Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Dette gjelder en 17åring.. Hun er mor til ei 3 måneder gammel jente, og hun er ute å fester fra fredag til søndag HVER helg.. (jenta er hos mormor eller pappaen til barnet) Det er kommet frem at hun er borti narkotika. Men hun er ute HVER helg. HVER helg! Er det bare meg som reagerer på dette? Jeg hører dessverre så mange ting som til sammen gjør meg bekymret, men problemet er at om jeg sender en bekymringsmld vil det garantert komme tilbake til meg
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Det viktigste er hensynet til babyen. Nesten bedre at det går utover deg enn henne.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes du skal gjøre det. Jeg har selv vært borti den problemstillingen og valgte å gjøre det. Jenta fant aldri ut av at noen hadde sagt fra tror jeg. Etter det så ble alt bedre og hun tok mer ansvar.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Ja, det er jeg selvsagt enig i! Men reagerer jeg litt 'sterkt' kanskje? Er det normalt å ut hver eneste helg? Vi er på samme nettsted blant annet, og jeg leser stadig "Gud jeg husker faen ikke en dritt. Kom hjem kl 4 på søndags morgen og dro ut igjen for å drikke. hahaha. gud å gøy! hva skjer neste helg?" Slike ting synes jeg er helt tullete når man har fått barn, og de narkotika greiene er jo selvsagt skremmende...
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Hele situasjonen rundt ungen er viktig, ikke bare hvordan moren er. Vet du hvordan hun har det hos mormoren og hos pappaen? Dette er det barnevernet som er mest kompetente til å vurdere. Det er det som er deres jobb. Det er derfor bedre å sende en meldig for mye enn en for lite. De har taushetsplikt, så de kan ikke si hvem som har gitt dem bekymringsmeldingen. Du mener kanskje at de finner det ut likevel? Den vurderingen må du ta, i forhold til din situasjon og samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Ærlig talt...Det er jo ikke bra hvis hun driver med narkotika, men vet du dette eller er det bare et rykte? Om noen velger å være borte fra barnet sitt hver helg er vel det deres sak så lenge barnet er hos voksne ordentlige personer. Pappaen og mormora er vel bra de. Jeg synes det virker som om du skal "ta"henne fordi hun er 17 år. Det er ikke skjedd noe forsømming her ut fra det du har fortalt.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 en bekymringsmelding kan også formidles anonymt. men er dette bare rykter? uansett vil barneværnet finne ut dette. det at moren til denne jenta lar henne holde på slik er egentlig en bekymring spør du meg.men om hun er en god og omsorgsfull mor ellers, og de ikke finner noe bekymring ved at barnet overlates til bestemor og barnefar, så vil de ikke gjøre noe med saken likevel. for hun er jo ikke i påvirket tilstand sammen med ungen. og hun sørger for at barnet blir tatt vare på av folk og ikke mange forskjellige, når hun ikke er der. men det er klart er man bekymret skal man melde fra om dette det er alle pliktige til og det er barnet en skal hjelpe her. men det kan jo hende det hjelper om noen tar en samtale med jenta om hva som forventes av ern når en har en baby.
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 nei, det er ikke normalt å være så mye ute. på bakgrunn av det du skriver så hadde jeg definitivt ringt bv. det er barnets vel som må gå foran ditt her, helt klart. du har en plikt å gi beskjed hvis du er urolig.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Kan vel være ute hver helg hvis hun vil, så lenge det er andre voksenpersoner som tar seg av barnet. Det viktigste er vel hvordan hun tar seg av barnet i ukedagene. Skal du gi en bekymringsmelding må det vel være at du tenker babyen ikke har det bra da? En 17-åring har kanskje behov for litt ungdomstid og å slå ut håret og være sammen med venner. Men det kan jo være fare for at det går over til narkotika- eller alkoholmisbruk midt i uka dersom det blir hver helg. Uansett er bruk av narkotika et faresignal.
Happy H Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Det er lov å være anonym når du sender en bekymringsmelding til barnevernet.. Husk du skal alltid tenke på barnets beste..så det er bedre å sende en melding for mye enn en for lite!!!! Barnevernet avgjør om de vil undersøke saken eller henlegge den!! Synes absolutt du bør sende en melding!!!Stakkars uskyldige lille babyn... Vet d ikkje e nokke lett og at de fleste gruer seg for å ta kontakt med barnevernet..men du vil møte hyggelige folk der, som garantert vil gjøre det riktige i saken.
