelt tørke over rumpa med en bomullsklut fuktet med olje.

Har du tenkt på om det er noe hun spiser som gir henne bleieutslett? Jeg vet om barn som har fått utslett hver gang de har spist druer. Kanskje det er så enkelt som at hun reagerer på noe hun spiser? Har dere f.eks. spist mandariner/clementiner ofte de siste månedene?

Jeg tenker at kortisonsalver egentlig bare behandler symptomet og ikke årsaken. Dersom dere misstenker kontakteksem til bleiene eller vaskemiddel i tøybleiene kunne du hørt med hudlege om en eventuell allergitest (uten at jeg vet at de vil utføre det på så små).

Vi brukte de tøybleiene på babykos med ullbukser utenpå i ca to uker.(Vasket med Neutral og litt eddik som skyllemiddel) Vi skiftet veldig ofte, i hvert fall ti ganger hver dag og om natten. Var ikke fornøyd med de bleiene, ble veldig vått.. Og jenten min ble bare verre og verre. Hudlegen anbefalt faktisk å bruker papirbleier. Hun har fått utslett andre steder på kroppen også no, ansikt, under armene, rundt håndleddene og albuene. Men huden er blitt mye bedre etter vi begynte å smørre med sterkere kortison salver. Men mulig det kommer tilbake når behandlingen er over.

Har prøvd å kutte ut en del matvarer, men har ikke prøvd melk enda. Har hørt at de ikke kan finne ut av ulike allergier før de er to år, vet ikke om dette stemmer. Tenkte eg skulle spørre legen om dette, vet at de kan ta en avføringsprøve for å finne ut om de tåler laktose.

Hudlegen lurer jo på om det er psoriassis, men det er for tidlig å si noe sikkert. Får virkelig ikke håpe det, ingen i nærmeste familie som har det. Men men takk for svar alle sammen!

Har du prøvd Eight hour cream fra Elisabeth Arden? Jeg har ikke prøvd den på bleieutslett selv, men mange småbarnsmødre er avhengige av den. Solgte masse av den når jeg jobbet i parfymeri. Den er super på alt av sår hud, brannsår, solbrenthet, små rifter, kjempetørr hud, munnsår, såre brystvorter, vet om mange som bruker den på bleieutslett og atopisk eksem. Koster ca 200 for en tube, og den har du leeeenge!

Vi var på apoteket og fikk noe som hjalp med en gang, husker ikke helt hva det het, men jeg tror det het noe med krystall, og var veldig lilla, så en måtte være forsiktig med å få det på klær pga av av-farging.

Kan desverre ikke hjelpe deg med navnet, men vi spurte etter noe som hjalp mot kraftig bleie-utslett, lurer på om vi også fikk anbefalt dette på helsestasjonen, men det husker jeg ikke helt (dette var med førstemann, for 2 års tid siden....)

• 2 uker senere...

Har du prøvd å bruke Vitapan gul eller oransje??...........bruk iallefall IKKE zink, den tørker ut huden og gjør ting bare verre. Du kan også prøve Repair(samme tube som Locobase). Vi brukte Vitapan til jenta vår+ at hun fikk gå mye uten bleie når vi var hjemme(ble litt tiss å vaske i lpet av en dag....men hjelpte iallefall jenta vår)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...