Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med eksamen i ped. 3.kl. og lurte på om det var noen der ute som hadde noen tips til hvilke perspektiv som kan drøftes.

 

Oppgaven lyder som følger: drøft hvordan førskolelæreren kan arbeide for å inkludere barn med ulik kulturbakgrunn i leken.

 

Håper noen kan hjelpe meg. Oppgaven skal være inne på torsdag, og jeg er så lei....sitter helt fast i mitt eget hode

 

 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7356742-hjelp-eksamen-i-pedagogikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istedenfor å fokusere på forskjeller kan du fokusere på likheter!

Barn liker å leke, synge, løpe osv. uansett kulturell bakgrunn.

Lag et innkluderende opplegg sånn at alle kan være med uavhengig av relegion og kulturell bakgrunn.

For å drøfte må du nok se på både likheter og ulikheter....

 

som du allerede har fått svar på, er det mye likheter, med sang, dans osv.

Men hvordan bruke dette til å inkludere? En kan synge sanger, danse danser, lese eventyr fra de ulike kulturene. Styrker dette leken? Blir barna da mer inkludert? Eller gir det bare en felles opplevelse?

Hva er lek?

Rollelek, noe av det viktigste i leken. Hvordan inkludere?

Et viktig prinsipp i lek, er at barn leker det de erfarer. De leker mor og far, butikk, opplevelser de har hatt. Et barn som aldri har vært hos tannlegen, eller sett/blitt fortalt hva som skjer der har ingen mulighet å leke tannlege...

Har alle barna de felles opplevelsene? Er noen av opplevelsene ulike utfra hvilken kultur bakgrunn en har? Når en tenker lek i barnehagene, og rollespill er det ofte de tradisjonelle norske rollene en tenker. Er det arenaer en kan hente rollespill fra i de andre kulturene? Hvordan foregår så enkle ting som måltid i de ulike kulturene? Hva spiser de? Kan en dramatisere dette, eller på en annen måte gi barna en innsikt slik at de får kunnskap og erfaring?

 

bare noen tanker. Vet ikke om dette hjelper deg, men du må uansett ha lykke til:-) Det er nå 7 1/2 år siden eg var ferdig utdannet førskolelærer, og stortrives i jobben :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

meg igjen :-)

 

leste det andre svaret du hadde fått igjen, og kom til å tenke på et par ting til....

 

Du fikk der tips om hvordan du kunne inkludere ved å lage et opplegg, og at alle uavhengig av bakgrunn liker å leke, løpe, synge, danse. Stilte tidligere spørsmålet; hva er lek? og hvordan inkludere i rollelek?

Hva er å inkludere i lek? En kan ha voksenstyrte opplegg for dette, men når er målet nådd? Når alle føler seg inkluderte i opplegget, eller når barna fortsatt inkluderer hverandre etter at det voksenstyrte opplegget er ferdig?

Jeg tror også det er et viktig perspektiv at vi ikke må overfokusere på kulturelle forskjeller. Det kan fort bli litt krampaktig. Mye viktigere å la unger være unger uten nødvendigvis å se dem som bærere av tunge kulturelle tradisjoner hele tiden. Tenk hvis spørsmålet var stilt annerledes: hvordan inkludere norske barn i varn med en annen etnisk opprinnelses lek? skulle du da som voksen bedt barna leke at de hadde på bunad, søttende mai osv? Det er viktig å ikke overdrive dette med kutlurell bakgrunn. Sannsynligvis har barna i barnehagen vokst opp i Norge, og går i de i barnehage har de mange av de samme kulturelle referansene som alle andre norske barn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...