Retro-mamma Skrevet 5. desember 2006 #11 Skrevet 5. desember 2006 Hvordan sender man egentlig anonym bekymringsmld til barnevernet? Jeg stusser på at barnevernet har noe de skulle ha sagt om at moren er på fest i helgene - så lenge hun har barnevakt er det vel greit. Det er jo trist at 17-åringer som ikke har flydd fra seg, får barn. Pappaen er vel kanskje også 17 år og fester når han har barnefri? Hele greia høres ut som en lei, ond sirkel. Jeg hadde faktisk heller tipset moren til 17-åringen om at en mindreåring drikker seg drita hver helg.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Det er en VELDIG alvorlig sak og sende bekymringsmelding, og det er egentlig ganske råttent å gjøre det anonymt. Dette kan bli traumatisk for den moren det gjelder! Sant å si synes jeg at en 17 år gammel mor må få lov til å slå ut håret i helgene, dersom hun sørger for at barnet er i trygge hender! Det der med narkotika, vet du det sikkert da, eller er det bare ondsinnete rykter mot en mor som mange nok mener er for ung??
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 jeg veit hvertfall jeg aldri hadde overlatt barnet mitt til noen andre Hver helg fordi jeg skulle feste! uannsett om jeg var 15,17,25, eller 40år.. (er 21år) man blir (hvertfall jeg) ikke så opptatt av fest og fyll når man har et barn og ta vare på.. er det noe ellers denne 17åringen gjør som er uansvarlig da? kanskje babyen rett og slett har det bedre hos mormor? veit du noe om barnefar? narkotika er ikke noe særlig kan fort bli litt mer enn "bare" hver helg.. og man blir litt sløv et par dager etter også.. Veit mora til 17åringen dette da?
Mamsen86 Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Lurer også på dette - om det med narkotika bare er ondsinnede rykter mot en ung mor, eller om du faktisk har sett det med egne øyne?! Det er jo ganske alvorlig å sende inn en bekymringsmelding - men for all del, du kjenner situasjonen bedre enn oss. Og hvis du føler at det blir riktig å gjøre det - så gjør du det! Om tilfellet er slik at hun bruker narkotika så fortjener hun å få bv på døren - for i det lange løp så handler det om babyen. Har en venninne hvor moren er narkoman, å da venninnen min var liten så var det en som døde av overdose i leiligheten deres - å det har satt sine spor, for å si det sånn. Nå er det vel ikke så ille med den aktuelle jenten her - men et sted starter det jo.. Men (!!) det skal sies - er det snakk om rykter, så skal man faktisk ikke tro på absolutt alt man hører. Man skal være litt forsiktig sånn sett..
Happy H Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 du ringer barnevrnskontoret der du bor og sier du vil melde inn en bekymringsmelding.. Så forteller du hvem det gjelder og hvorfor. Det er lurt å sitte seg ned før du ringer og tenke på ka du vil si.. Skrive ned årsakene for bekymring. Misstanke om narkotika, mye fest og alkohol i helgene, osv.. Samtidig sier du at du vil være anonym.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #16 Skrevet 5. desember 2006 Først og fremst; kjenner du denne jenta? VET du at hun er ute hver helg? Og drikker hun hver eneste gang? Jeg ville nok kanskje prøvd å bli kjent med henne først og sette meg litt inn i situasjonen hennes. Det er ikke lett å være 17 år og mor, og selvom hun er ute hver helg betyr ikke dt at hun forsømmer barnet sitt på noen måte. Man kan ikke basere en bekymringsmld til barnevernet basert på rykter. Trå forsiktig.
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #17 Skrevet 5. desember 2006 Unnskyld meg, men det du Anonym skriver er bare sludder og vås! Det er ikke en "VELDIG alvorlig sak å sende en bekymringsmelding", og det er ikke "råttent å gjøre det anonymt"! Hadde det ikke vært mulig å gjøre det anonymt, ville mange ikke ha turt å sende bekymringsmelding, og mange unger hadde ikke fått hjelp. Det å sende ei bekymringsmelding er ikke en sak mellom den som sender meldingen og foreldrene, men en sak om barnet. Det er barnet det handler om. Den som sender ei bekymringsmelding skal ikke måtte stå til ansvar. Etter at meldingen er sendt, er det Barnevernet som tar ansvaret, og Barnevernet er til for å HJELPE barn og foreldre, ikke for å gi foreldre en traumatisk opplevelse! Det barnevernet evt. kommer til å gjøre i denne situasjonen, er å hjelpe 17-åringen med å ta seg av ungen sin. Det er MEGET sjelden at Barnevernet fjerner unger fra foreldrene, i hvert fall før de har prøvd alt som er mulig å prøve. Det er så mange som betrakter Barnevernet som en slags fiender som vi må passe oss for!
