Gå til innhold

Når barna er med på handel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppfører dei seg da?

Skjelden vi har vår med på handel men har måtte vere med noen ganger i de siste, og etter kort tid blir han helt umulig. Springer rundt og skal rive ned alt mulig, klatrer og roper.,ol nekter selvsagt og sitte i vognen.

Forslag til hva vi kan gjøre, erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sier at hvis hun skal være med inn i butikken, så må hun være rolig. Hvis ikke må vi sette oss ut i bilen igjen.

Og så får hun ikke løpe rundt, men enten sitte i handlevognen eller leie oss. Hvis hun sitter i handlevognen, pleier det å hjelpe hvis hun får holde en vare som hun har lyst på, f.eks. en youghurt eller en frukt. Da sitter hun i ro. Og så prater vi, både om det vi kjøper og andre ting vi ser.

På kjøpesenter har vi de samme "reglene".

Og vi prøver å unngå å ta henne med hvis det er sent på dag og/eller hun er trøtt...

Skrevet

Småen på 2,5 år sitter enten oppi vogna(ikke i setet)eller så får han egen liten vogn,det er stor stas!;-)

Skrevet

Frøkna på 2 1/2 år, går fint sammen med oss hele tiden, kjempe deiligt og bare kunne si at hun må følge etter oss/gå sammen med oss så gjør hun det.:o)

Men elste jenta vår, som nå er 4, var mer aktiv av seg, tok det for lang tid (mer en 5 min) så ble hun utolmodig og sprang både hit og dit.

Hun var håpløs og ha med seg, men etter at vi hadde plassert henne i bilen noen ganger (sammen med en av oss voksene) så skjønte hun fort at vi mente alvor når vi ba henne om å gå fint sammen med oss.

Men vi har fremdeles noen dager da hun rett og slett nærmest er håpløs og ha med seg.:o/

Skrevet

Hvis vi har god tid, prøver jeg å la ham hente varer og legge dem i kurven. Skikkelig stolt. Er litt voldsom med lempinga av og til, men pleier å gå bra.

Skrevet

I matbutikken går det helt fint. Da sitter hun enten i setet på handlevognen og koser seg.. Synger "halleluja" og gjør mamma flau :o) Hun får ofte holde en av varene hvis hun vil det. Hvis vi skal handle lite går hun med liten handlevogn, kjempe stas, men tar jo selvfølgelig dobbelt så lang tid. Så får hun "ansvaret" for å finne yoghurten, brødet o.l.

På shopping ellers prøver jeg å unngå at hun er med. Hun synes det er urkjedelig, og det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg forventer på ingenmåte at hun skal sitte rolig i vogna i timesvis mens jeg shopper. Hvis jeg må ha henne med, prøver jeg å lage avtaler om at hvis hun sitter så og så lenge i vogna så skal hun få bestemme hva slags sokker e.l. hun vil ha (ting hun uansett skal få). Ellers er rosiner og frysetørket frukt (fra helsekost) ypperlig. På shopping bestikker jeg uten betenekligheter. Synes det er "tortur" å forvente at småttisene skal sitte i timesvis i vogna mens mor shopper..

Skrevet

I matbutikker går d fint (som regel vertfall), da sitter hun i handlevognen eller triller sin egen lille vogn om vi bare skal ha litt.

Skal jeg på shopping er det vel skjelden hun er med, og dei gangene hun har vert med over tid blir hun fort lei ja og det skjønner jeg godt. Hun er ikke av den typen som kan sitte flere timer i vognen sin, og det synest jeg ikke man skal forvente av et barn heller. Da er det bedre for alle parter at mor reise aleine på dei lengre shoppingrundene, som julehandelen:-) Eller evt ta noen korte turer over tid om en ikke har mulighet og reise aleine.

Skrevet

---kanskje du burde ta han med på slike ting litt oftere så det ikke er så spennede og "rive" ned helebutikken. Da mener jeg for korte handleturer etter jobb/bhg ikke lange kjedelige som ofte bare damer orker.

Skrevet

Helt fra vesla var baby har hun fått vært med og lært seg "reglene", nå er det bare moro. På butikken så triller hun egen vogn og da spør hun "skal vi ha den kanskje?" og synger og traller så fornøyd. Vi pleier å lage avtaler på hva hun kan få "kjøpe",yoghurt og epler faller i smak.

Men vi har hatt våre krangler der hun spenner seg i bue og hyyyler så høyt hun kan. Da har jeg aldri gitt etter, bare roet henne ned og fortalt henne at dette går ikke ann.

På shopping er hun ikke med, men når hun skal få seg dress, sko og lignende så er hun med og prøver de. Så handler jeg som regel noe småpjask og det går greit, men ikke alt for lenge. Så spiser vi og handler litt til. Noen ganger vil hun ikke sitte i vognen, spesielt ikke nå som det er nisser overalt, det er jo sååå spennende å se på.

Forslaget mitt er å ta han med oftere, i begynnelsen gjerne når du vet det blir korte turer. Gi han et eple å spise i vogna, sjokolade er ikke smart, da blir de jo helt hyper. Vær bestemt med han, men velg dine slåsskamper med omhu.

Skrevet

??

har aldri vært noen problem med noen av de....

og de har vært med i butikken siden de ble født...

de går rundt og titter.. og av og til spør de om å få noe.. får nei til svar (en veldig sjelden gang ja) og trekker på skuldrene, protesterer noen ganger og går og legger det tilbake igjen...

har gutt på 8,5, jente på 3,5 og jente på 1,5

Skrevet

eldste på snart 3 kan vi ikke ha med i butikken, vi er nødt til å handle uten henne, for det blir helvete uansett på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg mente ikke på handel i matbutikk, men på shopping ellers. Som f.eks å se på møbler, gå i klær/sko butikker.

Matbutikker går som oftest greit.

HI

Skrevet

det er akkurat det samme med shopping i andre butikker hos oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...