Molait Skrevet 5. desember 2006 #18 Skrevet 5. desember 2006 Faktisk er hun allerede under barnevernet. Moren altså. Du blir automatisk det når du får barn under 18. Alle skal da egentlig inn til samtale og vurderes om de trenger hjelp, at alt går bra osv. Nå vet jeg ikke om dette blir gjort og fulgt opp overalt da men. Iaf var det slik før. Altså som 17 åring har hun jo ikke lov til å fly på byn og kjøpe seg drikkevarer da. Så du kunne nesten sendt meldig til BV om 17åringens mor. Ellers er det ingen lov om at dersom du har barn er det grenser på hvor mange festdager du får ha, så lenge du sørger for at barnet får tilsyn og det det trenger. Er narkotika involvert er det viktig å gjøre noe før det evt. sklir ut. Ring BV og hør da vel. Hør hva de synes. Om dette er noe de vanligvis reagerer på. Bare pass på så det ikke ender med at alt blir værre. Lykke til med avgjørelsen.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #19 Skrevet 5. desember 2006 Problemet er at mora til denne 17åringen VET at hun fester hver helg, og at hun bruker narkotika.. MEN denne 17åringen var selv under barnevernet da hun var liten, så mora virker 'redd' barnevernet, og tar seg av barnebarnet sitt istedet for å få datteren på rett kjøl.. Det er ikke rykter, men vi er ikke nære venner.. Så hun har ikke kommet til meg og lagt frem disse tingene. Men vi bor på et lite sted, og hun legger f.eks ikke skjul på at hun lever et vilt liv på dette nettstedet vi begge er på.. Men jeg fikk vite nå ikveld at hun allerede er under barnevernet (pga narkotikaen) hun må visst levere en urinprøve og slikt hver morgen en periode, så da er de ihvertfall klar over det! Tusen takk for råd alle sammen. Hilsen hovedinnlegger!
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #20 Skrevet 5. desember 2006 Jeg må bare få si at en ikke automatisk er under barnevernet. Jeg var 17 år da jeg fikk min første. Var aldri under, ogf hadde heller ingen grunn til å være under barnevernet. Men må få si at alle 17 år gamle mødre ikke er ute hver helg, men de helgene jeg fikk "fri", var det godt å få lov til å være litt ung også.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 5. desember 2006 #21 Skrevet 5. desember 2006 Nå svarer jeg for meg selv her, jeg er 20 og kan telle på en hånd hvor ofte jeg har vært ute siden fødselen. Og mener nå at når man velger og få et barn eller beholde et barn som ikke var planlagt så trer man inn i voksen verden temmelig fort, og jeg mener at er man ute og fester hver helg og det gjelder uansett alder så er man temmelig uansvarlig. Jeg for min del ville ikke gå ut selv når jeg hadde anledning til det for ville være hjemme hos dattera mi, en fest innimellom tar jeg også, men ut hver helg, og hvem har råd til det da? Og om dette med at hun er borti narkotika (om du er sikker på dette da) er johelt sinsykt. Ville gitt en bekymrings melding til barnevernet ja, og om de ikke finner noe på hun så kan jo du slå deg til ro med at du gjorde ditt og barnet har det bra (og det er jo det som er det viktigste oppi dette). Du kan være anonym når du sender bekymringsmelding og du trenger jo ikke si at jo hun bruker narkotika, du kan si det så enkelt som at hun er ute og drikker hver helg og du har nå også hørt at narkotika er inne i bildet og derfor føler du at selv om dette kansje ikke stemmer så må du si fra i tilfelle det stemmer slik at barnet får det best mulig. Og inget barn har det noe bra om det skal vokse opp med en mor som tar narkotiske stoffer (om dette er tilfelle), synes du skal ringe den bekymrings meldinga jeg.
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #22 Skrevet 6. desember 2006 Hvis det er narkotika inen i bildet så hadde jeg ikek nølt med å kontakte barneværnet. Men hvis det er fordi hun fester hver helg så synes jeg det blir litt hysterisk.. Hun kan da være en kjempe god mor selvom hun er ute i helgene! barnet er jo hos faren sin eller besteforeldrene.. Selv har jeg vært ute en gang etter at snuppen kom, men vet om flere som er ute hele tiden uten at barnet lider noen nød av den grunn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå